مداح اهل بیت(ع)؛

عزادار واقعی کسی است که قلب و جانش سوخته امام باشد

شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش به حدی جانسوز است که 2 ماه محرم و صفر برای عزاداری و پرداختن به واقعه عاشورا و این قیام عظیم تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دسته گردانی و سینه زنی و نوحه خوانی از رسومی است که در ایام محرم و صفر برای عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برپا می شود و شیعیان و مسلمانان در سراسر جهان با برگزاری چنین مراسماتی با حضرت زینب (ع) همدردی می کنند و عشق و ارادت خود به شهدای دشت کربلا و ائمه اطهار نشان می دهند.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

مداحان از جمله افرادی هستند که وظیفه اجرای برنامه و ذکر مصیبت در هیئت ها و مجالس را بر عهده دارند که باید به خوبی آن را انجام دهند. در ادامه این گزارش با یکی از مداحان اهلبیت عصمت و طهارت(ع) آشنا می شویم.

خودتان را معرفی کنید.

ابوالقاسم شوشی زاده هستم، متولد سال 1350 اهواز.

از چه سنی شروع کردید به مداحی؟

از 14 سالگی در مدرسه شروع به خواندن کردم.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

چگونه وارد مداحی شدید؟

مشوق اصلی من پدرم بود و معلم های من مادربزرگم و دایی ام بوده که خدا همگی آن ها را بیامرزد.

از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

محشور شدن با امام حسین(ع) در آخرت که آرزوی هر مسلمانی است.

کدامیک از اشعارتان را بیش تر دوست دارید؟

تمام اشعاری که درمدح اهل بیت(ع) گفته می شوند برای من زیبا و دوست داشتنی است.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

اساتید شما چه کسانی بودند؟

حاج احمد سمیع و حاج رضا شیعه زاده از اهواز، سید جلال حیدری و محمدرضا احسانی فر از دزفول و سیدرضا سیدتوفیق و دیگر عزیزانی که به صورت مقطعی از تجربیات آن ها استفاده می کنم و از خداوند میخوام همگی آن ها را در پناه خود حفظ نماید.

تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

مداح اگر بتواند یک شعر خوب را که دارای مضمون و محتوای خوبی باشد بخواند، خدمت بزرگی است، گاهی یک بیت شعر از یک ساعت بحث مستدل یک گوینده ماهر تاثیرش در دل ها بیشتر است.

کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آن ها منبر هم داشته اید؟

حاج آقا سید محمد موسوی، سید جعفر موسوی و سیدرضی مرعشی فر.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

هر کسی سعی بر این دارد تا در این امر اثرگذار باشد و کمک کند به شناخت امام حسین(ع) و راه ایشان و ایجاد انگیزه در سایرین برای ادامه راه امام و سیره این بزرگوار.

درباره شورخوانی بگویید؟

شورخوانی یک فن است و از قدیم مرسوم و معمول بوده، ولی بعد از انقلاب به لحاظ برپایی محافل شهدا اعم از تشییع شهدا به ویژه شهدای برجسته انقلاب مثل حوادث هفتم تیر، هشتم شهریور؛ شهادت شهدای محراب رواج بیشتری یافته و به شکل ها و آهنگ ها و سبک های مختلف خوانده می شود.
شورخوانی بعد از نوحه و واحد اجرا می شود و سینه زنی تند و در برخی موارد ار حال و هوای طبیعی خارج شده و غرق ذکر می گردند که عموما جوانان عزیز بیشتر به این بخش علاقمندند، اما امکانات مهمی در شورخوانی وجود دارد که حتما باید رعایت شود.
1.حتما بعد از نوحه و واحد خوانده شود.
2.جدا از مضامین موهن و شرک آمیز مثل؛ حسین الهی، علی الهی، انا عبد الرقیه یا الفاظی که احساس لات منشی و کوچه بازاری می رود مثل؛ باهاتم، چشاتم و ... پرهیز شود.
3.حتما شورخوان خودش در اوج شور و حال باشد.
4.مضامین مورد استفاده در شور باید بار معنوی، عاطفی و احساسی داشته باشد تا به حزن و اندوه فراوان شورخوانی صورت پذیرد.
5.سینه زنی طوری نباشد که مورد وهن قرار بگیرد، باید میان دارانی تربیت کرد که کنترل سینه زنی بخصوص در قسمت شورخوانی را به دست بگیرند.
البته دردهای فراوانی در زمینه شورخوانی وجود دارد، چون مبنای ما در این انتقاد نیست و بیشتر آموزش است، لذا از ذکر آن پرهیز می نمایم.

در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا می باشد چه نظری دارید؟

تقلیدخوانی اگر به بیان ارزش های انبیا و معارف شیعی و همچنین محتوای اشعار و رفتار مداح و طرز تفکر شنونده آسیب نرساند خوب است و چه بسا باعث می شود تا اشعار و محتواهای خوانده شده نقل مجالس و محافل شود و به بیان احوال و رفتار امام حسین(ع) بپردازد به شرط آنکه از حدود معارف خارج نشود و مبتذل نباشد.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

مداحی شغل شریف و عزیزی است، مداحان باید مواظب باشند تا خدایی ناکرده بخاطر معروفیت و شهرت دست به اعمال و گفتاری بزنند که چهره مداحی و اسلام خدشه دار شود و باید حدود و ثغور را مداحی را رعایت و به ابعاد معنوی آن توجه کنند و از پرداختن به مدح های بی معنا اجتناب نمایند.

برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟

از انجام کارهای غیرضروری و هزینه های بی مورد صرف نظر کنند، از سخنرانان و مداحان قابل، استفاده نمایند و سعی کنند در مجالس خود از آیین و سنت های پیامبر (ص) و علت قیام امام حسین(ع) صحبت کرده و از سخنان غیرضروری که باعث سوءظن و کمرنگ شدن ارتباط جوانان با دین می شود اجتناب کنند.

توصیه شما به شاعران آئینی؟

یک شعر خوب که دارای مضمون و محتوای خوبی باشد، خدمت بزرگی است.شعرا قبل از اینکه اقدام به سرایش کنند بیایند با سیره و روش امامان معصوم (ع) و پیامبر (ص) آشنا شوند، گفتن یک شعر خوب به استفاده از کلمات پرسوز و گداز نیست، شعر خوب شعری است که بتواند عمق واقعه را بیان کند و بیان کننده آن اصالت آن باشد.

پیرغلام یعنی چی؟

صفتی است که برای کسانی که طی زمان طولانی نسبت به بزرگداشت واقعه کربلا و برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) کوشا بوده و هستند، این صفت معمولا علاوه بر جنبه کمی و زمانی اشاره به ارادت و اخلاص فرد عزادار نیز دارد.

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

متاسفانه شاعرانی که اشعار درخور و با معنا و با مفهوم بسرایند اندک هستند وبرخی اشعار کپی برداری از ترانه ها و آوازهاست که جای کلمات آن با کلمات دیگر عوض دیگر عوض شده است.

فکر می کنید چرا الان مداح ها به حرف بزرگ ترها گوش نمی کنند؟

هنوز افرادی هستند که متین و موقرند، اما دلیل توجه نکردن مداحان این است که اکثر قریب به اتفاق مداحی را شغل و راهی برای کسب درآمد می دانند و برای کسب شهرت دست به هرکاری می زنند .

به نظرتان مناجات خوان کم داریم؟

بله. متاسفانه تعداد مناجات خوان های ما به اندازه انگشتان دست هم نیست و دلیلش همان است که در این سبک کار کمتر به سراغ افراد می روند و درآمدی از آن حاصل نمی شود و همچنین محلی برای شهرت نیست، اگرنه تابحال همه مناجات خوان بودند.

نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

مسجد خانه خداست و محل مناجات و گفتگو با خدا، پای نهادن در چنین مکان با صفا و مقدسی زمینه ساز دوری از کبر و غرور و دنیاپرستی است، لذا همان دلیل قبلی چون اکثر هیئتی ها و مداحان در پی شهرت و درآمد هستند کمتر در ارتباط با مسجد هستند، چراکه دست و پایشان بسته می شود.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

مداحی شکل دیگری از مهمانی رفتن است، رفتن به مجلس ائمه اطهار (ع) آداب خود را دارد.مگر می شود به مجلس عزیزی رفت و آراسته نبود؟؟مداح باید دارای ظاهری آراسته، متین باشد، باید خدا ترس باشد و دست از پا خطا نکند.

یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

وقتی یک نفر مداح اهل بیت(ع) می شود در حقیقت نماینده و مبلغ دین و شریعت است، بنابراین هرگز نباید زبانش آلوده به کلام مبتذل شود، نباید افکارش به سمت و سویی جز خدا و فرستادگانش داشته باشد، متانت اولین شرط است و خداترس بودن اصلی ترین شرط.

آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

اگر به نیت کسب ثروت باشد اشکال دارد

امام حسین(ع) باب انسانیت و رسیدن به خداست

به نظر شما عزاداری امام حسین(ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می توانيم برای امام حسين (ع) عزاداری كنيم؟

اولین ویژگی باید این باشد که چنین مجالسی محبت به اهل بیت(ع) را زیاد کنند.

دومین ویژگی که باید در این مجالس بوجود آید این است که مردم نسبت به اصل حادثه عاشورا معرفت روشن تر و واضح تری پیدا کنند.

سومین ویژگی لازم در این مجالس افزایش ایمان و معرفت دینی در مردم است.

در چنین مجالسی باید از دین نکاتی عنوان شود که موجب ایمان و معرفت بیش تر در مستمع و مخاطب گردد.

هیئت خوب بایستی علاوه بر ویژگی های بالا همتش در روشنفکری راه امام حسین(ع) از راه درست و کمک به افرادی نیازمند باشد.

برای عزاداری حتما که نباید به سر و سینه کوبید، عزادار واقعی کسی است که قلب و جانش سوخته امام باشد.

هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

با برنامه ریزی درست و دعوت سخنرانان و معتمدین و افرادی آشنا با اسلام و دین و راه برنامه های فرهنگی در جهت آشنایی همگان سدی در مقابل حملات فرهنگی باشد.

آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

در پی شهرت بودن، غرور، کسب ثروت، گرایش های نادرست، خودبزرگ بینی، توجه نکردن به توصیه های بزرگان، گزافه گویی و اضافه گویی، واردکردن آیین های خرافه ای به مراسمات، برای این کار باید ابتدا فرهنگ سازی کرد، سپس هیئت ها را منسجم و برای برپایی آن مجوز لازم برای افراد تایید صلاحیت شده صادر کرد، باید مشخص کنند در مراسمات کدام سخنران و مداح استفاده شود.

هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟

هیئت ها اگر تبدیل به مکان های فرهنگی و اشاعه دهنده مکتب اسلامی حسینی شوند سدی عظیم خواهند بود.

نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟ چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟

یک مداح با مدیحه سرایی درست و و اخلاق مدار بودن و ارائه مطالب درخور و آگاه کننده و روشنفکری و آشنا کردن همگان با دین می تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا نماید.

نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین(ع) چیست؟

نقش مداحان همچون زنجیری است که برقرار کننده اتصال بین سیره و سیرت انبیاء دین با انسان ها است.

سخن پایانی؟

در پایان از شما خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهواز که با تهیه گزارش هایی مربوط به عاشورا و ترویج فرهنگ عاشورایی سبب هدایت افراد زیادی بسوی دین و خداوند می شوید و آشنایی با این قیام عظیم را آسان می کنید کمال تشکر را دارم.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.