فیگارو: عربستان با حمایت آمریکا اقدامات سرکوبگرانه‌اش را حتی خارج از مرز‌ها به اجرا می‌گذارد

روزنامه لوفیگارو نوشت رژیم عربستان سعودی به پشتوانه حمایت‌های دونالد ترامپ روش‌های سرکوبگرانه‌اش را فراتر از مرز‌های خود به اجرا گذاشته است.

فیگارو: عربستان با حمایت آمریکا اقدامات سرکوبگرانه‌اش را حتی خارج از مرز‌ها به اجرا می‌گذاردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه فرانسوی لوفیگارو در شماره اخیر خود نوشت رژیم عربستان سعودی به پشتوانه حمایت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روشهای سرکوبگرانه‌اش را فراتر از مرزهای خود به اجرا گذاشته است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که از حمایتهای آشکار ترامپ برخوردار است، حتی در بازداشت یک روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های ریاض در شهر استانبول ترکیه تردید به خود راه نداده است.

جریانات ناخوشایندی در عربستان و فراتر از مرزهای این کشور در حال روی دادن است. ابهام در سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار نزدیک به خاندان حاکم در عربستان سعودی و در عین حال منتقد سیاست‌های ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، حکایت از آن دارد که موج سرکوب هر گونه اعتراض و مخالفت در عربستان به مرزهای قلمرو پادشاهی آل سعود محدود نمی شود. ماجرایی که برای روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول پیش آمده برای بسیاری از تحلیلگران سیاسی از جمله یک مسئول پیشین سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه "اتفاقی جدید" است.

این اتفاق صرف‌نظر از همه پیامدهایی که می تواند داشته باشد، بدون تردید چهره ولیعهد سی و سه ساله عربستان سعودی را که مهره حیات سیاسی این کشور محسوب می شود، خدشه‌دار خواهد کرد. با اتفاقی که در استانبول افتاده آیا واقعا می توان گفت محمد بن سلمان سیاستمدار لیبرالی است که رویایش خارج کردن عربستان از اندیشه های متعصبانه و خشک دیرین و وارد کردن آن به عصر مدرن است؟ یا این که از دیدگاهی سنتی‌تر باید او را حاکم مستبدی دانست.

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از فعالان ناراضی در عربستان سعودی بازداشت شده اند. شخصیت های لیبرال، فعالان حقوق زنان و چهره های مذهبی از قبیل سلمان العوده که دستگاه قضایی عربستان سعودی حکم اعدامش را صادر کرده است، از جمله این افراد هستند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به شکلی اسرارآمیز ناپدید شد و شب گذشته خبر قتل وی منتشر گردید.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار