رئیس انجمن صنایع پوشاک:

مخالف کالایی هستیم که منافع ملی را به خطر می‌اندازد

رئیس انجمن صنایع پوشاک گفت: ما از کالای خارجی هراس نداریم بلکه با کالایی که منافع ملی ما را خطر می‌اندازد مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی روز شنبه ٢٨ مهرماه در سالن رودکی آغاز شد.

محبوبه الهی دبیر بخش علمی نمایشگاه لباس عاشورایی گفت: بنیادملی مد و لباس و ساماندهی مد و لباس برنامه های مختلفی را برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه از مرداد ماه با همت بنیاد و مرکز پژوهش پوشاک، جریانی شکل گرفت تا در مدت سه روز تعدادی از طراحان گرافیست، نماد و نشانه های عاشورایی را بر روی لباس ها طراحی کنند، گفت:در طی سال های اخیر نمونه های نامناسبی را بر روی لباس ها می بینیم که امیدوارم بتوانیم جریان درست و هدایت شده را به جریان بیندازیم.

برگزاری مسابقه لباس عاشورایی در دو مرحله

الهی با تاکید بر اینکه دو مسابقه در این نمایشگاه خواهیم داشت، گفت: تصویر سازی متناسب با لباس عاشورایی در دو مرحله قرار است اجرا شود که یک مرحله آن طی شده  و تاکنون ۲۰ نمونه انتخاب شدند و روز دوشنبه مرحله دوم برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد:برنامه دیگر نمایشگاه لباس عاشورایی از ایده تا اجرا را خواهیم داشت وبخش های مختلف لباس را به نمایش می گذاریم که امیدوار هستیم این طرح ها به تولید انبوه برسد .

الهی افزود: درکنار جریان هایی که شکل می گیرد بحث های علمی،روانشناسی رنگ ها، فرم ،نقش ها آنطور که قابل تبیین هستند در نمایشگاه به آن  می پردازیم .

گفتنی است؛ پس از مراسم افتتاحیه عموم مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ پوشش عاشورایی از روز یکشنبه ٢٩مهرماه تا ٤ آبان از ساعت ١٠ تا ١٨ می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند .

هاکوپیان: از کالای خارجی هراس نداریم

هاکوپیان رئیس انجمن صنایع پوشاک در ادامه گفت: من احساس می کنم این روز یک وحدتی است که بین همه اندیشمندان در صنعت پوشاک به بوجود آمده است و این موضوع برای من بسیار ارزشمند است چرا که هیچ وقت مسئله اقلیت را نپدیرفتم و قبل از اینکه خود را یک ارمنی بدانم یک ایرانی می دانم.

وی افزود: همیشه بر این باور هستم که همه اقوام ایرانی در کنار هم مانند شاسی های یک پیانو هستیم که با هم نغمه های زیبایی را به صدا در می آوریم.

  رئیس انجمن صنایع پوشاک گفت:امروز من برای اولین بار پذیرفتم طراحی، یک اندیشه و فکر است و ما می توانیم این فکر را پرورش بدهیم وتکامل ببخشیم چرا که همه اندیشه ها از الهامی است که از انواع پدیده های اجتماعی و طبیعی گرفته می شود.

وی افزود: وقتی به تک تک نقوش ایام عاشورایی می پردازیم به نوعی به پیوند تاریخی برخورد می کنیم البته خیلی خوشحالم که گام هایی در این رابطه برداشته می شود و من به آینده این کشور و صنعت کشور امیدوار هستم. ما از کالای خارجی هراس نداریم بلکه با کالایی که منافع ملی ما را خطر می اندازد مخالف هستیم.

قبادی: برخی طراحی ها مقدسات ما را نشانه گرفته اند

قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت:ورود معانی و تصاویر که با اندیشه ایرانی و دینی ما منطبق نیست  کاملا سامان یافته و هدفمند مقدسات ما را نشانه گرفته است و آموزه های دینی ما را مورد هدف قرار می دهد بنابراین تلاش شما هنرمندان عزیز گام بلندی در جهت پاسخ به تلاش ها است البته پرچم داری و قیام امام حسین (ع) در دست پیشینیان ما بوده  و اکنون به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه بررسی محدودی که من داشتم نمونه کارها بسیار آمیخته با فرهنگ عاشورا است، گفت:ما در تاریخ آیینی خودمان لباس های بلندی داریم که هم اکنون در تهران و برخی از استان ها نقش آفرینی و مورد استفاده قرار می گیرد.

قبادی بیان کرد:این لباس بلند مفهوم و معنایی از نخل پایدار و استواری است که از آن سال ها به ما رسیده و میراث دار این تاریخ گرانقدر هستیم.لباس بلندی که مردان و در برخی از استان ها زنان ما استفاده می کنند نقش حمل پیام و مفهوم عاشورا و مقاومت است و نسل به نسل به ما رسیده است از این رو حیف است آنها را از دست بدهیم  و نمونه هایی که هیچ همراهی نداشتند را جایگزین کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس بیان کرد:لباس عاشورایی می خواهد مفاهیم بلند و ارزشمند عاشورا را نقش آفرینی کند و آن را به دست ما برساند.

قبادی بیان کرد:کارگروه مد و لباس به همراه مرکز پژوهشگاه پوشاک تهران تلاش کرد تا دو عنوان کتاب ارزشمند عاشورایی را که پیش از این در مجموعه وزارت ارشاد به عنوان مجموعه اشعار عاشورایی توسط استاد سید جلال هاشمی جمع آوری شد را مبنای عمل قرار بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار