علائمی که از حساسیت به گندم خبر می‌دهند/ بیماری که شبیه سلیاک خودنمایی می‌کند

فوق ‌تخصص بیماری‌های گوارش گفت: بیماری حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم باعث ایجاد علائم مشابه با بیماری سلیاک می‌شود.

علائمی که از حساسیت به گندم خبر می‌دهند/ بیماری که شبیه سلیاک خودنمایی می‌کندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آزیتا گنجی، فوق ‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در آستانه برگزاری هجدهمین کنگره گوارش و کبد، در ارتباط با بیماری‌های وابسته به گندم اظهار داشت: این بیماری‌ها طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند که با مکانیسم‌های ایمنولوژیک و غیر ایمنولوژیک باعث ایجاد علائم و کاهش کیفیت زندگی بیماران می‌شوند و به طور کلی سلیاک و نان ‌سلیاک (حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گلوتن) دو دسته عمده این بیماری‌ها هستند.

وی افزود: سلیاک بیماری ایمونولوژیک وابسته به گلوتن موجود در گندم و غلات است ولی در مورد حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم مکانیسم ایجاد علائم وابسته به سیستم ایمنی و با ایجاد آنتی بادی و ایجاد خاطره این واکنش در بدن نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: شاید به دنبال ابتلا به عفونت‌های باکتریال و یا ویرال و یا تغییر در میکروبیون‌های روده گیرنده‌های سطح سلول تحریک و منجر به افزایش نفوذ پذیری غشا سلول شود که متعاقبا باعث تحریک ماکروفاژها و سایر سلول‌های موجود در زیر مخاط در مواجهه با ترکیبات موجود در دانه گندم شده و باعث ایجاد علائم گوارشی و خارج گوارشی در بیمار شود که این علائم شبیه به سلیاک است.

علایم غیرگوارشی حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم

فوق‌ تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ادامه داد: علایم غیرگوارشی حساسیت غیرسلیاکی وابسته به گندم همچون کم‌خونی، درد استخوانی و عضلانی گیجی و منگی و علایم گوارشی شامل درد شکم، تهوع و نفخ است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری بعد از قطعی کردن عدم وجود سلیاک رژیم بدون گلوتن را برای بیمار آغاز می‌کنیم. اگر طی چند روز وضعیت رو به بهبود رفت و یا حداقل بیش از 50 درصد کاهش علائم مختلف را نشان داد و در صورت مصرف مجدد گلوتن عود مجدد علائم دیده شد تقریبا از تشخیص بیماری مطمئن می‌شویم ولی مشکل بعدی ما تعیین طول درمان و یا زمان نیازمند به رعایت رژیم غذایی است که تاکنون مشخص و ثابت نشده است.

وی گفت: برخی از غذاها و میوه جات و سبزی‌هایی که محتوی Foodmap است نیز به علت عدم هضم و جذب می‌توانند علائم مشابهی به خصوص نفخ و درد شکم را ایجاد کنند ولی در این بیماران علائم خارج گوارشی بروز نمی‌کند که باید برای تشخیص افتراقی مد نظر قرار گیرد.

هجدهمین کنگره بین المللی بیماری‌های گوارش و کبد توسط انجمن متخصصین گوارش و کبد با همکاری پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد 9 الی 11 آبان ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار