سادات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«کوچی ها» باید در مناطقی که ثبت نام کرده اند رای دهند

معاون سخنگوى کميسيون انتخابات افغانستان گفت: تمام مردم افغانستان به شمول «کوچی ها» باید در مناطقی رای دهند که برای رای دهی ثبت نام کرده اند.

«کوچی ها» باید در مناطقی که ثبت نام کرده اند رای دهندذبيح الله سادات، معاون سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام مردم افغانستان به شمول «کوچی ها» مطابق قانون و برنامه قبلی، باید در مناطقی رای دهند که برای رای دهی ثبت نام کرده اند.

کوچی های افغانستان که حدود ۳ میلیون نفر یعنی 10 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند برای مشارکت در انتخابات با معضل بزرگی رو به رو هستند. بيش از ١٦٨ هزار نفر از کوچى های افغانستان در تمام ولايت هاى کشور به استثناى پنجشير، باميان و نورستان برای رای دهی در انتخابات ثبت نام کرده اند و اکنون که بر حسب نوع زندگی خود باید به مناطق گرمسیر کوچ کنند از شرکت در انتخابات محروم خواهند شد زیرا بر اساس قانون انتخابات افغانستان، هر یک از شهروندان باید در منطقه ای که ثبت نام کرده است رای دهد.

معاون سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در این خصوص تاکید کرد که به دلیل تهیه شدن فهرست رای دهندگان و استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات، هر فردی از شهروندان کشور باید در منطقه ای که ثبت نام کرده است رای دهد و کمیسیون انتخابات نمی تواند در این مورد تجدید نظر کند.

ذبيح الله سادات افزود: طبق گفتگوی قبلی با نمایندگان کوچی ها، این افراد پذیرفته بودند که در مراکزی که ثبت نام شده اند رای دهند.

این در حالی است که برخی از نمایندگان کوچی ها مدعی هستند که کمیسیون انتخابات پیش از این اجازه رای دهی در هر منطقه ای از کشور را به آنها داده بود.

گفتنی است که کوچى ­های افغانستان 8 نامزد زن و ٣٦ نامزد مرد در انتخابات پارلمانی پیش رو دارند و تمام افغانستان برای آنها یک حوزه انتخاباتی است اما براى ديگران هر ولايت، يک حوزه انتخاباتى محسوب می شود.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در تاریخ 28 میزان/ مهر سال جاری برگزار شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار