مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور:

چالش عفونت‌های ویروسی در دهه ٨٠ و ٩٠ میلادی جامعه را درگیر کرد

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، گفت: چالش عفونت‌های ویروسی در دهه ٨٠ و ٩٠ میلادی جامعه را درگیر کرده و همچنان ادامه دارد.

چالش عفونت‌های ویروسی در دهه ٨٠ و ٩٠ میلادی جامعه را درگیر کردبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پور فتح الله در همایش ملی مدیریت و کنترل عفونت‌های منتقله از خون که در مشهد برگزار شد گفت: ویروس‌هایی که هر روز با پدیده‌های نو ظهور به چالش کشیده می‌شوند بر اساس یک تئوری، این ویروس‌ها تا پایان جهان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ویروس‌ها از درون موجودات به وجود می‌آیند و اختصاصی است، افزود: ویروس هپاتیت فقط کبد را درگیر میکند و در طول زمان از بین رفتن موجودات زنده میتوانند چالش برانگیز شوند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور، ادامه داد: باید تلاش کنیم همیشه در برابر عفونت‌های ویروسی اماده باشیم، سد اول مبارزه ازمایشگاه‌ها هستند که باید قوی باشند.

وی افزود: امروزه خطر اینکه خون دریافت کنید و درگیر بیماری بشوید خیلی کمتر است، شانس اینکه از منزل خارج شوید و دیگر برنگردید بیشتر از ابتلا به بیماری از طریق انتقال خون است.

پور فتح الله بیان کرد: ما مطمئن هستیم انتقال از طریق خون به حداقل میرسد و راه کنترل عفونت و بیماری‌های منتقله از خون اهداکنندگان هستند که ابتدا روی ان‌ها ازمایش انحام شود و اگر سالم بودند به اهدا کننده مستمر تبدیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه اهدا کنندگان کم باشند، اما مستمر و سالم باشند، بهتر است، افزود: در این راستا کارت‌های شناسایی و کنترل مرتب اهدا کنندگان انجام می‌شود و فرهنگ سازی در بین اقشار در بین برنامه‌ها قرار دادیم.

وی افزود: ۲ میلیون و ١٠٠ هزار نفر اهدا کننده مستمر داریم که در بین کسانی که برای اولین بار مراجعه میکنند بیشترین انتقال بیماری را داشتیم زیرا افراد مورد بررسی قرار نمی‌گرفتند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: حدود ٩٢درصد افراد hbv دارند، ۵۲ درصد نیز hiv و ۲۵ درصد از افرادی که بار اول اهدا کردند باعث مبتلا شدن ٨٠درصد دیگر شدند.

وی با اشاره به اهمیت آزمایش قبل از اولین اهدای خون، افزود: اهدا کنندگان بار اول نمی‌توانند خون اهدا کنند مگر اینکه ازمایش داده باشند و اگر سالم بودند ٤ماه بعد فراخوانده می‌شوند، گرچه بیش از ۵۰ درصد در اطلاع رساتی بعدی مراجعه نمیکنند، اما این کار به سلامت خون کمک می‌شود.

انتهای پیام// آ. ح
 

اهدا کنندگان بار اول نمی‌توانند خون اهدا کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.