معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم عنوان کرد؛

حماسه اربعین یک حرکت فرهنگی واجتماعی است/برای ۴۸ هزار قمی ویزای عراق صادر شده است

عالی پور گفت:اربعین حماسه یک حرکت فرهنگی و اجتماعی است که هر سال بر شکوه آن افزوده می‌شود،استان قم در ایام زیارت اربعین محل حضورزائرین است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به حضور زائرین اربعین در استان گفت: زائرین خارجی اربعین در مسیر حرکت به سمت کربلا از شهر قم هم عبور می‌کنند و از آن‌ها پذیرایی خواهیم کرد، همچنین زائرین ایرانی که نتوانند به کربلا بروند، در ایام اربعین به شهر قم می‌آیند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: برای برگزاری باشکوه هر مناسبتی در استان قم یک ستاد تشکیل می‌شود، به عنوان مثال برای زیارت اربعین شاهد تشکیل یک ستاد با 12 کمیته در استان بودیم که در این ستاد استاندار قم و معاونین او حضور دارند.

وی ادامه داد: استان قم 60 موکب در ایام اربعین دارد که این موکب‌ها در مناطق مختلفی همچون مهران، نجف، کاظمین و سامرا برپا می‌شوند، برخی از موکب‌های قم مختص خواهران است و در استان ایجاد موکب‌های تلفیقی با مردم عراق را در دستور کار داریم.

عالی پور با اشاره به کمیته‌های مختلف ستاد اربعین استان قم بیان کرد: در این ستاد کمیته‌هایی همچون درمان، آسیب شناسی، اطلاع رسانی، مشارکت مردمی، فرهنگی و آموزشی و اعزام را داریم.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: تاکنون 60 هزار نفر از مردم استان در سامانه سماح ثبت نام کردند که تا امروز برای 48 هزار نفر از مردم قم ویزای عراق صادر شده است، دولت به کسانی که در سامانه سماح ثبت نام کنند، 100 هزار دینار پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: زیارت اربعین یک برنامه فرهنگی است که نباید آن را تنها در پیاده روی و غذا خوردن منحصر کرد، باید برای تقویت بعد فرهنگی زیارت اربعین تلاش کنیم.

عالی پور با اشاره به ظرفیت هیأت‌های مذهبی استان قم تصریح کرد: این هیأت‌ها رتبه نخست را در کشور در زمینه فعالیت‌های مذهبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای گرفتن ویزا راه‌های قانونی وجود دارد و نیازی به اقدامات غیرقانونی در این زمینه نیست، براساس قانون عراق اگر کسی بدون ویزا وارد این کشور شود، در صورت دستگیری دو سال زندانی خواهد شد.

یونس عالی پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با اشاره به ویژگی‌های حماسه اربعین گفت: این حماسه یک حرکت فرهنگی و اجتماعی است که هر سال بر شکوه آن افزوده می‌شود، استان قم در ایام زیارت اربعین محل حضور زائرین است.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم اضافه کرد: 12 کمیته در ستاد اربعین استان پیش بینی شد و مساله حمل و نقل زائرین در این ستاد مورد بررسی قرار گرفت، مرز اصلی زائران قمی مهران است، ولی زائرینی که به دنبال سفر با قطار هستند، می‌توانند از مرز شلمچه استفاده کنند.

وی ادامه داد: موکب‌های اربعین مردمی هستند و دولت ریالی کمک مالی به موکب‌ها نمی‌کند، بلکه دولت‌ها تسهیل کننده فعالیت موکب‌ها است، هر سال کنسولگری عراق در قم مستقر و ویزا به سرعت برای زائرین استان صادر می‌شود، همچنین هزینه ای بابت بیمه و درمان نیز از زائرین اخذ خواهد شد.

عالی پور کمیته فرهنگی ستاداربعین را زیرنظر بعثه مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: با همکاری دستگاه‌ها و هیأت‌های مختلف در مصلی قدس و مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س) از زائرین اربعین پذیرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم تصریح کرد: موکب‌های استان در مهران، شلمچه، نجف، کربلا، مسیر نجف به کربلا، کاظمین و سامراء مستقر هستند، استان قم در سال جاری 60 موکب در زیارت اربعین دارد که تعدادی از موکب‌ها مختص بانوان است، جمعیت هلال احمر در تمامی موکب‌های قم نماینده دارد ، ولی در برخی از این موکب‌ها، امکانات جمعیت هلال احمر بیشتر است.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی امکان خروج بدون ویزا از مرز وجود ندارد، مجازات ورود بدون ویزا به عراق دو سال حبس است.

وی یادآورشد: در مصلی قدس، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران ظرفیت خوبی برای اسکان زائرین اربعین وجود دارد، ولی در صورت نیاز از مساجد و حسینیه‌ها پیرامون حرم حضرت معصومه(س) در این راستا استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/ح

خدمت رسانی ۶۰ موکب استان قم به زائرین اربعین/صدور ویزای عراق برای 48 هزار شهروند قمی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.