امام خمینی(ره) کدام موسیقی را برای گوش دادن مجاز می دانستند؟

امام خمینی (ره) فرمودند: ما موزیکی می‌خواهیم که جوان‌های ما را وادار کند به مملکت خود بیندیشند.

امام خمینی(ره) کدام موسیقی را ممنوع نمی‌دانست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت‌وگوی امام خمینی با اوریانا فالانچی، گزارشگر و نویسنده ایتالیایی 2 مهر 1358 در قم انجام شد و البته برخی منابع از جمله روزنامه «اطلاعات» اشاره داشتند که این گفت‌وگو در دو روز انجام شده است. ترجمه نسخه منتشرشده این گفت‌وگو در روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا»، یکشنبه 15 مهر 1358 در دو صفحه 4 و 9 روزنامه «اطلاعات» منتشر شده است. در بخشی از این گفت‌وگوی تفصیلی چنین آمده:

«سوال: این چادر که بر من پوشانده‌اند تا به خدمت شما برسم و شما به زور بر زنان می‌پوشانید. به من بگویید چرا زنان را مجبور می‌کنید که خود را مخفی کنند در زیر پوششی که پوشیدن آن مشکل و بیهوده است؟ که با آن نه می‌شود کار کرد، و نه می‌شود حرکت کرد، در حالی که همان زنان نشان داده‌اند که مثل مردانند مثل مردان مبارزه کردند، زندان کشیدند، شکنجه دیدند و مثل مردان انقلاب کردند.

جواب: زنانی که انقلاب کرده‌اند، زنانی هستند که پوشش اسلامی داشته‌اند یا دارند، نه زنان شیک‌پوش بزک کرده مثل شما، اینور و آنور می‌روند بدون پوشش و یک دوجین مرد را دنبال خود می‌کشند. عروسکانی که بزک می‌کنند و به خیابان‌ها می‌آیند و سر و سینه و موی و فرم بدن خود را نشان می‌دهند، بر ضد شاه قیام نکردند، هیچ کار مفیدی انجام ندادند، نمی‌دانند خود را چگونه مفید قرار دهند. نه به صورت اجتماعی، نه به صورت سیاسی و نه حتی به صورت حرفه‌ای و تخصصی و این به این دلیل است که خود را به نمایش می‌گذارند، برای مردان حواس‌پرتی می‌آورد و آزارشان می‌دهد. همچنین باعث حواس‌پرتی سایر زنان و آزار و حسرت آنان می‌شود.

سوال: صحیح نیست امام. در هر حال منظورم فقط یک پوشش نیست بلکه چیزی است که باعث عقب افتادن زنان از انقلاب می‌شود. همین که زنان نمی‌توانند در دانشگاه با مردان تحصیل کنند و نه با مردان می‌توانند کار کنند، نه اینکه در دریا و استخر با مردان شنا کنند و باید جداگانه با چادر شیرجه بروند. راستی با چادر چگونه می‌شود شنا کرد؟

جواب: تمام این مسائل ربطی به شما ندارد. رسوم و آداب ما به شما مربوط نیست. اگر پوشش اسلامی را دوست ندارید، مجبور نیستید بپوشید. برای اینکه پوشش اسلامی برای زنان جوان و حسابی است.

سوال: ولی امام، این قوانین و رسوم اسلام مربوط به 1400 سال قبل است. به نظر شما فکر نمی‌کنید که دنیا پیشرفت کرده است. شما حتی موزیک و الکل را در رابطه با احترام با آن قوانین ممنوع کرده‌اید. چرا گوش دادن به موزیک گناه است؟ کشیش‌های ما مشروب می‌خورند و آواز می‌خوانند، حتی پاپ. این به این معنی است که پاپ هم گناهکار است؟

جواب: آداب و رسوم کشیش‌های شما به ما ربطی ندارد. اسلام مشروبات الکلی را حرام کرده است.به‌طور مطلق ممنوع می‌کند به خاطر اینکه بر فکر اثر می‌گذارند و جلوگیری می‌کنند از اینکه یک انسان بتواند به شیوه سالم فکر بکند. همچنین موزیک که فکر را کدر می‌کند، منظورم موزیک شماست برای اینکه همراه خودش یک حالت لذت و حالت خلسه می‌آورد و همانند مواد مخدر است. معمولا روح را تحریک و تهییج نمی‌کند، روح را کسل می‌کند و جوان‌های ما را مسموم و غافل می‌کند و دیگر به فکر کشورشان نیستند.

سوال: همچنین موزیک باخ، بتهوون و وردی؟
جواب: اگر مغز و فکر را کسل نکنند قدغن نیستند. بعضی از موزیک‌های شما قدغن نیستند، مثلا مارش‌ها و سرودها. ما موزیکی می‌خواهیم که جوان‌های ما را عوض اینکه فلج کند، آنها را به حرکت درآورد و آنها را وادار کند به اینکه به مملکت خود بیندیشند. آری مارش شما مجاز است.

سوال: امام خمینی، بیانات شما و لحن شما همیشه ضد غربی است و هر قضاوتی که شما می‌کنید به این نتیجه می‌رسد که شما ما را قهرمان زشتی و انحرافات اخلاقی می‌دانید. با وجود این غرب شما را در تبعید قبول کرد و خیلی از مسئولان مملکتی هم در غرب تحصیل کرده‌اند. به نظر شما فکر نمی‌کنید که در ما چیزهای خوبی هم باشد؟
جواب: بله، بله چیزهای خوبی هم هست، ولی وقتی ما مارگزیده هستیم از ریسمان سیاه و سفید هم باید بترسیم و شما ما را خیلی گزیده‌اید و خیلی زیاد و برای مدت زیادی هم ما را فقط به صورت یک بازار مصرف دیده‌اید و بس، برای ما چیزهای بد صادر کردید و بس، چیزهای خوب مثل پیشرفت مادی را برای خودتان نگه داشتید. آری، خیلی رنج و بدی‌های زیادی از غرب کشیده‌ایم و اکنون دلایل بسیاری داریم که از غرب بترسیم.

برای همین است که ما جوان‌های خودمان را از نزدیک شدن به غرب و تحت نفوذ قرار گرفتن بیشتر آنان ممانعت می‌کنیم. من علاقه ندارم که جوانان ما بروند و در غرب تحصیل کنند. جایی که از الکل و موزیک که مانع فکر کردن می‌شود و مواد مخدر و زنان آزاد، به فساد کشیده شوند. بدون اینکه حساب کنیم که با جوانان ما مثل جوانان خودتان رفتار نمی‌کنید، به خاطر اینکه فوری به آنها یک مدرک اهدا می‌کنید، گرچه هم بیسواد باشند.

سوال: درست است امام، ولی هواپیمایی که با آن شما به مملکت بازگشتید یک محصول غربی است، تلفنی که شما از قم با سایر جاها ارتباط دارید، همچنین تلویزیون که شما اغلب به وسیله آن با ملت‌تان صحبت می‌کنید، همچنین کولر که در این گرمای کویری از آن استفاده می‌کنید، همه محصول غربی است. اگر این‌طور فاسد و فاسد‌کننده هستیم پس چرا از این وسایل استفاده می‌کنید؟


بیشتر بخوانید:فاجعه ای که باعث شد امام خمینی (ره) تا یک هفته نخندند +فیلم 


جواب: اینها چیزهای خوب غرب هستند و ترسی نداریم و آنها را مصرف می‌کنیم. ما از علم و تکنولوژی شما نمی‌ترسیم. ما از ایده‌ها و رسوم شما می‌ترسیم. این به این معنی است که ما از نظر سیاسی و اجتماعی از شما می‌ترسیم. ما می‌خواهیم که مملکت مال خودمان باشد. ما می‌خواهیم که در سیاست، اقتصاد و در رسوم و امور داخلی ما مداخله نکنید. و از این به بعد هرکس بخواهد دخالت کند، جلوی او می‌ایستیم. چه راست و چه چپ، از هر کجا که باشد.»

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

امام(ره) کدام موسیقی را قدغن نمی‌دانست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی 1
۰۸:۴۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
درود وسلام خدا بر روح پاک وبلند امام ره ، واقعا اگر مسئولین ما به سخنان امام گوش می کردنند مشکلی برای کشور به وجود نمی آمد.
آخرین اخبار