معرفی دفترخانه بخش اول؛

تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی/ تعریف دفترخانه و تاریخچه آن در ایران

دفترخانه یا محضر، نامی است که شاید بیشتر افراد در زمان عقد و عروسی، طلاق، به نام زدن اسناد و غیره آن را شنیده باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفترخانه یا محضر، نامی است که شاید بیشتر افراد در زمان عقد و عروسی، طلاق، به نام زدن اسناد و غیره آن را شنیده باشند و یا تابلو‌های دفترخانه اسناد رسمی را در خیابان‌ها دیده باشند، اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که؛ دفترخانه چه وظایف و تاریخچه‌ای دارد و از چند جزء تشکیل می‌شود؟؛ که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز به آن پاسخ دهد.

البته بحث معرفی دفترخانه‌ها به این موارد ختم نمی‌شود و ما قصد داریم در مطلبی دیگر به شرح وظایف آن نیز بپردازیم، پس پیشنهاد می‌کنیم نه تنها این مطلب را از دست ندهید، بلکه منتظر مطلب دیگری درباره آن باشید.

معرفی دفترخانه بخش اول/تعریف دفترخانه و تاریخچه آن در ایران/ معرفی تشکیلات دفترخانه و نحوه انتخاب آن ها/ بررسی تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

تعریف دفترخانه

دفتر اسناد رسمی (یا دفترخانه یا محضر) یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفه‌ای عقود و قرارداد‌ها و ثبت رسمی اسناد در ایران است. هرچند این نهاد وابسته به قوه قضائیه ایران است، اما به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می‌شود.

دفتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط حاکمیت و شهروندان است، مهم‌ترین کار این نهاد تأمین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه‌ است.


بیشتر بخوانید: کسب درآمد خارج از تعرفه مصوب توسط دفاتر اسناد رسمی


این نهاد دارای مسئولیتی مستقل از دولت و قوای حاکم است و با تنظیم دقیق اسناد در جلوگیری از وقوع نزاع‌های بی‌مورد و کاهش مراجعات مردم به محاکم دادگستری نقش دارد.

کمک به تأمین بهداشت حقوقی جامعه، از طریق تثبیت مالکیت شهروندان بر اموال و دارائی‌های خود و رسمیت بخشیدن به عقود و تعهدات و وصول برخی درآمد‌های دولت از کار‌های این نهاد است.

از ابتدای تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در نظام و ساختار سنتی و قدیمی اداری و مدیریتی آن، بخشی از وظایف اجرایی بر عهده نهاد‌های تخصصی مدنی یعنی دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق محول شده‌ است.


بیشتر بخوانید: سياسيون ازدواج‌شان را كجا ثبت میكنند؟


دفاتر اسناد رسمی بخش قابل توجهی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را بر عهده داشته و ضمن انجام امور مزبور کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می‌دهند، واگذاری بخشی از امور حاکمیتی شامل ثبت نقل و انتقالات و تعهدات توسط قوه قضائیه به بخش خصوصی متخصص، علاوه بر بالا بردن دقت در تنظیم اسناد و سلب مسئولیت حاکمیت در این زمینه، قسمت مهمی از شکایات علیه حکومت یا کارگزاران حکومتی و جبران خسارات ناشی از اشتباه در تنظیم اسناد را به سمت گروهی از خود مردم یعنی سردفتران اسناد رسمی هدایت کرده‌ است.

معرفی دفترخانه بخش اول/تعریف دفترخانه و تاریخچه آن در ایران/ معرفی تشکیلات دفترخانه و نحوه انتخاب آن ها/ بررسی تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

تاریخچه دفترخانه در ایران

محضرداری در ایران دارای جایگاهی فقهی است.

هرچند به استناد قاعده «إنّما یحلّل الکلام و یحرّم الکلام» اهمیت کتابت مورد چالش قرار گرفته شده‌ است و طبق این روایت فقط کلام موجب تحلیل و تحریم است و تا کلامی نباشد بیع، نقل و انتقال، تحلیل یا تحریمی صورت نمی‌پذیرد، اما این در حالی که است که در نص آیات قرآن بر کتابت تأکید فراوان شده‌ است.

بر اساس ادله فقه اسلامی و به ویژه فقه شیعه، کتابت حجیت داشته و آیه ۲۸۲ سوره بقره موسوم آیه تداین به صراحت اشاره به شغل محضرداری دارد.


بیشتر بخوانید: مزایای تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی


مطالعه این نهاد برای شناخت ارتباطات حقوقی و روابط اقتصادی در جامعه ایرانی قبل از مشروطه و چگونگی ظهور نهاد‌های نوین حقوقی و سیاسی و پیچیدگی ساختار قدرت در جوامع سنتی همچون ایران ضروری است.

محاضر شرع نهاد‌هایی حقوقی و دینی بودند که پیش از مشروطیت و تا اندکی پس از آن به تنظیم روابط حقوقی عامه مردم می‌پرداختند.


بیشتر بخوانید: آدرس دقیق دفاتر اسناد رسمی تهران + شماره تلفن


در گذشته و قبل از مشروطیت در هر شهر و قصبه‌ای به نسبت جمعیت و اهمیت اجتماعی یک یا چند محضر کوچک و بزرگ برای ثبت و تصدیق معاملات غیرمنقول و نکاح و طلاق و غیره تشکیل می‌شد.

هر محضر توسط یک مجتهد مسلم و معروف اداره می‌شد و او چند روحانی درس خوانده و ملا شده را به عنوان معاون و دستیار برمی‌گزید و سند معاملات معمولاً به وسیله معاونان و به خط آن‌ها و گاهی با مهر و امضای آن‌ها تنظیم می‌شد، اما تسجیل معاملات مهم محتاج به مداخله و توجه و تصمیم نهایی و امضای مجتهد بزرگ بود.

این نهاد جدای از حاکمیت بود و اختیارات و صلاحیت‌های محاضر، از حکم پادشاه نشئت نمی‌گرفت. صاحبان محضر علماء و مجتهدینی بودند که تخصص و مرجعیتشان محل تردید نبود و هویت دینی و شخصیت اجتماعی آن‌ها به نوشته‌هایشان اعتبار می‌بخشید. آن‌ها به واسطه ریشه‌هایی که در فرهنگ سنتی و دینی ایران داشتند، قدرت و اعتبار خود را بر حکومت و نهاد‌های ناشی از قدرت عمومی تحمیل می‌کردند.

در عین حال در تعاملی مثبت و فعال با حاکمیت قرار داشته و در کنار حاکمان ایفای نقش می‌کردند.


بیشتر بخوانید: دانستنی‌ های مهریه و نکاتی دیگر


جریان نوسازی سیاسی در ایران با جدیت به دنبال تفکیک نهاد قدرت از نهاد مذهب بود، اما تا زمان ورود قشر تحصیلکرده، تصدی بسیاری از پست‌ها و کرسی‌ها به ویژه در نهاد‌های قضایی و قانونگذاری همچنان در انحصار مجتهدان ولو در لباس جدید باقی ماند.

با تصویب قانون محاضر شرعیه و حکام صلحیه که چند سال پس از تصویب قانون اساسی مشروطه، به تصویب رسید، هر محضر عبارت بود از یک‌نفر مجتهد جامع‌الشرایط که حاکم محضر نامیده می‌شد به همراه دو نفر معاون قریب الاجتهاد.

با تصویت قانون ۱۳۰۲ و ایجاد «اداره ثبت اسناد» دولت به صورتی رسمی در مقام تحقیر روحانیان و سلب اعتماد مردم از بعضی از آنان و بی‌اعتبار جلوه‌دادن اسناد تسجیل شده از طرف آنان برآمد؛ در این فاصله اسناد در ادارهٔ ثبت اسناد و املاک و نزد کارمندان رسمی دولت تنظیم می‌شدند.

