گزارش/

زغال‌سنگ، دیگر به مقصد ذوب آهن نمی‌رود /با ظرفیت هزار ساله همچنان وارد کننده هستیم

رئیس انجمن زغال سنگ گفت: اگر قراردادهای ذوب آهن تا پایان مهر اصلاح نشود، ارسال این محصول قطع خواهد شد.

زغال‌سنگ، دیگر به مقصد ذوب آهن نمی‌رود /با ظرفیت هزار ساله همچنان وارد کننده هستیمبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از یک سال است که قیمت‌گذاری زغال‌سنگ در ایران موضوع داغ معدنی‌هاست و  شکاف قابل توجهی بین قیمت زغال‌سنگ ایران و قیمت جهانی این ماده اولیه به وجود آمده است.

قیمت اصلاح نشود  ارسال زغال سنگ به ذوب آهن قطع خواهد شد

محمد مجتهدزاده رئیس انجمن زغال‌سنگ در نامه‌ای که دیروز به امضا رسید، اعلام کرد: با توجه به اثر غیرقابل پیش‌بینی تورم بر هزینه‌های تولید زغال‌سنگ و احتمال کاهش یا توقف تولید بخشی از معادن در آینده نزدیک، افزایش ۸۰ درصدی قیمت محصولات فولادی از ابتدای سال جاری، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت زغال سنگ وارداتی تحت تأثیر افزایش نرخ ارز و مشکلات تحریم، اعضای هیئت مدیره انجمن زغال‌سنگ به همراه سایر تولیدکنندگان قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ تولیدی را بر مبنای بهای ۳۰ درصدی شمش فولاد تعیین و تصویب کردند و این درحالیست که اگر تا پایان مهرماه  قراردادها اصلاح نشود، قادر به تداوم فعالیت، تولید و ارسال زغال سنگ به مقصد ذوب‌آهن نخواهند بود.

زغال سنگ دیگر به مقصد ذوب آهن نمی رود /با ظرفیت 1000 هزارساله همچنان وارد کننده هستیم

 

زغال سنگ دیگر به مقصد ذوب آهن نمی رود /با ظرفیت 1000 هزارساله همچنان وارد کننده هستیم

با ظرفیت هزار ساله زغال سنگ، همچنان وارد کننده هستیم

صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مصرف زغال سنگ در کشور حدود 2 میلیون تن در سال است که با توجه به توان تولید یک میلیارد تن در سال، متأسفانه با واردات مواجه هستیم.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نشده است و قیمت زغال‌سنگ در ایران نسبت به بازارهای جهانی کاملا مصنوعی است و باید با به کارگیری تجهیزات مدرن و حمایت دولت این صنعت با ظرفیت هزار ساله به خودکفایی کامل برسد.


بیشتر بخوانید : احداث 25 پروژه بزرگ در مناطق محروم /صنایع معدن و فولاد مسیری هموار به سمت مهاجرت معکوس 


مصطفی ثابت قدم فعال معدن در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متوسط قیمت فروش محصولات ذوب آهن در سال گذشته حدود 2 میلیون تومان بود و امسال با افزایش قیمت‌ها به 4 میلیون تومان رسید، ولی همچنان مواد اولیه خود که شامل زغال سنگ است را با قیمی کاملا غیر واقعی می‌خواهند.

این فعال معدن افزود: با افزایش قیمت زغال سنگ وارداتی در تحولات اخیر نرخ ارز، انجمن زغال سنگ و تولیدکنندگان تصمیم گرفتند قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ تولیدی خود را  بر مبنای بهای ۳۰ درصدی شمش فولاد تعرفه کنند.

ذوب آهن دندان گردی میکند

صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در حال حاضر قیمت یک تن زغال سنگ مشابه کشور که وارد می‌شود یک میلیون و پانصد هزار تومان است در حالی که قیمت زغال سنگی که برای معدن کاران و تولید کنندگان داخلی تعیین شده 610 هزار تومان است.

صمدی افزود: افزایش هزینه‌ها برای معدن‌کاران با توجه به تحولات ارز اتفاق افتاده و بطور مثال سال قبل لوکوموتیو معدن حدود 120 میلیون تومان قیمت داشت و در حال حاضر این قیمت به 400 میلیون تومان رسیده است و به طور طبیعی باید برای رشد این صنعت در قیمت‌ها تجدید نظر شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: در ارتباط با همین موضوع مذاکراتی با مجموعه ذوب آهن داشتیم و قرار شد قیمت زغال سنگ افزایش یابد، ولی این اتفاق حاصل نشد و مجموعه زغال سنگ ایران تصمیم گرفت تا زمان اصلاح قیمت‌ها، ارسال این محصول را به ذوب آهن متوقف کند.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه‌ها مقرر شد قیمت هر تن زغال سنگ 900 هزار تومان شود تا معدن کاران هم به حاشیه زیان نروند و بتوانند تجهیزات خود را برای بهتر شدن بهره وری تهیه کنند.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/

 

برچسب ها: معدن ، فولاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار