سین جیم؛

شعر خوب میتواند مداحی را به اوج برساند

حامد سلطانی مداح یزدی گفت:شعر خوب می‌تواند مداحی را به اوج برساند و در انتقال پیام اهل بیت نقش بسزایی ایفاکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ حامد سلطانی مداح  اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) را همه  به استادی اخلاق و تقوا می‌شناسند. 
در ادامه گفت‌وگویی در رابطه با مسائل اخلاقی و آسیب‌های مداحی را با این مداح اهل بیت(ع) می‌خوانید:

۱- خودتون را معرفی کنید؟ و اساتید شما چه کسانی بودند؟
حامد سلطانی هستم ۳۴ ساله، در شهر یزد در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و حدود ۲۰ ساله ذاکری اهل بیت میکنم وخداوند نیز به بنده عنایت داشت و دعای پدر ومادرم باعث شد تا قاری قرآن و مداح شوم و در طول تحصیلاتم در رشته‌های مختلف قرآن و اذان در مسابقات شرکت کردم و مقام‌های شهرستانی، استانی و حتی کشوری نیز کسب کردم واستادم مرحوم حمید سلطانی گردفرامرزی بود که علو درجات را براشون طلب میکنم.

۲- از امام حسین چه میخواهید؟ و کدامیک از اشعارتان را بیشتر دوست دارید؟
فکر میکنم تا حالا هر چیزی که خواسته ام از اهل بیت دست رد به سینه ام نزده اندو از اقامیخواهم ثابت قدم باشم در راه ذاکری و عاقبتم شهادت در راه اباعبدالله الحسین (ع) باشد.
این شعر را خیلی دوست دارم و همیشه با زمزمه آن آرامش پیدا می‌کنم: داریم بایاحسین حسین پیر می‌شویم / خوشحال ازین جوانی از دست داده ایم
۳- تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟
شعر خوب میتواند مداحی را به اوج برساند و در انتقال پیام اهل بیت نقش بسزایی ایفاکند.
۴- از خود چه به یادگار گذاشته اید؟
انشاالله نام نیک ازم به یادگار بماند و به قول شاعر دوچیزحاصل عمراست نام نیک و ثواب وتعدادی نوجوان علاقه‌مند به مداحی دارم که قصد دارم کمکشون کنم ذاکران خوبی برای اهل بیت شوند.
۵- در مورد سبک‌هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی میباشد چه نظری دارید؟
ازآسیب‌های مداحی تقلید از سبک‌های سخیف است که متاسفانه برخی مداحان و نوحه خوانان مبتلا شده اند و امیدوارم که این سبک‌ها از بین برود و مداحان با همان سبک‌های قدیمی نوحه خوانی کنند.
۶- برای مداحان چه نصیحتی دارید؟
من حقیر کجا و مداحان عزیز، فقط به خودم توصیه میکنم که اخلاص و تواضع و فروتنی را حفظ کنم و مداحان باید در مداحی تقوا و مطالعه داشته باشند که وقتی مراسمی رو عهده دار می‌شوند اطلاعات کافی برای جواب دادن به سوالات مردم حاضر در جلسه را داشته باشند.
۷- توصیه شما به شاعران آئینی؟ و چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟
شاعران بالی هستند برای ذاکران و باید شعر‌های انقلابی وعاشقانه و بدون غرض و در راه آرمان‌های اهل بیت بسرایند وغالب اشعار و مداحی‌های ما درخوراست، ولی فاصله بسیار زیادی داریم تا به شایستگی و درشان اهل بیت باشد.
۸- آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟
پول گرفتنی که به صورت هدیه باشد زیبنده و شایسته و پربرکت است و در غیراین صورت پسندیده نیست.
۹- آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟
آفت‌هایی همچون شعر بی مضمون و ضد انقلاب، ظاهر نامناسب نوحه خوان و مداحان، عدم اشتهار برخی مداحان و سرپرستان هیات به نیکی و تحریف‌های متعدد در عزاداری‌ها هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند و برای جلوگیری از این آفت‌ها باید فرهنگ اهل بیت و تاریخ را بازخوانی کرد.
۱۰- نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟
اگر جوانی در هیئت هست کاری کنند جذب شود اگه لباس، ظاهر وموی مناسبی ندارد به او طعنه نزنند، بااو دوستانه رفتار کنند تا جذب مسجد و هیئت شود.

انتهای پیام/ ا

تهیه و تنظیم:حجت امینی

برچسب ها: مداحی ، اهل بیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
من هم موافقم
آخرین اخبار