این کارمندان، همان منشی‌ها (محررین) و اعضای اداری محاکم و محاضر سابق بودند که امرار معاش آن‌ها مختل شده بود و حاضر به همکاری با دولت شده بودند، اما هیچ یک از حکام و صاحبان محاضر راضی به همکاری با دولت نشدند و از همکاری نزدیکان و محرران کارآزموده خود با «دولت» ممانعت به عمل می‌آوردند.

با تصویب قانون ۱۳۱۰ که با الهام از قوانین مربوط به شغل سردفتری در فرانسه و بلژیک (Notariat) تنظیم شده بود، دوباره «محاضر» تحت عنوان «دفتر رسمی»، اما به صورتی منظم و مبتنی بر قوانین و مقررات، رسمیت یافتند و «محاضر رسمی» جانشین «محاضر شرعی» شدند و بسیاری از «مجتهدین جامع‌الشرایط» که با تصویب قانون پیشین از تنظیم و تسجیل اسناد محروم شده بودند، دوباره به نام «صاحب دفتر» به کار سابق خود بازگشتند. هرچند وجهه روحانی خود را از دست دادند و دیگر جزء «علمای روحانی» محسوب نگشتند.


بیشتر بخوانید: آنچه درباره شرایط تخلیه املاک مسکونی باید بدانیم


طبق قانون جدید رسمیت دادن دفتر منوط به: «تعهد رسمی صاحب دفتر به تبعیت از قوانین و نظامات وزارت عدلیه» شده بود (ماده ۸۳) مرحوم داور اصرار داشت تصدی «محاضر رسمی» را به مجتهدین و روحانیون درجه یک هر شهر بسپارد، اما علمای درجه یک به دلیل اینکه مجتهد بودند، رعایت قوانین حکومتی و پذیرش دستورات «وزارت عدلیه اعظم» یا «اداره ثبت اسناد و املاک» را شرعاً برای خود جایز نمی‌دانستند. آن‌ها از ثبت معاملات ربوی و از ثبت معاملاتی که محظور و حرام شرعی در آن وجود داشت حذر داشتند.

برخی از این روحانیون در اولین فرصت ممکن از این سمت شانه خالی کردند و «محضر» را به پسران و آقازادگان خود واگذار کردند.

در دوران حکومت پهلوی دوم دفاتر اسناد رسمی مجری اوامر محمدرضا پهلوی در اجرای اصول انقلاب شاه و مردم بودند و اسناد کشاورزان در اجرای اصلاحات ارضی در ایران در این دفاتر نوشته و امضا می‌شد.

معرفی دفترخانه بخش اول/تعریف دفترخانه و تاریخچه آن در ایران/ معرفی تشکیلات دفترخانه و نحوه انتخاب آن ها/ بررسی تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

معرفی تشکیلات یک دفترخانه

طبق ماده ۸۲ قانون مصوب ۱۳۱۰ هر دفتر اسناد رسمی مرکب است از «یک‌نفر «صاحب دفتر» و لااقل یک‌نفر «نمایندهٔ ادارهٔ ثبت‌اسناد» (ماده ۸۲).

سردفتر

اداره امور دفترخانه بر عهده شخصی است که بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و دفتریاران تعیین شده و سردفتر نامیده می‌شود.

دفتریار

هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارا است و دفتریار آن نامیده می‌شود، می‌تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد.


بیشتر بخوانید: 20 نکته كاربردى و مهم در خصوص سند رسمی


دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران و با اختیارات تفویض شده از طرف رئیس قوه قضائیه ایران و برابر مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی منصوب می‌شود.

دفاتری که در محضر مجتهدین باشند از داشتن نماینده اداره ثبت معاف هستند.

سندنویس

سندنویسان همان «محررین» هستند و این شغل یکی از مهم‌ترین سمت‌ها در یک دفترخانه است.

دفترنویس

دفترنویس یا «ثبّات» کارکنانی بودند که متن اسنادی که متون اسناد تنظیمی را در دفتر سردفتر ثبت می‌کردند و این دفاتر به امضای متعهدین و سردفتر و دفتریار می‌رسید.


بیشتر بخوانید: زمان مناسب برای ازدواج مجدد چه زمانی است ؟


از سال‌های ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ و سال‌های پس از آن با راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیک اسناد به تدریج این شغل از تشکیلات دفاتر اسناد رسمی حذف شد.

نحوه انتخاب تشکیلات یک دفترخانه

انتخاب سر دفتر و وظایف سردفتر

هر دفترخانه از یک سردفتر و دفتریار تشکیل می‌شود. به چگونگی انتخاب سردفتر و دفتریار اشاره‌ می‌کنیم و انتخاب سردفتر و وظایف سردفتر در ماده ۲۰ قانون دفاتر اسناد رسمی:

((اداره امور دفترخانه اسناد رسمی به عهده شخصی است که با رعایت مقررات این قانون بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و به موجب ابلاغ وزیر دادگستری منصوب و سردفتر نامیده می‌شود)).

آزمون سردفتری اسناد رسمی با آگهی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مستند بر طبق ماده ۳ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی در روزنامه‌های کثیرالانتشار مراتب به اطلاع متقاضیان می‌رساند و از این طریق جایگزین شرایط برگزیده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: حذف کامل دفاتر گواهی امضا در دفترخانه‌ها


پس از معلوم شدن صلاحیت عمومی سردفتری از قبیل: آزمایشات تخصصی بدنی و تأییدیه پزشکی قانونی و عدم اشتهار به فساد عقیده مفتخر به اخذ ابلاغ سردفتری از سازمان ثبت می‌شود.

متقاضی سردفتری در آزمون شفاهی که از ایشان به عمل می‌آید باید به سوالات حقوق جزا، مدنی، تجارت، ثبت، قانون دفاتر اسناد و املاک، احکام، قرآن، بینش اسلامی، قانون اساسی متون فقه، عقیدتی سیاسی، آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های ثبتی پاسخ دهد.

جهت افتتاح دفترخانه برابر ماده ۷۴۰، دفاتر اسناد رسمی که به سردفتری انتخاب می‌شوند مکلف اند حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ صدور ابلاغ نسبت به تشکیل دفترخانه اقدام کنند، وگرنه ابلاغ آن‌ها کان لم یکن خواهد بود و این در حالی است که با توجه به اینکه هزینه خرید دفترخانه زیاد و پیدا کردن مکان مناسب برای اجاره بسیار دشوار است. باید در خصوص مهلت فوق الاشاره تجدید نظر کرد و زمان بیشتری را به این امر اختصاص داد.

مسئولیت اداره امور دفترخانه به عهده سردفتر بوده و عدم امضای سردفتر در اسناد موجب سقوط اعتبار اسناد می‌شود.

 انتخاب دفتریار و وظایف دفتریار

ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی بیان می‌دارد، دفتریار به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات این قانون منصوب می‌شود و هر دفترخانه علاوه بر داشتن یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارد و دفتریار اول نامیده می‌شود، می‌تواند یک دفتریار دوم نیز داشته باشد و در بند ۳ ماده ۶ بیان شده که سایر لیسانس‌ها به شرط داشتن ۳ سال سابقه دفتریاری در دفترخانه به عنوان معاون سر دفتر مشغول به کار می‌شوند؛ با توجه به اینکه طبق قانون دفتریار اول به عنوان نماینده سازمان ثبت اعلام شد عملا هیچ گونه روابط اداری با سازمان ثبت نخواهد داشت و به عنوان مسئول امور مالی دفترخانه انجام وظیفه می‌کند و البته از معضلات عمده که در جامعه سردفتران و دفتریاران وجود دارد، نگاه کارکنان سازمان ثبت به ایشان دید مغرضانه‌ای است و متاسفانه تعامل چندانی با دفترخانه ندارند، البته در حد رابطه رئیس و رئوس است.


بیشتر بخوانید: اثر انگشت طرفین معامله اسکن می شود


معرفی دفترخانه بخش اول/تعریف دفترخانه و تاریخچه آن در ایران/ معرفی تشکیلات دفترخانه و نحوه انتخاب آن ها/ بررسی تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

تخلفات رایج در دفاتر اسناد رسمی

مطابق ماده ۱۶ آیین‌نامه دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۷ مقرر شده که هیچ سندی را نمی‌توان، تنظیم و در دفاتر اسناد رسمی ثبت کرد، مگر آن که موافق مقررات و قانون باشد، بعد از تصویب این قانون سردفتران و دفتریارانی که برخلاف قانون سندی را تنظیم و ثبت می‌کردند، متخلف محسوب می‌شدند.

قانونگذار فقط تنظیم و ثبت اسناد برخلاف قانون و مقررات موضوعه را تخلف و مستوجب مجازات دانسته‌است، اما ماده ۲۹ آیین‌نامه دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ «تنظیم سند برخلاف بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها» را به عنوان تخلفات انتظامی سردفتران و دفتریاران عنوان کرده‌ است که مورد نظر قانونگذار نبوده‌ است، قانون فقط تنظیم و ثبت اسناد برخلاف قانون و مقررات موضوعه را تخلف و مستوجب مجازات دانسته‌ است، اما به گفته نورعلی مظاهری، وجود اینگونه موارد و مصادیق، دخالت در امور قانونگذاری محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: ثبت سند خودرو در دفترخانه‌ها الزامی نیست


تا آنجا که فراز ۱۱ بند ج. آیین‌نامه مذکور «تمرد از اجرای دستورات صادره» مفهومی کلی و نامشخص است و دامنه بسیار وسیعی از اغراض مقامات را دربر می‌گیرد را تخلف محسوب کرده و خارج از حیطه وظایف و اختیارات قوه مجریه بوده‌ است؛ مگر آن که دفاتر اسناد رسمی را جزء کارمندان سازمان ثبت تلقی کنند، وگرنه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری فقط در محیط‌های اداری بین روسای ادارات و مرئوسین قابل اجرا است.

به گفته مهدی انجم شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در مورخ ۲۳/۱۱/۹۱ مطرح شد، آماری از حیث فراوانی تخلفات دفاتر در اختیار سازمان ثبت نیست.

  1. تخلفات به ضرر مراجعین: شایع‌ترین تخلف در دفاتر اسناد رسمی اخذ حق‌التحریر اضافی از مشتریان است.
  2. تخلفات به ضرر دولت: در حین تنظیم سند رسمی، سردفتر باید مدارکی را برای جلب موافقت از ادارات ذی‌ربط استعلام و از طرفین دریافت کند اگر این کار انجام نشود، تخلف رخ داده‌ است. کوتاهی در وصول حقوق دولتی نظیر مالیات نقل و انتقال خودرو و حق‌الثبت نیز می‌تواند یکی از تخلفات احتمالی در دفاتر اسناد رسمی باشد.
  3.  مفاسد مخل نظم معاملات: این‌گونه تخلفات علاوه بر اینکه ممکن است باعث ورود خسارت به طرفین معامله شود، می‌تواند بهداشت حقوقی جامعه را نیز تهدید کند.

بیشتر بخوانید: پایان دست نویسی دفترخانه های رسمی


تخلفاتی مانند تنظیم سند بدون حضور اشخاصی که قانوناً باید هنگام تنظیم سند حضور داشته باشند، طبق ماده ۱۰۰ قانون ثبت، جعل در اسناد رسمی شناخته می‌شود که معمولاً برای آن‌ها مجازات کیفری نیز در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
دفتر خونه ها هیچگونه استعلامی در رابطه با وکالتنامه ها نمیگیرند و یا چشم پوشی میکنن و یا با گرفتن رشوه ندید میگیرن . دفترخونه ۱۱۷ تهران با یه وکالتنامه جعلی که دو مرتبه در دفاتر ثبت اسناد ؛ باطل شده بود یه واحد آپارتمان را که در این روزگار حدود سه میلیارد ارزش داره و به یه زن انتقال داده . وقتی ما مراجعت کردیم و با سر دفتر صحبت نمودیم اول کتمان میکرد و بعد ایشان گفت یک هفته بمن فرصت بدید درستش میکنم وبا این ترفند و امروز و فردا کردن پشت گوش انداخت . ما هم شکایت کردم و تخلف ایشان صد در صد محرز گردید . ولی اداره ثبت گفتن چند ماه زمان میبرد تا برخورد کنیم اون هم مثلآ یه جریمه چند هزار تومانی . آیا اداره ایی که زیر مجموعه قوه قضائیه هستش اقدامی انجام نده چگونه باید توقع داشت عدالت در این مملکت درست و بجا حاکم باشه . حالا دست به دامان دادسرا شدیم و اون هم بما نوبت شش ماهه داده . حال چنانچه در این مدت طرف ملک و واگذار کنه و فراری شه چه کسی جوابگو هست ؟؟؟ آیا رئیس محترم قوه قضائیه جواب گوی این تخلف محرض شده و خسارت وارده به مالک بر اثر تخلف و رشوه گرفتن یه دفترخونه خواهد بود تا عدالت واقعی اجرا شود ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
قانون شوخی بزرگیست برای مردم واهرم فشاری برای ثروتمندان تا در اسایش زندگی کنند..همین ..در محضر معمله ای میشه بین یک زن ویک مرد بعد از امضای هردونفر مرد متواری میشه وزن زیان میبینه به محضر دار میگیم شما شاهد بودید :میگه نه میگیم فیلم را بده میگه:سیستمم خراب شده در صورتیکه من شغلم دوربین هست ودیدم در حال ظبط هست وفقط قانون لبخندی زشت به فقراست یک شوخیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
سلام.من رفتم دفتر خونه و بجای وکالت طلاق مهریه مو بخشیدم.ولی توی سند بجای اینکه بنویسن بذل مهریه از من اقرار وصول گرفتن و گفتن که توی قانون بذل مهریه ثبت نمیشه اون یه توافق بین خودتونه فقط اخذ مهریه ثبت میشه و من هم باور کردم وامضا کردم.الان شوهرم طلاق نمیده که من بجای بذل مهریه حق طلتق دادن اما امضا کردی که مهرتو تمام و کمال دادم و در قبال پس دادن اون پول طلاقت میدم.در واقع پولی که من اصلا دریافت نکردم.در واقع این تخلف دفتر خونه و سردفتر هستش و میخوام ببینم الان من چیکار میتونم بکنم
Iran (Islamic Republic of)
نخعی
۱۳:۱۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
دیگه به دفترخونه ها هم نمیشه اعتماد کرد اصلا هم بازرسی در کار نیست دریغ از یک تذکر، امروز رفتم کانون سردفتران تو خیابان مطهری قسمت بازرسی گفتم سر دفتر به من گفت برا سند زدن برگه عدم خلافی قدیمی کافی نیست و باید پایان کار بگیری و طول میکشه شما هم که می خوای برای برادرت سند بزنید دو میلیون و پانصد بده با همین برگه عدم خلاف قدیمی اینکارو میکنیم منم از همه جا بیخبر اول کارت کشیدن بعد که سند و انگشت نگاری تموم شد برگه نقل و انتقالو داد که انتهاش جمع هزینه ها زده بود یک میلیون و صد