آغاز مرحله دوم مایه کوبی دامها از هفته آینده در مهاباد

مایه کوبی دامها از هفته آینده در شهرستان مهاباد اغاز می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،معاون شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد گفت: مرحله دوم مایه کوبی دامهای سنگین در این شهرستان از 15 مهر ماه آغاز می شود و  در این مرحله که یک ماه طول می کشد 23 هزار رأس دام سنگین مایه کوبی خواهد شد.

عباس آغاز، با اشاره به اینکه این مرحله مایه کوبی به صورت بهادار انجام می شود، افزود: اجرای این طرح با همکاری چهار مرکز واکسیناسیون غیردولتی انجام میگیرد و در آن دام های سنگین تمامی مراکز پرورش دام صنعتی و سنتی شهرستان مایه کوبی می شود.

وی، از دامداران خواست برای اجرای موفق این طرح با گروههای مایه کوبی همکاری کنند تا از ابتلای دامها به بیماری جلوگیری شود.

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد اضافه کرد: در مرحله نخست اجرای این طرح که در خرداد صورت گرفت، 21 هزار رأس دام سنگین و 210 هزار رأس دام سبک مایه کوبی شدند.

وی بیان کرد: مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی هر سال در سه نوبت انجام می گیرد که نوبت نخست آن در خرداد ویژه دام های سبک و سنگین، در مهرماه ویژه دام های سنگین و در اسفند ماه نیز شامل دام های سبک و سنگین است.

آغاز، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه بیماری دامی با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از 250 هزار راس دام بوده که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 23 هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام/ع

مایه کوبی دام های سنگین

برچسب ها: دامپزشکی ، مایه کوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.