معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تمرین دموکراسی دانش آموزان در مجلس دانش آموزی/ از نهاد صنفی و مشورتی نباید انتظار کار اجرایی داشته باشیم/ گزارش تخلف مجلس به معنای وقوع تخلف نیست

کاظمی گفت: مجلس دانش آموزی بهترین بستر را برای آمادگی و تمرین دموکراسی و میدان اثر پذیری و اثربخشی در فضای تعلیم و تربیت مهیا می‌کند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نهمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، محمد روشنی قائم مقام سازمان دانش آموزی و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه صبح امروز در سازمان دانش آموزی برگزار شد.

در این مراسم کاظمی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی در سال ۷۹ مصوب و در سال ۸۰ برای اولین سال فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: این مجلس بهترین بستر برای آمادگی و تمرین دموکراسی و میدان اثر پذیری و اثربخشی در فضای تعلیم و تربیت مهیا می‌کند و اولین خاستگاه آن شورای دانش آموزی است.

وی ادامه داد: مجلس دانش آموزی دوره‌های ۲ ساله دارد و فعالیت خود را پیش می برد و متشکل از ۱۵۰ دختر و پسر به نسبت مساوی از میان دانش آموزان دختر و پسر انتخاب می‌شود که دوره آموزشی را قبل از حضور در مجلس می‌گذرانند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش به ترکیب اعضای دانش آموزان اشاره کرد گفت: ۴ نماینده اقلیت، ۲ نماینده از دانش آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور و ۱۴۲ نماینده از سایر دانش آموزان مدارس کشور است.

کاظمی با اشاره به اینکه هشت دوره را گذراندیم و به یک بلوغ اجتماعی رسیده است، بیان کرد:فردا افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی را شاهد خواهیم بود و اولین ت اتفاق در برنامه فردا انتخاب اعضای هیئت رئیسه است.

وی با اشاره به اینکه مجلس دارای۵ کمیسیون است، تصریح کرد: این کمیسون ها شامل فرهنگی، علمی، ورزشی و آموزشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم ترین ظرفیت ها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است و به جهت اینکه ساختاری هدفمند است در عقبه آن ۱۱ میلیون دانش آموز در فرایند تمرین دموکراسی شرکت می‌کنند و ۶۰۰ هزار دانش آموز عضو شورای دانش آموزی می‌شوند و این دانش آموزان به دلیل فعالیت های گروهی به توسعه و ترویج ارزش های انقلاب، ایجاد حس مسئولیت پذیری و حساسیت نسبت به آموزش و پرورش، تمرین عقلانیت و ترویج فرهنگ گفتگو و قدرت نقد و مهارت آموزش و کادر سازی برای تربیت مدیران کارآمد ، مهم ترین کارایی مجلس دانش آموزی است؛ همچنین بهترین ظرفیت برای تغییر نگرش برای تحقق سند تحول بنیادین محسوب می‌شود.

مجلس  نهادی صنفی است

کاظمی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی نهادی صنفی است، بیان کرد: به جهت ماهیت، مجلس می‌تواند زبان گویای دانش آموزان باشد و انتظارات متقابل از دانش آموزان و خانواده را منعکس کند.

وی ادامه داد: شهرک‌های علمی، موضوع اعتیاد و مقابله با آن، بررسی بحران هویت، کنکور، عدالت آموزشی، مهندسی فرهنگی، رفتارهای پرخطر، استرس زدایی از مدرسه از جمله اسنادی است که در مجلس دانش آموزی وجود داشته است و به آن پرداخته می‌شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره گزارش تخلف دوره هشتم مجلس دانش آموزی گفت: صرفا گزارش تخلف به معنای وقوع تخلف نیست.

کاظمی درباره پژوهش در حوزه مجلس دانش آموزی گفت: در اسناد مجلس دانش آموزی کاملا حقوق دانش آموزی مورد توجه قرار گرفته است همچنین در نظر داریم کمیسیون های مجلس دانش آموزی را با کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ارتباط دهیم.

وی درباره اردوهای دانش آموزی بیان کرد: یکی از بهترین اقدامات برای حفظ ایمنی دانش آموزان مرکز کنترل سفرهای برون استانی است و سال گذشته ۱۵ میلیون نفر اردوی دانش آموزی را تحت کنترل داشتیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به حادثه اخیر اردوی راهیان نور گفت: این حادثه به دلیل لغزندگی جاده بود اما به طور کلی هدف این است تا کمترین خسارات را در طول سفرهای دانش آموزی داشته باشیم.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: اصلاحیه دستورالعمل اردوها گام‌های پایانی را می‌گذراند و قرار است تغییراتی در فرایند اردوها ایجاد شود.

کاظمی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی بستر تربیتی برای دانش آموزان محسوب می شود، گفت: از نهاد صنفی و مشورتی نباید انتظار کار اجرایی داشته باشیم و مهم تر از اینکه این فعالیت بستر کار تربیتی است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار