خشک شدن ۲۰ درصد قنوات بشرویه

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت:بر اثر خشکسالی ۱۹ ساله،۲۰ درصد قنوات این شهرستان خشک شده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت:بر اثر خشکسالی 19 ساله 20 درصد قنوات این شهرستان خشک شده و دبی آب (جریان آب) مابقی قنوات نیز 35 درصد کاهش یافته است.

وی افزود:192 رشته قنات در شهرستان بشرویه وجود دارد که با توجه به شرایط خشکسالی در منطقه، لایه روبی و مرمت آنها ضروری است.

سرچاهی افزایش آبدهی، تولید ثروت برای کشاورزان، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش میزان تولیدات کشاورزی را از مزیت های لایه روبی و احیای قنوات عنوان کرد و گفت: سال گذشته 14 رشته قنات با اعتبار 621 میلیون تومان مرمت شد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه افزود:امسال نیز 6 رشته قنات با اعتبار 437 میلیون تومان در این شهرستان مرمت شد که با اختصاص اعتبارات مدیریت بحران مرمت قنوات افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد:با توجه به اهمیت و جایگاه قنات ها در آبیاری اراضی کشاورزی و کاهش هزینه های تولید، افزایش اعتبارات مرمت قنوات در شهرستان ضروری است.

سرچاهی بیان کرد:گذشتگان ما با احداث قنات با شیوه های خاص و منحصر به فرد و براساس شرایط اقلیمی کشور نسبت به تأمین آب موردنیاز خود اقدام کردند که باید بهره گیری از تجارب و توانمندی ارزشمند فعالان سختکوش قنات برای گذر از بحران کم آبی همچنان ادامه یابد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت:احداث بند خاکی در بالادست قنوات، مرمت و لایه روبی سالانه قنوات و اجرای طرح های احیای مجدد در قنوات آسیب دیده برای افزایش دبی آب قنوات شهرستان مهم است.
منبع:ایرنا

انتهای پیام/غ

۲۰ درصد قنوات بشرویه خشک شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار