خودکفایی استان کرمان در تولید تخم مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت : در استان کرمان سالانه18750تن تخم مرغ توسط 25 واحد فعال با ظرفیت 1400000قطعه، تولید می گردد.

خودکفایی استان کرمان در تولید تخم مرغبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت :سرانه مصرف تخم مرغ در استان، مانند سرانه در کشور 11 کیلو گرم می باشد .

وی با اشاره به اهمیت تغذیه تخم مرغ گفت: خواص تخم مرغ به حدی زیاد است که این ماده غذایی را در هرم غذایی در گروه پروتئین های حیوانی از قبیل گوشت قرمز، مرغ و ماهی قرار می دهد.

باقری افزود: تخم مرغ از نظر کیفیت و مواد موجود در آن پس از شیر مادر در رتبه دوم قرار دارد و پروتئین موجود درآن در عالم غذایی جایگزین ندارد و متاسفانه سهم تخم مرغ در سبد غذایی در استان کمتر از استاندارد جهانی می باشد.که نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارد.

وی افزود : ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل ۳۰ گرم انواع گوشت قرمز، ماهی و مرغ، نصف لیوان حبوبات پخته و یک چهارم لیوان انواع مغزهای گردو، پسته و فندوق میباشد.

باقری گفت: تخم مرغ یک ماده غذایی کامل است که سرشار از پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین هاست و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن در تخم مرغ وجود دارد و پروتئین موجود در تخم مرغ به راحتی در بدن جذب می شود.فلذا ضرورت اطلاع رسانی شفاف و فراگیر وموثر ارزش و اهمیت این ماده غدایی مهم به اقشار جامعه، ضرورتی انکار ناپذیراست.این معاونت و روابط عمومی این سازمان تمامی سعی و اهتمام خودر را با همکاری رسانه های ارتباط جمعی، بخصوص صدا و سیما در معرفی جایگاه این ماده غذایی مهم در جامعه بکار خواهد بست .

وی افزود: تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است ، بلکه یک عنصر لاینفک برای تولید بسیاری از غذاها است.سالهاست که تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می باشد. این ویژگی، به علت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : هرعددتخم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا و حاوی 9 اسید آمینه ضروری و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.

وی افزود: کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، برروی سلامت قلب و عروق نیز موثر است.

علی باقری افزود: از آنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه ب بویژه B12 نیز هست، اهمیت عمده ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول های بی خطر دارد.

وی افزود: لوتئین ،آنتی اکسیدانهاوسایر فاکتورهای موجود در زرده تخم مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل ها، از استحاله و دژنراسیون لایه ماکولای شبکیه و نابینائی ناشی از آن در سالخوردگی جلوگیری می کند.

وی در پایان گفت : علیرغم تمامی این شگفتی ها اما متاسفانه جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی بدلیل تبلیغات سوء ناشی از وجود کلسترول، کاهش یافته است.


انتهای پیام/س

 

جایگاه تخم مرغ در سبد غذایی کاهش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار