جودکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قتل خاشقجی تلاشی برای بالا بردن هزینه انتقاد‌ها به حکومت آل سعود بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ریاض گمان می‌کند با قتل خاشقجی هزینه انتقاد‌ها به حکومت آل سعود را بالا برده است.

ترکیه از ابتدا می‌دانست چه بر سر خاشقجی آمدهبه گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزرگترین چالش دو هفته اخیر عربستان سعودی، قتل روزنامه نگار منتقد سعودی بوده است و بامداد شنبه عربستان سعودی پس از 3 هفته قتل خاشقجی را به عهده گرفت و اعلام کرد که او در درگیری با کارکنان کنسولگری به قتل رسیده است. ریاض همچنین این مسئله را موضوعی داخلی دانست و اظهار کرد که دستگاه قضایی عربستان به آن رسیدگی می‌کند.

حجت‌ الله جودکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قتل  جمال خاشقجی گفت: در ابتدا برخی گمانه زنی ها از احتمال زنده بودن این روزنامه نگار حکایت می کرد؛ اما زمانی که ترامپ گفت ممکن است قتل  او توسط عوامل خودسر انجام شده باشد، کشته شدن او محرز شد.

وی با بیان اینکه هر کشوری منافعی دارد، اظهار کرد: عربستان تصور می‌کند که منافعتش در سر به نیست کردن مخالفان خود است، آنها گمان می‌کنند با این اقدام  جامعه را مطیع خود خواهند کرد، زیرا بر این باور هستند که  با ایجاد ترس در دل مخالفان و منتقدین خود، دیگر به راحتی با سیاست های سعودی مخالفت نمی‌کنند، کم تر می‌نویسند و به مسائل اصلی کم تر فکر می‌کنند؛ ریاض گمان می کند با قتل خاشقخی  هزینه انتقادها به حکومت آل سعود را بالا برده است. بنابراین هیئت حاکمه عربستان منفعت خود را در وحشت مخالفان خود می‌بیند.

جودکی  اظهار کرد: منافع ترکیه و آمریکا در قضیه خاشقجی با هم متفاوت است؛ اما در این موضوع ترامپ از همه صادق تر بود.  او به صراحت اعتراف کرد که نمی‌تواند قرداد خرید تسلیحات خود را با عربستان بهم بزند، چراکه کارگرهای آمریکایی بیکار می‌شوند و سعودی‌ها به راحتی می‌توانند سلاح‌های روسیه را جایگزین قرارداد خود با آمریکا بکند و در نهایت این واشنگتن است که متضرر خواهد شد. همین امر باعث می‌شود کاخ سفید موضع جدی علیه سعودی‌ها نگیرد و در عوض به فروش سلاح ادامه دهد؛ اظهارا ت مقامات آمریکایی در قبال قتل خاشقچی تنها  بخاطر پاسخگویی به  افکار عمومی جامعه است.

کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با موضع ترکیه نسبت به قتل خاشقجی گفت: به نظر من ترک‌ها از همان ابتدا هم می‌دانستند که اصل اتفاق چه بوده و سعی کردند کم کم از طریق مطبوعات اطلاعات را منتشر کنند تا به این طریق فشار را بر عربستان زیاد کنند و به این وسیله منافع خود را تامین کرده و راحت تر به آن دست پیدا کنند، زیرا اگر از همان ابتدا موضع گیری می‌کردند قضایا نسبت به امروز متفاوت بود. درحال حاضر به خاطر فشاری که افکار عمومی بر عربستان آورده اند، سعودی‌ها ناگزیر شده اند در مورد ترکیه و آمریکا از اهرم پول و یا اهرم قراردادها استفاده کنند تا  آنها را راضی نگهدارند.

وی در رابطه با ادعاهای عربستان در مورد قتل خاشقجی توضیح داد: در ابتدا عربستان گفت که این روزنامه نگار از کنسولگری خارج شده ؛ اما بعد این طور اظهار کرد که او به قتل رسیده است، پس از آن هم گفتند این جنایت به دست عوامل خودسر به وقوع پیوسته است و اکنون اعلام کردند که  درگیری با کارکنان کنسولگری به قتل خاشقچی منجر شده است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: عربستان سعودی تلاش دارد جهت ماجرای قتل روزنامه نگار منقد را عوض کرده  و از این طریق  بتوانند مانع مجازات احتمالی در سازمان ملل شوند و به نوعی جلوه دهند که گویی این جنایت بدون رضایت  و اطلاع مقامات حاکم انجام شده است. اینکه می‌گویم بدون رضایت ریاض بوده به این معنی است که مثالا مقامات این کشور تنها دستور دستگیر این فرد را صادر کرده بودند، اما عوامل خودسر یا کارکنان کنسولگری سرش را هم بریده‌اند. در نتیجه به این طریق می‌توانند در ظاهر افکار عمومی را قانع کنند و از طرف دیگر دولت هایی مانند آنکارا و واشنگتن هم باجی گرفته و از گناه عربستان بگذرند.

جودکی در پایان اظهار کرد: پرونده خاشقجی و امثال آن، تاثیر خود را در جامعه می‌گذارد و اگرچه به صورت موقت از بحران آن خارج می‌شوند؛ اما در هر صورت این پرونده همیشه مفتوح خواهد ماند حتی اگر تحت عنوان قتل به دست عوامل خودسر یا در حین درگیری بسته شود بازهم  این مسئله از حافظه ملت پاک نخواهد شد.  اوایل انقلاب ایران هم  یکی از نویسنده‌های برجسته عربستان که مخالف خاندان حاکم بود، توسط چریک‌های فلسطینی در بیروت دزدیده شد و بعد به عربستان منتقل و زیر شکنجه کشته شد،  این مسئله پایمال نخواهدشد و همواره در پرونده حاکمان عربستان به عنوان نقطه‌ای سیاه باقی  خواهدماند. در نهایت تاکید می کنم که با سیاست‌ بازی می‌توان در کوتاه مدت مسیر را هموار کرد، ولی از تأثیر درازمدت این اقدامات ناشایست نمی‌توان جلوگیری کرد و قتل خاشقجی هم از این امر مستثنی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار