مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان:

برای درمان فلج مغزی با سلول‌های بنیادی، تلاش می‌کنیم

مرتضی ضرابی از تلاش برای درمان فلج مغزی کودکان با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف خبر داد.

تلاش برای درمان فلج مغزی با سلول‌های بنیادی/ زباله‌های بیولوژیک زایمانی،مملو از سلول‌های بنیادیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، با اشاره به اینکه تاکنون سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیشتر برای درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر در دنیا با استفاده از نمونه‌های سلول‌های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری‌های دیگری غیر از بیماری‌های خونی همچون فلج مغزی اطفال، اوتیسم و برخی از بیماری‌های عصبی کارآزمایی‌های بالینی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در این زمینه با همکاری مرکز طبی کودکان، برای کودکانی که دچار فلج مغزی هستند، کارآزمایی بالینی تعریف شده و خوشبختانه چیزی نزدیک به ۱۴۰ بیمار تاکنون در این طرح قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان درباره درمان بیماری فلج مغزی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف توضیح داد: سلول‌های بنیادی را از خون بند ناف و بند ناف جداسازی کرده و آن‌ها را در روند درمان مورد استفاده قرار دادیم و امیدواریم که نتایج تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی تا پایان آذرماه قابل ارائه باشد.

ضرابی افزود: اگر نتایج رضایت‌بخش باشد، می‌توانیم برای بهبود بسیاری از بیماران فلج مغزی که روش درمانی دیگری برای آن‌ها وجود ندارد، از سلول‌های بنیادی استفاده کنیم.

زباله‌های بیولوژیک زایمانی، مملو از سلول‌های بنیادی

وی با بیان اینکه یکی از منابع سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان است گفت: اگر کسی مبتلا به بیماری سرطان خون باشد، در حالی که فرد سالم بیهوش است می‌توان نمونه مغز استخوان وی را گرفت و به فرد بیمار تزریق کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: اما این روش مشکلاتی را به همراه دارد و در حال حاضر تحقیقات مشخص کرده است که خون موجود در بند ناف و جفت که بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور انداخته می‌شود، مملو از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که اگر جمع‌آوری شود می‌تواند برای درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این بانک در حال تلاش برای برای استفاده از همه ضمائم زایمانی است گفت: ضمائم زایمانی مانند بند ناف، خون بند ناف، جفت و پرده‌های جنینی آنقدر ارزشمند است که می‌توان آن‌ها را برای استفاده‌های پزشکی جمع‌آوری کرد، به همین خاطر ما نیز به جز خون بند ناف و سلول‌های بنیادی خون بند ناف، بر روی جمع‌آوری و فرآوری پرده جنینی یا آمنیوتیک که به عنوان پانسمان بیولوژیک قابل استفاده است، تمرکز کردیم.

انجام ۳۰ پیوند از نمونه‌های خون بند ناف ذخیره شده در بانک

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه بیشترین نمونه‌های خون بند ناف برای بیمارانی که دچار مشکلات خونی هستند، استفاده می‌شود، گفت: بنا بر تقاضا و نیاز مراکز پیوند و خانواده‌هایی که نمونه‌های خون بند نافشان را ذخیره‌سازی کرده‌اند، تاکنون نزدیک به ۳۰ پیوند فقط برای بیماری‌های خونی از جمله تالاسمی سرطان خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی با استفاده از بانک خصوصی و عمومی انجام شده است.

وی درباره فعالیت‌های شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اظهار کرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی چند سالی است که به عنوان یک خدمت نوین در عرصه خدمات پزشکی مطرح شده است، زیرا بعد از موفقیت‌آمیز بودن استفاده از سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان بیماری‌ها، خصوصا بیماری‌های خونی مانند تالاسمی و انواع سرطان‌های خون، به دست آوردن سلول‌های بنیادی خون‌ساز از منابع مختلف مورد اهمیت بیشتری قرارگرفته شده است.

ضرابی با بیان اینکه بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف از سال ۸۴ فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، گفت: خوشبختانه در طی بیش از یک دهه فعالیت توانستیم بالاترین ظرفیت سلولی را در خاورمیانه ایجاد کنیم و در حال حاضر تعداد نمونه‌های ذخیره‌سازی شده بانک ما به بیش از ۱۰۰ هزار نمونه رسیده است.

وی با بیان اینکه این نمونه‌ها از سراسر استان‌های کشور جمع‌آوری و ذخیره‌سازی می‌شود گفت: ما در ۳۱ استان کشور دفتر نمایندگی داریم و نمونه‌های خون بند ناف را در طی چند ساعت پس از زایمان با رعایت زنجیره سرما به تهران منتقل می‌کنیم و سپس در تهران جداسازی سلول‌های بنیادی و ذخیره سازی را به شکل متمرکز انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه برای ذخیره‌سازی نمونه‌های خون بند ناف زمان اهمیت بسیار بالایی دارد یادآور شد: در حال حاضر نمونه‌هایی را از خارج از کشور با رعایت استانداردهای لازم به بانک منتقل می‌کنیم و سپس ذخیره‌سازی آن را انجام می‌دهیم.

ضرابی درباره نسبت جنسی نوزادانی که نمونه‌های خون بند ناف‌شان در این بانک ذخیره می‌شود توضیح داد: تقریبا می‌توان گفت که نسبت نوزادان دختر و پسری که نمونه‌هایشان در این بانک ذخیره شده با یکدیگر برابر است و از آنجایی که زایمان‌های سزارین در کشور ما به مراتب بیشتر از زایمان‌های طبیعی است، بیشترین نمونه‌های بانک ما نیز حاصل از نمونه‌های زایمان سزارین است.

وی درباره استان‌هایی که بیشترین نمونه را در بانک ذخیره کرده‌اند گفت: بعد از استان تهران، استان اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین نمونه را در بانک ذخیره کرده‌اند و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و استان ایلام نیز به ترتیب کمترین تعداد نمونه را در بانک خون بند ناف دارند.


بیشتر بخوانید:قابلیت ترمیم بافت مفصلی با سلول بنیادی/ وقتی سلول‌های بنیادین یاری​رسان بیماران قلبی می‌شوند 


مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: روند نمونه‌های ذخیره شده در بانک رو به رشد بوده است و سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار نمونه در این بانک ذخیره‌سازی شده است و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که نزدیک به ۲۰ هزار نمونه را تا پایان سال در بانک ذخیره کنیم.

ضرابی در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت این بانک بسیار بیشتر از این تعداد است گفت: اگر امکانات بیشتری فراهم شود و اطلاع‌رسانی مناسب نیز صورت گیرد، آمار نمونه‌های ذخیره شده در بانک می‌تواند به عددی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی برسد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تلاش برای درمان فلج مغزی با سلول‌های بنیادی/ زباله‌های بیولوژیک زایمانی،مملو از سلول‌های بنیادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار