عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران:

۱۵ درصد زعفران کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ درصد زعفران کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود گفت: باید تلاش کنیم تا زعفران را که تاریخ ما در خراسان جنوبی است را حفظ کنیم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان علی حسینی   عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران  با اشاره به کشت زعفران در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 15 درصد زعفران کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود، در حالی که تا سه دهه قبل  بیشتر از 90 درصد زعفران کشور در خراسان جنوبی و جنوب خراسان بزرگ تولید می‌شد به نظر می‌رسد  توسعه مزارع زعفران در خراسان جنوبی کند و در بعضی مناطق متوقف شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران بیان کرد: این همان نگرانی ما از مهاجرت ناخواسته زعفران به مناطقی است که مشکلات کم آبی استان ما را ندارند در حالی که این محصول قرن‌ها تنها قدرت اقتصادی منطقه بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه مهد اصلی و زادگاه اصلی زعفران مربوط به خراسان جنوبی امروزی است اما متأسفانه رو به فراموشی است تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زعفران خراسان جنوبی به فراموشی سپرده می‌شود و حساسیت زعفران‌کاران استان از بین رفته است و مرتب سطح زیر کشت زعفران کاهش می‌یابد و به خراسان رضوی و خراسان شمالی منتقل می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران یادآور شد: در این راستا باید تلاش کنیم تا این محصول که تاریخ ما در خراسان جنوبی است و با استان عجین شده است را حفظ کنیم.

حسینی اظهار داشت: بنابراین باید سطح زیر کشت زعفران را در خراسان جنوبی افزایش دهیم و برای آن برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مدیریت بیشتری داشته باشیم،چرا که زعفران یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است بنابراین نباید اجازه دهیم به فراموشی سپرده شود بلکه باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/س

خراسان جنوبی سرزمین کشت زعفران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.