گزارشی از سدمعبر و تجاوز به حقوق شهروندی؛

بوکان شهری که پیاده رو ندارد!

با گذر از خیابان‌های شهر بوکان به این نکته پی خواهید برد که شهروندان از ابتدایی‌ترین حقوق خود یعنی سهولت در رفت و آمد در شهر، محروم هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛تعرض به حریم پیاده رو‌ها معضلی است که بسیاری از شهر‌ها با آن روبرو هستند؛ این معضل در شهر بوکان به عنوان سومین شهر پر جمعیت استان آذربایجان غربی به اوج خود رسیده است و تردد در پیاده رو‌های این شهر، به سختی انجام می‌گیرد.

در برخی از معابر اصلی بوکان، نمایشگاه‌های خودرو و صنوف صنعتی، پیاده رو هارا به تسخیر خود درآورده و حتی به طور کامل آن را مسدود کرده اند و خیابان‌ها میزبان عابران شده اند که این مشکل موجب بروز تصادفات و فوت شهروندان نیز شده است.

یکی از ساکنان میدان معلم در این مورد به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: چند سالی است که نمایشگاه‌های خودرو، حدفاصل میدان معلم تا میدان استقلال را به طور کامل مسدود کرده و به ویترین مغازه هایشان تبدیل کرده اند!

وی افزود: عابران پیاده در این مسیر مجبور می‌شوند که بر روی خیابان مسیر خود را طی کنند و این وضعیت برای اهالی این منطقه به ویژه سالمندان و کودکان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

شهروند دیگری نیز که ساکن بلوار کمربندی است می‌گوید: پیاده رو محدوده منزل ما به انبار لوازم یدکی خودرو تبدیل شده و چندین اتاق خودرو متعلق به این مغازه‌ها فضای پیاده رو را گرفته و شهرداری تاکنون برای رفع سد معبر آنها، اقدامی انجام نداده است.

این در حالی است که در قانون شهرداری‌ها طبق تبصره شش ماده ۹۶، تمام معابر شهری در اختیار شهرداری‌ها است و اشخاص نمی‌توانند هیچ معبری را تصرف کنند و اگر این اقدام به هر گونه‌ای انجام شود، شهرداری می‌تواند نسبت به آزادسازی آن اقدام و موانع را جمع آوری کند و بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ همین قانون نیز، سد معبر و اشغال پیاده رو و استفاده غیرمجاز و شخصی از این محل، ممنوع است.

همچنین بر اساس ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، توقف خودرو در پیاده رو و حریم گذرگاه عابرپیاده ممنوع است.

طبق قانون، واحد سد معبر شهرداری‌ها و همچنین در صورت ایجاد سدمعبر توسط خودروها، «پلیس راهنمایی و رانندگی» نیز موظف به برخورد با متخلفان و رفع سد معبر پیاده رو‌ها هستند؛ اما تاکنون این نهاد‌ها اقدامی برای رفع این مشکل در شهربوکان انجام نداده اند.

«مسئول واحد سدمعبر شهرداری بوکان»، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ ضمن تائید این مشکلات گفت: شهرداری طبق ماده ۵۵ قانون شهرداریها، از سد معبر پیشگیری می‌کند و در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است؛ اما بیشتر سدمعبر‌هایی که رفع نشده و موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است، توسط نمایشگاه‌های خودرو و تعمیرگاه‌ها و به وسیله خودرو صورت می‌گیرد، این در حالی است که طبق قانون در سدمعبر خودروها، شهرداری نمی‌تواند به تنهایی برای رفع سدمعبر اقدام کند و بخشی از آن مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی می‌باشد.

شورش جلالی افزود: شهرداری بوکان از حداکثر اختیارات قانونی خود برای رفع این مشکل، استفاده کرده است، اما عدم همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با واحد سدمعبر شهرداری، موجب شده است که این معضل بزرگ همچنان پابرجا باشد و نارضایتی شهروندان نیز روز به روز بیشتر شود.

گزارش از فاتح استادعبداله پور

 

انتهای پیام/م

نبود پیاده رو در بوکان

 

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.