ظرفیت صنایع تبدیلی کردستان به بیش از یک میلیون تن می رسد

خالد جعفری گفت:اکنون ۱۱۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت ۷۹۰ هزار و ۵۶۰ تن در استان فعال است، اظهار داشت: در یک سال گذشته مجوز احداث ۶۵ واحد تولیدی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن صادر شده است.

ظرفیت صنایع تبدیلی کردستان به بیش از یک میلیون تن می رسدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛خالد جعفری با بیان اینکه اکنون ۱۱۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت ۷۹۰ هزار و ۵۶۰ تن در استان فعال است، اظهار داشت: در یک سال گذشته مجوز احداث ۶۵ واحد تولیدی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن صادر شده است.

وی افزود: در صورت بهره برداری از طرح‌های جدید، میزان ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی کردستان در هر سال تا سقف یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۶۰ تن افزایش می‌یابد و ۹۱۶ فرصت شغلی جدید نیز ایجاد می‌شود تا تعداد اشتغال این بخش به ۲ هزار و ۱۱۲ شغل مستقیم برسد.

جعفری اضافه کرد: این واحد‌ها برای اجرا نیازمند اخذ یک هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در قالب تسهیلات طرح‌های مختلف اشتغال پایدار روستایی، فراگیر هستند.

وی، پنج کشتارگاه صنعتی، دو واحد بسته بندی تخم مرغ، چهار واحد بسته بندی گوشت مرغ و ماهی، ۱۲ کارخانه تولید خوراک دام و طیور، هفت انبار فنی سیب زمینی، ۱۲ سردخانه، ۱۵ کارخانه فرآورده‌های لبنی و ۲ واحد تولید کود‌های آلی و زیستی را از جمله واحد‌های فرآوری در استان اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با استفاده از این واحد‌ها از جمله محصولاتی که سالانه فرآوری می‌شود حدود ۸۰ هزار تن محصول زراعی، ۵۱۱ هزار تن دام و طیور، دو تن شیلات، ۳۸ هزار تن محصولات باغی است.

وی ادامه داد: وجود زیر ساخت‌های لازم از قبیل: راه، برق، آب سالم در روستاها، پتانسیل‌های بالقوه منابع آب، خاک و نیروی انسانی، داشتن مرز مشترک با خارج و سهم بالای بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان از پتانسیل‌ها برای توسعه صنایع فرآوری در کردستان است.

گفتنی است: درآمد ناخالص بخش کشاورزی استان در سال ۹۶ بیش از ۴۱ هزار و ۵۴ میلیارد ریال برآورد شده که شامل ۱۶ هزار و ۹ میلیارد ریال در بخش زراعت، هشت هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال در زمینه باغبانی، ۱۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال آن در زمینه دام و طیور و آبزیان بوده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است و همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی (سال ۱۳۹۳) تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ بهره بردار بخش کشاورزی در سطح ۱۶۳ هزار و ۸۷۳ واحد بهره برداری در استان مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/ز

ظرفیت بسیار بالای صنایع تبدیلی در کردستان

برچسب ها: محصولات ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.