استاندار فارس:

حافظ گنجینه شعر و آئینه تمام نمای تاریخ ایرانی است/هنر حافظ، همساز کردن ناهمسازهاست/برای احیا آب رکن آباد تلاش شود

حافظ گنجینه شعر و آئینه تمام نمای تاریخ ایرانی است/هنر حافظ هم ساز کردم ناهم سازی هاستاستاندار فارس گفت: حافظ گنجینه شعر و شعور، فرهنگ پویا و آئینه تمام نمای تاریخ ایرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسماعیل تبادر استاندار فارس درمراسم یادروز حافظ، با بیان اینکه اگر چه سخن گفتن از حافظ کاری آسان نیست، گفت: حافظ گنجینه شعر، شعور و فرهنگ پویا و زنده و آئینه تمام نمای تاریخ ایرانی است.

وی تصریح کرد: حافظ یکی از بزرگترین نابغه‌های نظم فارسی است که شعرای نامدار جهان در برابر نبوغش سر تعظیم فرود آورده اند تا آنجا که سید قطب، ادیب و شاعر مصری، دیوان حافظ و ترجمه عربی آن را هدیه ای به دنیای عرب و آن را ثروتی ادبی و رستاخیزی در اندیشه و هنر و احساس به شمار می آورد.

تبادار گفت: بی شک شناخت حافظ، شناخت وجوه پوشیده وجود ایرانیان است، و اگر تا همین امروز سَلَفی گری و ظاهر پرستی کسانی مثل ابن تیمیمه چه در ایران و در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت، رونق نگرفته باید دلیل آن را در دولت بی زوالِ زبان شاعران بزرگ ما و از جمله در زبان حافظ جست ‌و جو کرد.

وی اضافه کرد: اگر حافظ «آسایش دو گیتی» را تفسیر این دو حرف دانسته که با «دوستان مروت» و «با دشمنان مدارا» این توصیه ناشی از فهم او نسبت به نظری که در باب انسان و محدودیت های وجود او دارد.

استاندار فارس بیان کرد: جهان مطلوب حافظ، جهان رندان یا دنیای رندانه ای است که اگر محقق شود هر آزاده ای که به جست و جوی گوهر خویش برآید، در آن به کام دل می رسد.

وی، افزود: جامعه آرمانی حافظ، خراب آبادی است که در آن خود پرستیدن و تحقیر دیگران، نقش خرابی دارد.

تبادار گفت: خرابات حافظ، آبادترین جای زمین است، شهر عشق است که شهروندان آن، همه، عاشقانی خواهند بود که پاکبازی، یکرنگی و آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان، ضروری و لازم می بینند.

تبادار افزود: در این آرمان شهر، ریا، سالوس، خودبینی، زهد فروشی، نصیحت بی جا و مُحتسبی و تر دامنی را راهی نیست و گشاده دلی، دگر بینی و یک رنگی، اهورایی ترین مفاهیم در این دنیایِ دل پذیرِ حافظ است و طبعا در چنین جایی، نه از جنگ خبری است و نه از ظلم، عدل و انصاف و مروت، پیوسته مد نظر است و نامردمی، مردود و عشق به انسان و انسانیت چون مشعلی پیوسته، در سینه ها زبانه می کشد.

استاندار فارس اضافه کرد: اگر کسانی می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خونریزی را بفهمند باید بتوانند با عالم حافظ آشنا شوند.

تبادار بیان کرد: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده که امروز می تواند ما و جهان را نجات دهد، آنچه به تعبیر خود او جمع میان لطایف حِکَمی با کتاب قرآنی است.

وی گفت: برای فهم این معنی باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم و آشنایان این راه به خوبی با مشکلات و خطرات آن آشنا هستند.

تبادار افزود: هنر حافظ، همساز کردن ناهمسازی ها است،  او هم زمین را دارد و هم آسمان را، هم تن را محترم می شمارد و هم جان را، در مکتب تلفیقی عشق که از نظر حافظ بر همه مکاتب رجحان دارد، صَنَم و صمد هر دو خواستنی و جمع شدنی است.

استاندار فارس بیان کرد: عشق حافظ  اکسیر حیات و کیمیای مراد و یا به تعبیر علمی و زمینی، تیزابی است که هر خارا سنگ  نادلپذیری را در خود حل می کند.

وی با بیان اینکه حافظ پرورش را مقدم بر آموزش  می داند، ادامه داد: آثار او بیش از آنکه تعلیمی باشد تربیتی است و در پی انسان سازی است.

تبادار درخصوص درخواست رئیس انجمن دوستداران حافظ مبنی بر احیای آب رکن آباد، گفت: انتظار دارم شهرداری و مدیرکل میراث به فوریت احیای آب رکن آباد را در دستور کار قرار دهند و هر اعتباری لازم است در کنار آن‌ها هستیم.

گفتنی است، پایمرد رئیس انجمن دوستداران حافظ طی صحبتی در این آئین، تقاضای رسیدگی و احیای آب رکن آباد را داشت.

انتهای پیام/ر

صحبت های استاندار فارس در مراسم گرامیداشت حافظ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار