میرطاهر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سکوت ریاض در قبال توهین‌های ترامپ به وارداتی بودن امنیت آنها باز می‌گردد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: کوتاه آمدن عربستان سعودی در قبال توهین‌های ترامپ به وارداتی بودن ثبات و امنیت آنها باز می‌گردد.

سکوت ریاض در قبال توهین‌های ترامپ به وارداتی بودن امنیت آنها باز می‌گرددبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترامپ به تازگی ادعا کرده که اگر ارتش آمریکا نباشد، عربستان دو هفته هم دوام نمی‌آورد و ریاض باید هزینه های حضور ارتش ایالات متحده در این منطقه را بپردازد؛ در مقابل ولیعهد عربستان سعودی هم گفت که عربستان تسلیحات اش را به صورت مجانی دریافت نمی‌کند و بابت آن پول می‌پردازد! وی در مصاحبه با بولومبرگ، در پاسخ به توهین‌های ترامپ نسبت به ملک سلمان، اظهار کرده که حتی در یک خانواده هم کسی حرف‌های 100 درصد مثبت راجع به دیگر اعضاء نمی‌زند! حال این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا عربستان سعودی و ایالات متحده به اندازه یک خانواده به یکدیگر نزدیک هستند و  اینکه به چه دلیل سعودی‌ها با وجود توهین‌ها و تحقیر‌های ترامپ حاضر به خدشه دار کردن روابطشان با آمریکا نیستند؟

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل آمریکا، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه اگر حمایت آمریکا نباشد، عربستان 2 هفته هم دوام نمی‌آورد و بنابراین ریاض باید هزینه ارتش ایالات متحده را بپردازد، گفت: از زمان شروع ریاست جمهوری ترامپ، وی بر پایان یافتن سواری رایگان، توسط متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه تأکید کرده است. زیرا، حضور نیروها و تجهیزات آمریکایی در منطقه غرب آسیا، هزینه هنگفتی را به بودجه نظامی آمریکا برای تامین امنیت کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس، تحمیل کرده است. در همین راستا دونالد ترامپ پیش تر اظهار کرد که این دوران به پایان رسیده و متحدین آمریکا در منطقه باید خودشان هزینه امنیتشان را بپردازند.

وی افزود: ترامپ به دنبال تجاری سازی دیپلماسی است و  او تلاش می کند متحدین آمریکا، با خرید انواع تسلیحات نظامی به اقتصاد و افزایش اشتغال در ایالات متحده کمک کنند. بر این اساس هم رییس جمهور ایالات متحده  اولین سفر خارجی‌اش را به عربستان سعودی رفت و قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض را امضاء کرد. گفته می شود در آن سفر، در مجموع قراردادهایی بین 500 تا 600 میلیارد دلار بین عربستان و آمریکا در زمینه‌های مختلف امضاء شد. پس از آن و در مناسبت‌های مختلف، ترامپ متذکر شد که ثبات و موجودیت رژیم‌های عربی، مخصوصا کشورهای حوزه خلیج‌فارس تا حد زیادی به آمریکا و حمایت مستقیم این کشور متکی است.

میرطاهر در ادامه با اشاره به آخرین اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر حمایت نظامی آمریکا نباشد رژیم سعودی ظرف مدت کوتاهی سرنگون خواهد شد، اظهار کرد:  کشور‌هایی مانند عربستان به دنبال امنیت وارداتی هستند. در چنین شرایطی کشور وابسته به یک قدرت و با در اختیار قرار دادن امکانات مالی یا خرید تسلیحات و یا دیگر اقدامات، به نحوی امنیت را از کشورهای قدرتمند خریده و حفظ موجودیت خود را وابسته به حضور و حمایت مستقیم نیروهای نظامی بیگانه می‌کنند. طبیعتا امنیت وارداتی هیچگاه پایدار نبوده و همواره در معرض تزلزل و فروپاشی قرار دارد. مسئله بعدی این است که آنها  در زمینه حفظ موجودیت رژیم‌های خود کاملا به آمریکا وابسته بوده و به همین دلیل ناچارند تا در بازی آمریکا به  ایفای نقش بپردازند، ولی بعضی مواقع این مسئله برای حفظ پرستیژ برخی دولت ها، بویژه عربستان سعودی سنگین بوده و محمد بن سلمان در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ گفته بود  او حرف‌های خوب و بد را باهم می‌زند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: اظهارات اخیر ترامپ در سخنرانی‌های مربوط به انتخابات 2018 با  اظهارات منفی در قبال عربستان همراه بود و با ناراحتی محمد بن سلمان و مسئولین رژیم سعودی مواجه شد؛ در عین حال ادبیات ترامپ باعث می‌شود این کشورها در حوزه انتقادی کامل قرار بگیرند؛ زیرا  این کشورها در گذشته هم به واشنگتن  وابستگی امنیتی داشتند؛ اما روسای جمهوری قبلی آمریکا این مسئله را به صورت علنی بیان نمی‌کردند.

وی در مورد گفته‌ های ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه حتی در یک خانواده هم تمام اعضاء به طور 100 درصد باهم تفاهم ندارند، توضیح داد: با وجود اینکه اظهارات اخیر ترامپ مستقیما به ملک سلمان پادشاه سعودی توهین کرد و رژیم سعودی را زیر سوال برده ناچار هستند برای ادامه روابط با واشنگتن توجیهات مختلفی مطرح کنند؛ مسئله دوم این است که ماهیت وابسته این رژیم‌ها به گونه‌ای است که باوجود تمام توهین‌ها و فشارها ناچار هستند برای بقای موجودیت خودشان کماکان به اصطلاح آویزان آمریکا باشند و طبیعتا این امر به این معنا خواهد بود که در مقابل هر توهین ترامپ بازهم ناچار  به  توجیه آن هستند و نمی توانند روابطشان را با ارباب یعنی آمریکا  قطع کنند.

میرطاهر در مورد بهبود روابط ایران و عربستان، اظهار کرد: با توجه به افزایش آشکار دشمنی و اقدامات خصمانه‌ای که عربستان در چارچوب ائتلاف آمریکایی_ عربستانی و اسرائیلی علیه ایران انجام می‌دهد، روند بهبود در روابط تهران_ریاض در آینده نزدیک دیده نمی‌شود وبه نظر می‌رسد که سعودی‌ها تلاش می‌کنند که همراهی متحدین منطقه خودشان را برای فشار بر ایران افزایش دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: پس از امضا "راهبرد ملی مقابله با تروریسم" از سوی ترامپ که  در آن ایران را به عنوان یکی از اصلی ترین تهدیدهای پیش رو آمریکا دانسته است،انتظار می‌رود که متحدان ایالات متحده در منطقه هم به اتهام‌زنی علیه ایران و افزایش فشارها علیه تهران بپردازند.

وی در رابطه با اینکه  آیا پیش تر پادشاهان سعودی سابقه مخالفت با آمریکا را داشته اند یا خیر ، توضیح داد: ملک فیصل پس از جنگ اکتبر 73 در همراهی با فلسطینی‌ها علیه غرب تحریم نفتی  اعمال کرد، همین مسئله باعث شد تا در یک توطئه داخلی توسط برادرزاده‌اش در کاخ سلطنتی به قتل برسد. در مورد سایر پادشاهان سعودی باید بگویم که روند وابستگی آنها به آمریکا به گونه‌ای است که کمتر شاهد بروز اختلاف بین ریاض  و واشنگتن در چند دهه اخیر بوده‌ایم. به دلیل وابستگی شدید  و مسئله امنیت وارداتی آنها همواره ناچار بوده‌اند شروطی و مباحثی  را که از جانب آمریکا مطرح می‌شود، بپذیرند.

میر طاهر در پایان تاکید کرد:درحال حاضر اختلافی  بین ریاض و کاخ سفید وجود ندارد، موضوع این است که ترامپ به صورت روزافزون سعودی‌ها را مورد تحقیر و توهین قرار می‌دهد و عربستان هم صرفا به دلیل وابستگی به آمریکا ناچار به سکوت و نداشتن واکنش جدی به اظهارات ترامپ در قبال کشورشان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
عربستان چرا امنیت خود را از آمریکا وارد می کند ایران حاضر است امنیت عربستان را با پائین ترین هزینه ممکن تامین کند .
آخرین اخبار