رئیس بنیاد ملی علم ایران:

نگاه شاعران فارسی به گفتمان رایج جامعه تبدیل و بین المللی شود

رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: نگاه شاعران فارسی همچون حافظ، سعدی و مولوی به گفتمان رایج جامعه و کشور تبدیل و بین المللی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نصرت الله ضرغام رئیس بنیاد ملی علم ایران در همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: کمتر کسی از انجمن بنیاد ملی علم ایران آگاهی دارند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی علم ایران در سه محور از توسعه علم و فناوری حمایت می‌کند و مخاطب آن مردم ایران در داخل و خارج، کودکان تا دانشمندان کشور است.
ضرغام تصریح کرد: اولین محور کاری ما، مردمی سازی علم است برای تقویت زیرساخت‌های علم و فناوری و نورآوری و خلاقیت در ایران است.
رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران اضافه کرد: مردمی سازی علم، رشد سواد جامعه و رفتن به سمت جامعه‌ای فرهیخته است.
وی تصریح کرد: این حرکت از سال ۱۹۹۰ در دیگر کشور‌ها آغاز شده است و هر یک از کشور‌ها بنا به شرایطشان برنامه‌هایی دارند.

نصرت الله ضرغام اضافه کرد: برنامه‌ای که ما تدوین کرده ایم به صورتی است که انگیزه و علاقه‌ای برای رشد درک عمومی از علم ایجاد می‌کند و مدیریت خانواده با تمرکز بر شناخت استعداد‌های فرزندان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی کشور‌ها در برنامه مهدکودک‌ها به این نکته خوب توجه کرده اند، بیان کرد: اولین چیزی که در مهدکودک‌ها خوب به آن پرداخته می‌شود آموزش زبان مادری است و دومین چیزی که به کودکان آموزش داده می‌شود ریاضیات است.

رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: تاریخ و رفتار اجتماعی، علوم، هنر، ورزش، سلامت، آشنایی با دیگر زبان ها، و جستجوی مطلب از دیگر مواردی است که به کودکان آموزش داده می‌شود.

نصرت الله ضرغام افزود: با ۶ برنامه در راستای مردمی سازی علم فعالیت می‌کنیم، و این برنامه‌ها شامل مدیریت خانواده، نقش سرمایه‌های اجتماعی، اعتماد، شادابی و نشاط و اثر آن بر سرنوشت فرد و خانواده، جامعه و کشور است.

وی تصریح کرد: نقش سرمایه‌های انسانی، اقتصاد خانواده، محیط زیست و خانواده و سبک زندگی با تاکید بر سبک معرفت و ارزش‌های انسانی است.

رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران بیان کرد: ما برنامه‌های متفاوتی برای حمایت از همه ظرفیت‌ها و به تناسب هر ظرفیت برنامه خاصی داریم.

وی گفت: ما بعد از خانواده به سراغ مهدکودک‌ها رفته ایم که چگونه مربیان مهدکودک‌ها آموزش داده شوند.

نصرت الله ضرغام افزود: همچنین به سراغ دانشمندان رفتیم و اینکه چگونه از آن‌ها حمایت شود و در این خصوص کرسی‌های پژوهشی را تعریف کردیم که به مدت ۱۰ سال دانشمندان را در رشته‌های مختلف حمایت کنیم.

رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: اولین کرسی راجع به زبان و ادبیات فارسی به مرحوم شهیدی داده شد و دومین کرسی، کرسی حافظ و سعدی بود که به حسن لی و مرکز حافظ شناسی داده شد.

وی افزود: حافظ فقط به مردم فارس و ایران تعلق ندارد بلکه متعلق به مردم جهان است و بنابراین نگاه و دیدگاه‌های حافظ باید به گفتمان رایج جامعه و کشور تبدیل شود.

نصرت الله ضرغام گفت: ما علاوه بر کار‌های علمی و پژوهشی، از همایش‌ها و رخداد‌های علمی نیز حمایت می‌کنیم.

رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: شاعران کشور همچون حافظ، مولوی، فردسی و نظامی نگاهی فراتر از کشور داشته اند.

وی تصریح کرد: اعطای این کرسی‌ها با این هدف انجام شده که نگاه این شاعران (همچون حافظ، سعدی و مولوی) به گفتمان رایج جامعه و کشور تبدیل شود و از طرفی بین المللی شود.

نصرت الله ضرغام افزود: در دنیای کنونی موضوعی با عنوان دیپلماسی علمی مطرح شده که در حال توسعه است و ۳ بعد دارد، که شامل خدمت علم به سیاست، سیاست به علم و ارتباط فرهیختگان و آزادگان کشور‌ها با یکدیگر است.

رئیس بنیاد حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: اگر ارتباط فرهیختگان انجام شود منجر به ارتباط ملت‌ها می‌شود و ارتباط ملت‌ها موجب رشد ملت‌ها و صلح و آرامش در جهان می‌شود.

وی تصریح کرد: سومین کاری که ما برای تقویت زیرساخت‌های علم و فناوری انجام می‌دهیم تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان کل کشور است.

نصرت الله ضرغام افزود: دانش خانواده‌ها هم در کشف استعداد‌ها و هم در نحوه رفتار با کودکان کم است.

وی با اشاره به حمایت از پژوهشگران، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها از دانشجویان کارشناسی تا اساتید برجسته و دانشمندان کشور حمایت می‌شوند.

ضرغام با بیان اینکه کل مراکز علمی، تحت پوشش برنامه حمایتی ما است، گفت: پارسال ۳۶۲ مرکز را حمایت کرده ایم و ۳۴ هزار هیات علمی با ما همکاری دارد.

وی اضافه کرد: حمایت‌های ما فقط شامل پژوهشگران نمی‌شود و مخترعین را نیز حمایت می‌کنیم.

همچنین در این همایش تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد ملی علم ایران و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی منعقد شد.

انتهای پیام/ر

صحبت های رئیس بنیاد ملی علم ایران در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار