طرح "بانوان سبز "به زودی دراستان اجرا خواهد شد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی گفت: طرح اجرای بانوان سبز به زودی در استان آغاز می شود.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهدتورج همتی در سومین نشست تخصصی زن و توسعه گردشگری روستایی که در محل روستای تاریخی کنگ و با حضور دیگر مسولان مربوطه و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد،انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران و فرمانداری بینالود و به بهانه روز جهانی "زن روستایی" برگزار شد گفت: شعار روز جهانی زن روستایی در 15 اکتبر 2018 "تامین زیرساخت های پایدار- خدمات و حفاظت اجتماعی برای برابری و توانمند سازی زنان روستایی" است و این توانمند سازی در متن اهداف توسعه پایدار نهفته است.

 

وی در ادامه  افزود: از سلسله اهداف و آرمانهای توسعه هزاره ( MDG) و نیز اهداف توسعه پایدار( SDG) به عنوان اهداف ۱۷ گانه سازمان ملل است که در حال حاضر از توسعه هزاره به توسعه پایدار هستیم.

 

 وی  در رابطه با وجه مشترک این اهداف بیان کرد: پایان دادن به فقر، گرسنگی، ایجاد زندگی سالم و برابری جنسیتی  از اهداف مورد نظر است که  به نظر می رسد جایگاه زنان روستایی به عنوان بخش مهمی از جامعه روستایی در اقتصاد مولد در این اهداف تبیین شده است.

 

همتی  گفت: قشر عظیم زنان روستایی که ۲۵ درصد از جامعه جهانی را تشکیل می دهند،متاسفانه از فقر رنج می برند چرا که علی رغم سهم آنان در تولید، سهمشان از کره زمین اندک است و به عبارتی نرخ فقر در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است.

رییس اداره کل حفاظت از محیط زیست  افزود : ناهنجاری های اجتماعی و نابرابری های سیاسی و اجتماعی عمده ترین موانع ساختاری و تاثیرگذار از گذشته تا کنون هستند که دراین میان نباید از نقش اثرات اقلیمی غافل بود.

 

همتی بیان کرد : واقعیت اینست که اثرات اقلیمی هم بواسطه اثر گذاری بر میزان دستیابی به تولید و منابع طبیعی،کشاورزی،بهداست،امنیت غذایی،آب و انرژی در این نابرابری ها نقشی مضاعف داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در رابطه با جمعیت روستایی استان  افزود: یک میلیون و هفتصد وپنجاه هزار نفر راآ جمعیت زنان  روستایی تشکیل می دهند.

 

وی گفت : در مباحث محیط زیست مصرف کننده اصلی شوینده ها زنان روستایی هستند و انتظار بر این است که هم در مصرف این مواد آلاینده و هم اینکه در صرفه جویی آب؛بهینه سازی مصرف سموم و جلوگیری از شکار غیر مجاز، زنان روستایی به کمک محیط زیست بشتابند.

 

همتی درپایان از آغاز اجرای طرح "بانوان سبز " از سوی اداره مشارکت مردمی این اداره کل خبرداد و افزود : با هماهنگی اشخاص حقیقی و حقوقی از میان فعالان اجتماعی روستا ، رابطین سبز را انتخاب کرده و آنها بانوان سبز را به این اداره کل جهت همکاری های مشترک زیست محیطی معرفی خواهند کرد.

 

انتهای پیام// ن.ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.