ساجدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تقابل عربستان و آمریکا تا تسلیم شدن ریاض ادامه خواهد داشت

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بحث‌های عربستان و آمریکا تا زمانی ادامه می یابد که ریاض دست از مقاومت در قبال واشنگنتن برندارد.

تقابل عربستان و آمریکا تا تسلیم شدن ریاض ادامه خواهد داشتبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترامپ به تازگی ادعا کرده که اگر ارتش آمریکا نباشد، عربستان دو هفته هم دوام نمی‌آورد و در پاسخ، بن سلمان هم گفته حاضر است تسلیحات بیشتری خریداری کند، اما قیمت نفت را کاهش ندهد! این در حالی است که عربستان نیروی متخصص ندارد، یعنی هواپیما جنگنده دارد،اما خلبان ندارد! حال این سوال پیش می‌آید که چرا و بر چه مبنایی عربستان حاضر به کاهش قیمت نفت نیست؟

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با بیان اینکه طبق مقررات اپک هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از سهم خود نفت تولید کند، توضیح داد: به طور مثال اگر سهم ایران 3 ملیون بشکه در روز است و به دلیل تحریم‌ها، از ما نفت خریداری نمی‌کنند، باز هم سایر تولیدکنندگان نفت نمی‌توانند به جای ما و بیش از سهم خود تولید داشته و وارد بازار کنند؛ نکته دیگر این است که ترامپ پیش تر اظهار کرده عربستان گاو شیرده است و زمانی که شیر دهی آن قطع شود، ما سر آن را می‎‌بریم که این اهانتی آشکار به عربستان سعودی محسوب می‌شود، خرید 132 میلیارد دلاری سلاح از ایالات متحده نه تنها نتوانست ریاض را نزد واشنگتن محبوب کند، بلکه موجب شد تا واشنگتن، ریاض را به چشم یک بانک نگاه کند تا درموقع لزوم با اهانت‌ به سراغ‌ آن بروند.

وی افزود: چندی پیش، ترامپ‌ در جمع هوادارانش‌ اظهار کرد  که با پادشاه‌ عربستان صحبت کرده و به آنها گفته اگر آمریکا نباشد، ایران 24 ساعته عربستان را نابود می‌کند‌ و حال ریاض برای آنکه دلخوری با ایالات متحده  نداشته باشد و درعین حال هم به مشکلاتش با ایران دامن زده شود، اعلام کرد که قصد دارد تسلیحات بیشتری بخرد؛ اما قیمت نفت را کاهش ندهد. در این میان آنها  نگفته اند که چرا حاضر به کاهش بها آن نیستند، درنتیجه پرستیژ خود را حفظ کرده و بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده اند.

ساجدی با بیان اینکه در گذشته هم برخی از رهبران عربستان سعی در مقاومت مقابل آمریکا داشته اند، تصریح کرد: حدود 40 سال پیش، ملک خالد سخنانی مبنی بر حمایت از فلسطینی‌ها به زبان آورد، سپس شبانه شبکه‌های نفت را بست و این موضوع را در تلوزیون نشان داد. پس از آن ملک خالد شب خوابید و صبحش بیدار نشد؛ یا به عبارتی دیگر، کشته شد. این اتفاق نشان داد که راه مقابله با ایالات متحده  برای عربستان طولانی و سخت خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: آمریکا و اسرائیل یکی هستند و تا  امروز جریانی به طور منسجم علیه اسرائیل در آمریکا شکل نگرفته است، ولی اوباما تجسم ضعیفی از این موضوع(جریان علیه اسرائیل) بوده است، اظهار کرد: جان اف کندی در یک سخنرانی به طور ضمنی از فلسطین دفاع کرد و پس از آن، به قتل رسید. به علاوه، کلینتون هم در جمعی که عرفات و رابین حضور داشتند، پرسیده بود که چرا پرچم آمریکا و اسرئیل نصب شده، اما پرچم فلسطین وجود ندارد؟ پس از آن جریان رسوایی علیه وی اتفاق افتاد. اما در حال حاضر نه اسرائیل‌، اسرائیل‌ِ 20 سال پیش است و نه آمریکا، آمریکای‌ آن زمان.

ساجدی گفت: رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که ارتش آنها در منطقه رتبه 1 و در جهان رتبه 6 را دارد، که البته این ادعا درست است؛ اما این سوال پیش می‌آید که چرا حریف حزب‌الله نمی‌شود؟ این موضوع نشان می‌دهد که قدرت مطلق تلاویو و واشنگتن به پایان رسیده است. برای ذکر نمونه دیگر در این مورد هم می‌توان به حمله آمریکا به افغانستان اشاره کرد که در آن زمان هم با وجود دشمنی واشنکتن با تهران، آنها توانایی حمله به ایران را نداشتند؛ زیرا زمانه تغییر کرده است و آمریکا نه تنها ناتوان از حل مسائل خاورمیانه  بود، بلکه در نهایت مجبور شد تصمیم به خروج از آن بگیرد و اکنون کاخ سفید در حال خارج کردن ناوهایش از خلیج فارس و نیروهایش از سوریه است و معادلات این کشور در حال رقم خوردن بدون حضور ایالات متحده است، که این خود نشان دهنده غروب سیاست‌های واشنگتن در منطقه غرب آسیا است.

وی درباره اینکه بحث های بین عربستان و آمریکا تا چه زمان ممکن است طول بیانجامد، گفت: این بحث و کل کل ها تا زمانی طول می‌کشد که عربستان دست از مقاومت مقابل آمریکا بردارد؛ زیرا جایگاه سعودی در منطقه به قدری سست است که با کوچک ترین وزش بادی احتمال فرو ریختن آنها وجود دارد و در حال حاضر هم بن سلمان کوچک تر از آن است که در مقابل آمریکا ایستادگی کند.

ساجدی در پایان با بیان اینکه احتمال بهبود روابط میان ایران و عربستان زیاد است، افزود: برخی معتقد هستند حضور 80 هزار حاجی ایرانی در حج امسال چراغ سبز ریاض به تهران بود؛ اما به هر جهت این قضیه نیاز به تأمل و تعقل‌ بیشتری‌ دارد. به نظر من در آینده بهبود در روابط ایران و عربستان اتفاق خواهد افتاد اما،هرچند سیگنال‌هایی در رابطه با این قضیه وجود دارد، اما با عجله نباید دست به کاری زد. به طور مثال سفر بن سلمان‌ به کویت در هفته گذشته 3 محور داشت: قطر، ایران و چاه‌های نفتی مشترک عربستان و کویت.

انتهای پیام/  

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار