توزیع بیش از 11 هزار تن انواع بذر گندم و جو اصلاح شده در بیله سوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار از توزیع بیش از 11 هزار تن انواع بذر گندم و جو اصلاح شده در شهرستان بیله سوار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار با اعلام این خبر افزود: به منظور نیل به اهداف وزارت جهادکشاورزی در راستای صیانت از حقوق کشاورزان و توزیع مطلوب نهاده های کشاورزی بر اهمیت بذور اصلاح شده تاکید کرد.

وی تصریح کرد: وضعیت کیفی و کمی تولید بذر بهتر شده و ما یک حرکت تحولی را در این بخش‌ها شاهد هستیم که قطعاً ادامه این روند می‌تواند زمینه رونق و توسعه بیش از گذشته را در عرصه‌های مختلف فراهم بیاورد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سواربیان کرد: در سال زراعی جاری بیش از 11 هزار تن انواع بذر گندم و جو اصلاح شده بین كارگزاران شهرستان جهت تحويل به كشاورزان برای کشت پاییزه توزیع شده است.

جهانی اضافه کرد: انتخاب یک بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و مناسب برای اقلیم هر منطقه مهم‌ترین رمز حصول عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و بذور اصلاح شده نتیجه چندین سال تلاش محققان بخش برای تولید و معرفی این ارقام بوده و علاوه بر چندین سال کار تحقیقاتی،  با اجرای طرح‌های تحقیقی- تطبیقی و تحقیقی- ترویجی  و مزارع الگویی و... در شرایط زارعین هر منطقه به خوبی آزموده شده و امتحان خود را پس داده اند.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیم (تغییر میزان بارش، فصل بارش، نوع بارش، دما و...) و شرایط جوی خصوصا" شدیدتر شدن خشکسالی، کاهش حتی یک وعده آبیاری بدون کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول برای کشاورزان بسیار حائز اهمیت است لذا تولید و توزیع ارقام با نیاز آبی کمتر و زود رس‌تر به نحوی که کشت از کمبود رطوبت آخر فصل رشد فرار کرده و زودتر به مرحله برداشت برسد از رموز موفقیت است.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار افزود: در اثر کشت مستمر چندین ساله یک نوع بذر در مزرعه به دلیل اختلاط ارقام و نیز ناخالصی ژنتیکی به دلیل درصدی دگر گرده افشانی غلات،‌ افت عملکرد محصول پیش می‌آید در صورتی که بذور گواهی شده (اصلاح شده) به دلیل رعایت استاندارد مزرعه از حداکثر خلوص ژنتیکی و حتی فیزیکی برخوردارند. در نتیجه مزرعه حاصل از کشت‌ بذور اصلاح شده هم سطح سبز یکنواخت‌تر و بهتری داشته و هم اینکه بدلیل حذف بذور لاغر و ضعیف، گیاهچه‌های حاصل از بذور اصلاح شده از قدرت رشد و سیستم ریشه قوی تری برخوردار بوده و از سرما و خشکی و سایر تنش‌های محیطی خسارت نمی بینند.

جهانی تصریح کرد: بذور اصلاح شده در شرایط فعلی با یارانه قابل توجه دولتی تولید و توزیع می‌شوند بنابراین برای کشاورز صرفه در این است که بذر تولیدی خود را به فروش رسانده و بذر مورد نیاز خود را با شناسنامه و برند معتبر، با خلوص بالا، ضدعفونی شده به صورت یکنواخت با سموم و با قیمت مناسب دولتی تهیه و کشت نماید.

وی در پایان از کشاورزان خواست بذور اصلاح شده را با برند و شناسنامه معتبر و از مراکز مجاز سطح شهرستان تهیه نموده و از خریداری بذور نامرغوب و مشکوک از مراکز غیر مجاز خودداری فرمایند.

انتهای پیام/ح

توزیع بذر گندم در بین زارعین بیله سوار

برچسب ها: بذر گندم ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.