هزار تومن، که در واقع یک میلیون و چهارصد هزار تومن زیاد گرفته، رفتم بازرسی میگه شما توافق کردی همین ، همش الکیه چون همکارای خودشونن حداقل یک اخطار هم نمدن تا گوش بقیه رو نبرن ، حالا هرکی این متنو می خونه حواستون باشه قبلش از چندجا بپرسید دفترخونه ها کلاهبردارن بعضیاشون اصلا رسید نمیدن تا دیگه هیچ کاری نتونی بکنی ، بگید من هم رسید معتبر میخوام و هم مبلغ اخر قرارداد با رسید یکی باشه ، من رسیدم داشتم که مال دستگاه پوز بود ، ساختمون کانون به اون بزرگی معلوم نیست چه خبره تو این مملکت ، خود رییس دفتر علنی به من گفت فعلا مملکت اینطوریه باید پول بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
اگر یه انسانی در ایران کوچکترین جرمی یا کار خلافی انجام بده
درجا روانه دادگاه و پاسگاه میشه من تعجب میکنم تو چنین مملکتی با این همه قوانین سفت و سخت چطور دفترخانه دارها
تو روز روشن جیب مردم رو خالی میکنن و هیچکس کس هم متوجه نمیشه و این فقط یک معنی داره دست هزاران نفر دزد و
مال مردم خور تو یه کاسه هست و در حال کشیدن شیره جان و
زندگی این مردم مظلوم هستند و واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
حمید ایزدی
۰۳:۴۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
چرا دفتر خانه ها هزینه اضافی بابت کپی و غیره از ارباب رجوع میگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
بازنده
۰۰:۴۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سند من دست آشنا بود با دفتر خانه تبانی کردن سند انتقال دادم با ثبت هم هماهنگ بودن بعد یه سند جعلی برابر داد ن دست من گفتن با این سند جعل صورت گرفته ما هم هشت سال دوید نتوانستیم ثابت کنیم جون وکالت نامه که به من داد خودش جعل بود با دادگا ه هم هماهنگ ۴۰ میلیارد ارزش ملک بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ تير ۱۳۹۸
دفاتر اسناد رسمی تخلفات زیادی انجام میدن منجمله زد بند ها با روسای بانکها و بنگاه دارن و دلالان و حتی جدیدا وکالت فروش های فتوشاپ شده میفرستن تعویض پلاک با مهر و امضای شخص سردفتر بخاطر اینکه حق التحریر بیشتری به جیب بزنند. حتی دادن رشوه به دلالان و بنگاه دارن . گرفتن اثر انگشت شخص دیگر جای خریدار و فروشنده . دوتا یکی کردن سند خودرو . و کلی تخلف دیگه .از عوارض گرفته تا مالیات و ......
Germany
عباس نجفیفی
۰۳:۴۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
آیا بدون اشخاص منظور ام صاحب سند چطور در یکی دو ماه سه بار انتقال سند کرده این دفتر خانه محترم لطفا مرا راهنمایی کن
France
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام
مرجعي كه بتونيم شكايت از دفاتر اسناد رسمي رو إعلام كنيم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
بیشتر این دفاتر اسناد رسمی ارباب رجوع رو به چشم شخص پولدار میبینن بجای اینکه کمک حال مردم باشن دنبال خالی کردن جیب آنها هستند . بنده چون میخواستم برای انجام تحصیلات به خارج از کشور برم به مدت دو سال مراجعه کردم دفتر اسناد رسمی تو خیابان فردوس تهران جهت دادن یک وکالت تام الاختیار . که سردفتر نا محترم بجای اینکه همه رو تو یک وکالتنامه بنویسه تو پنج وکالت تنظیم کرد و مبلغ یک میلیون تومان از بنده دریافت کرد. که بعد از پرس و جو از دوستان و آشنایان گفتند همه اینها رو باید تو یک برگ تنظیم میکرد. و مبلغ 150 هزار تومان هم بیشتر نیاد پول میگرفت
Netherlands
ناشناس
۰۲:۴۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نجومی بگیران همین دفاتر اسناد رسمی هستند که ماهانه 150 تا 200 میلیون و حتی بیشتر هم درآمد دارن . الانم مد شده رسید کارت خوان رو نمیدن پول رو بادستگاه پوز خودشون دو سه برابر تعرفه از مشتری دریافت میکنن و از کارت شخصی خودشون مبلغ اصلی رو میکشن و حتی بخاطر اینکه ارباب رجوع متوجه نشه شماره تلفن مشتری رو درج نمیکنن تو سامانه که اس ام اس مبلغ بره براشون . مورد جدید هم اثر انگشت هست که انگشت یا خود سردفتر و یا کارمندش رو تو معاملات خودرو میزنن جای شخص دیگر .تخلف زیاد تر از آنچیزی هست که فکر میکنید . بیشترش هم تو نقل انتقال خودرو هست
Iran (Islamic Republic of)
فرحناز
۱۶:۰۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
زد بند پولهای خارج از تعرفه منت گذاشتن سر ارباب رجوع برای تنظیم اسناد و غیره کی میخواد اصلاح بشه خدا میدونه قدیما سردفتر رو امین میدونستن اما حالا همه بد دفاتر اسناد رو میگن بخاطر این کارها . البته با الکترونیکی شدن حذف این دفاتر مردم به راحتی کارهاشون رو انجام میدن . چرا این همه هزینه رو پول بره تو جیب یک نفر خود فرانسه هم که صد سال پیش این قانون رو نوشته الان دیگه چیزی بنام دفتر خانه نداره تو کشورش مردم با کمترین هزینه و کمترین وقت تمام معاملاتشون رو ثبت میکنن . من خودم 12 سال فرانسه و 8 سال آمریکا زندگی کردم هیچ کجای دنیا اینجوری پول دریافت نمیکنه از مردم بعنوان دفتر اسناد رسمی . مخصوصا تو بحث خودرو و نقل انتقال ملک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
فساد اداری تو دفاتر اسناد رسمی تهران بیداد میکنه نه درست راهنمایی میکنن نه مشاوره درست میدن پول زیاد میگیرن تعرفه هاشونم که ماشالا راجب زد بند هم که نگو نپرس
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۳:۰۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
سلام این امکان وجود داره که دفترخونه ازدواج شخصی رو ثبت نکنه؟من توی مشاوره حقوقی دینا مطلبی رو میخوندم در مورد مجازات عدم ثبت ازدواج در دفترخانه میخواستم بدونم این جرم از طرف شخصه یا دفترخونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
وقتی تعرفه ها نربوط به سال ۹۴ وهزینه ها۹۷بااین تورم چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
همین الانش هم حق التحریر دفاتر اسناد زیاده تو این وضع اقتصادی مخصوصا تو بنام زدن ماشین و ملک . مگه چقدر نوشتن یک تیکه کاغذ هزینه داره که منت سر مردم میزارید . برای یک ماشین فقط 500 هزار تومان تحریر یا برای یک پراید 200 هزار تومان تحریر میگیرید بس نیست خدایی مردم خبر از درآمد 80 تا 100 میلیونی دفاتر اسناد رسمی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
تازه متوجه این خلافها شدید؟؟!!!تخلفات همیشه دراین دفاتر به صورتهای مختلف بوده؟!!
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
افرادی هستند که یک چهارم تهران یا کرج زمین دارند چه کسانی زمین های خدا را بین این افراد تقسیم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
واقعا این دفترخانه اسناد رسمی پولهای مفت می گیرند و اخیرا یا نقدا می خواهند یا رسید نمی دهند
آخرین اخبار