در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناگفته‌های کارگردانی که نگاهی گذرا به زندگی امام علی (ع) داشت/ یوسفی: دنیا تشنه فیلم مذهبی با کیفیت است

ناگفته‌های کارگردانی که نگاهی گذرا به زندگی امام علی (ع) داشت/ یوسفی: دنیا تشنه فیلم مذهبی با کیفیت استفیلم کوتاه «نبأ السما» (قصه آسمان) که این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نگاهی کوتاه به زندگی حضرت علی (ع) دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم کوتاه «نبأ السما» (قصه آسمان) که این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و از لحاظ تکنیک‌های ساخت مورد توجه سینماگران قرار گرفته، توسط عباس یوسفی کارگردان جوان ایرانی-کویتی به تولید رسیده است. این فیلم کوتاه بر اساس زندگی حضرت علی (ع) ساخته شده که به طور گذرا و در مدت سه دقیقه ماجرای ولادت تا شهادت ایشان را با صحنه‌های بسیار جذاب روایت می‌کند. ساخت این فیلم به زبان عربی باعث شده تا از شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشور‌های حوزه خلیج فارس به صورت گسترده به نمایش درآید.

عباس یوسفی در سال ۱۹۸۶ از پدر و مادری ایرانی در دمشق متولد شده و در کویت و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس زندگی کرده است. او به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده مستقل با برخی شبکه‌های تلویزیونی کویت از جمله شبکه «الرأی» و «الوطن» در تولید سریال‌های تلویزیونی، موزیک‌ ویدئو‌های مذهبی و فیلم‌های تبلیغاتی همکاری داشته است. سریال «بعدالنهایه» یکی از سریال‌های داستانی این کارگردان است که از تلویزیون کویت پخش و مورد استقبال دیگر کشور‌های عرب زبان نیز قرار گرفت.

فیلم سینمایی قصه آسمان

در همین ارتباط و از طریق پیگیری‌های انجام شده توانستیم گفتگویی تلفنی را از کشور کویت با او انجام دهیم که به نکاتی درباره نحوه ساخت فیلم سینمایی حضرت علی (ع) اشاره دارد.

آقای یوسفی چه شد که به فکر ساخت فیلمی درباره امام علی (ع) افتادید و انگیزه تان برای این کار چه بود؟

بر اساس اینکه تصویر مناسب و درستی از اسلام و به ویژه شیعیان در جهان وجود ندارد، از خیلی وقت پیش در این فکر بودم تا بتوانم فیلمی را برای بزرگ مرد تاریخ اسلام بسازم. به همین دلیل تصمیم گرفتم فیلم نامه‌ای را در قالب فیلم کوتاه از ولادت تا شهادت ایشان بنویسم و آن را به صورت یک اثر سینمایی تولید کنم.

فیلم سینمایی قصه آسمان

فیلم شما در ایران و در شهرک سینمایی فیلم محمد رسول الله (ص) فیلمبرداری شده است. به چه علت این انتخاب را انجام دادید؟

ایران نماد شیعیان جهان است. لوکیشن فیلم محمد (ص) ساخته مجید مجیدی برایم جالب بود و این اتفاق موجب شد تا من هم برای ساخت این فیلم به ایران بیایم و در این محل به تولید فیلم «قصه آسمان» بپردازم. من قصد داشتم تا یک کار با کیفیت و در سطح استاندارد‌های سینمایی در جهان بسازم. با هدف اینکه مردم جهان با اصل اسلام مواجه شوند و تصویر سازی غرب درباره اسلام واقعی تر از همیشه باشد.

هزینه‌های ساخت این فیلم کوتاه چقدر بود و از چه طریقی توانستید آن را تامین کنید؟

ما در زمان‌های مختلف قصد ساخت این فیلم را داشتیم، اما به دلیل هزینه‌های ساخت نتوانستیم مراحل تصویربرداری را انجام دهیم. سال گذشته وقتی فیلم نامه را با یکی از شیعیان کویت که وضع مالی خوبی دارد و در کار تجارت است، مطرح کردم؛ تمام هزینه‌های ساخت را پرداخت و توانستیم این فیلم را به ساحت مقدس امیرالمومنین (ع) تقدیم کنیم.

فیلم سینمایی قصه آسمان

فیلم قصه‌های آسمان یا همان «نبأ السما» را برای شبکه خاصی تولید کرده بودید؟

خیر، ما پس از ساخت این فیلم  آن را به صورت رایگان منتشر کردیم که در فضای مجازی هم به اشتراک گذاشته شد. به همین دلیل بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در کشور‌های مختلف به بازپخش آن پرداختند و آن را در زمان های مختلفِ اعیاد و شهادت‌ها روی آنتن خود نمایش دادند.

قرار بود پیش نمایشی از این فیلم ساخته شود و سپس فیلم سینمایی آن را تولید کنید یا از همان ابتدا در فکر اثر سینمایی این داستان بودید؟

من فیلم نامه کوتاه این فیلم را نوشته بودم و بسیار علاقه داشتم تا بتوانم به زبان روز و سینما کاری برای مولایمان علی (ع) تولید کنم؛ اما پس از ساخت فیلم کوتاه «قصه‌ای از آسمان» و استقبال بالای مردم و شیعیان سرتاسر جهان تصمیم گرفتیم تا فیلم نامه بلند آن را نیز به نگارش در آوریم. پس از تحقیق و جمع آوری اطلاعات، فیلم نامه ولادت تا شهادت حضرت علی (ع) را نوشتیم و در حال حاضر هم به دنبال حامی مالی هستیم تا این اثر را به تولید برسانیم.

فیلم سینمایی قصه آسمان

با توجه به درخشش این فیلم کوتاه، از طرف شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی یا خارجی پیشنهادی را مبنی بر سرمایه‌گذاری در ساخت این فیلم سینمایی دریافت کرده اید؟

چند سازمان ایرانی صحبت‌هایی را مطرح کرده اند و با من هم تماس گرفتند، اما تصمیم جدی و پیشنهاد مشخصی را تا به امروز دریافت نکرده‌ایم. مردم کشور‌های مختلف از طریق فضای مجازی با گروه ما ارتباط برقرار کرده اند و از ما می‌خواهند تا آن‌ها را در ساخت این فیلم شریک کنیم تا با کمک های خود هزینه ساخت را فراهم کنند. همانطور که می‌دانید این پروژه بسیار زمان بر و پر هزینه است. به همین خاطر نیاز به سرمایه گذاری کامل و مشخصی داریم.

اگر بتوانید سرمایه گذار فیلم خود را پیدا کنید، به چه زبانی این فیلم را تولید خواهید کرد؟

فیلم نامه این کار به زبان انگلیسی نوشته شده است، اما در نظر داریم که آن را به زبان عربی تولید کنیم. قصد ما از ساخت این فیلم فقط شناساندن اسلام واقعی به مردم جهان است و مسائل مالی در اکران و نمایش آن برایمان در اولویت نیست. به همین خاطر فیلم کوتاه را هم برای جشنواره‌های مختلف فیلم کوتاه ارسال نکردیم و فقط چند جشنواره ایرانی قصد تقدیر از ما را داشتند که آن هم اتفاق نیفتاد.

فیلم سینمایی قصه آسمان

کار در ایران چگونه بود؛ آیا با شما همکاری شد؟

واقعا کار در ایران سخت است؛ اما خوشبختانه همکاری‌های لازم با ما انجام شد. من شخصاً توقع داشتم سینماگران ایرانی و مسئولان سینمایی در ایران با ما بیشتر ارتباط برقرار کنند و فضا برای تولیدات فیلم‌هایی شبیه فیلم ما مهیا باشد. کمی سختگیری های خاص برای ما در نظر گرفته شده بود، اما به هر حال توانستیم فیلم را در لوکیشن شهرک فیلم محمد (ص) مقابل دوربین ببریم.

صحبت پایانی‌ درباره زمان ساخت و تولید اثر «نبأ السما» (قصه آسمان) دارید؟

به یاری خدا و با مساعدت سرمایه گذاران، این فیلم را برای سال آینده تولید خواهیم کرد و سعی داریم بدون نشاندن چهره‌ای از امام آن را برای همه مردم جهان تولید کنیم. ما نشان داده ایم که می‌توانیم آثار مهم مذهبی و دینی را به بهترین کیفیت و در رقابت با فیلم‌های بزرگ دنیا تولید کنیم و مورد اقبال مردم جهان قرار بگیرد. در بسیاری از کشورهای جهان مردم تشنه فیلم های با کیفیت اعتقادی و مذهبی هستند و ما وظیفه سنگینی را در قبال آنها به دوش داریم. امیدوارم در همه کشور های اسلامی این موضوع احساس شود.

انتهای یپام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Nima
۱۲:۰۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
ای کاش هزینه تولید این فیلم عالی رو داشتن که کاملشو درست کنن خیلی عالیه این قصه آسمان یا همان نبا السما خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
عالیه فقط ایکاش کمک مالی به ایشون بیشتر می‌بود تا این فیلم زیبا زود تر برسه واقعا افسوس
Iran (Islamic Republic of)
313
۲۲:۱۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
ناد علیا مظهر العجایب
Iran (Islamic Republic of)
مهدوی
۲۲:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
آقا جان من هرکی ایمیل آقای عباس یوسفی رو داره به من بده....
یه نکته ای هست که حتما باید به خدمتشون برسونم...
لطفا هرکی داره بفرسته برام...
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
متاسفانه سینما ما دینی نیس و همتی برای همکاری با فیلمهای دینی نداره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
انشالله که به زودی شاهد این پدیده شگفت انگیز باشیم؛ البته واقعا در داخل کشور به قول ایشون همت جدی در این زمینه کم هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
ائمه ما از هر 4 کلمه ای که به زبونشون میومد یکی اش کلمه خدا بود