بیش از۷۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در تملک بخش خصوصی است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: بیش از۷۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در تملک بخش خصوصی، ۳۰۰ هکتار زمین در تملک شهرداری و ۱۰۰ هکتار آن در بستر زاینده‌رود، خیابان‌ها و شوارع اطراف ناژوان است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسن شفیعی مدیر طرح ساماندهی ناژوان اظهار کرد:  در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد چاه‌های منطقه ناژوان رو به خشکی است، اما با وجود این شرایط سخت برای حفظ ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ناژوان تلاش می‌کنیم؛ بیش از ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختچه در ناژوان وجود دارد که به نسبت جمعیت اصفهان می‌توان گفت هر سه نفر شهروند اصفهانی یک درخت در ناژوان دارند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه یک سوم درختان و فضای سبز ناژوان در تملک شهرداری اصفهان است، گفت: بیش از۷۰۰ هکتار از اراضی ناژوان در تملک بخش خصوصی، ۳۰۰ هکتار زمین در تملک شهرداری و ۱۰۰ هکتار آن در بستر زاینده‌رود، خیابان‌ها و شوارع اطراف ناژوان است.

وی با اشاره به مشکلات حاصل از کم‌آبی‌ها در ناژوان اظهار کرد: برای مدیریت شرایط کم‌آبی یک برنامه کوتاه‌مدتی در نظر گرفته شد تا در سال جاری بتوانیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم، در این راستا امسال آبیاری فضاهای سبز و درختان ناژوان با استفاده از ۲۰ دستگاه تانکر انتقال آب صورت گرفت، همچنین حفر چال کودهایی برای درختان همراه با محلول‌پاشی انجام شده است، زیرا در شرایط کم‌آبی بیش از ۵۵ درصد از دِبی آب چاه‌های منطقه ناژوان خشک شده است.

شفیعی با بیان اینکه سه طرح پیشنهادی میان‌مدت برای مقابله با کم‌آبی به تائید اداره خدمات شهری و کارشناسان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان رسیده است، گفت: سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باید مجوزهای لازم را صادر کنند چرا که اگر اقدامات اجرایی لازم صورت نگیرد، ناژوان از فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان تصریح کرد: اگر باغات و فضای سبز ناژوان دچار آسیب شود، تأثیر زیادی بر هوای شهر اصفهان و مناطق مشرف بر این محدوده از جمله مناطق یک، پنج، ۱۳ و ۹ شهرداری اصفهان خواهد گذاشت، بنابراین نگاه‌ها به ناژوان باید تغییر کند و علاوه بر شهرداری سایر ادارات طرح ساماندهی ناژوان را همراهی و پشتیبانی کنند.

وی با اشاره به مادی‌های موجود در ناژوان اظهار کرد: سرمنشأ مادی‌های شهر اصفهان از ناژوان است به طوری که از مجموع بیش از ۳۰۰ کیلومتر مادی شهر، بیش از ۵۲ کیلومتر آن در ناژوان وجود دارد که درختان کهنسال اطراف آنها نیاز به آب دارند؛ در راستای حفظ مادی‌های ناژوان بیش از ۴۰ کیلومتر از ۵۲ کیلومتر مادی ناژوان لوله‌گذاری و شبکه‌گذاری آب شده است.

 

انتهای پیام/م

 

سه طرح پیشنهادی میان‌مدت برای حفظ اراضی ناژوان تأیید شد

برچسب ها: شهرداری ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.