راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی در سراسر ایران / جاماندگان به پا خیزید

همه جای ایران همگام با زائران کربلا در راه پیمایی‌های نمادین شرکت می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اربعین نزدیک است و کربلا چشم‌انتظار. خیلی‌ها رفته‌اند و رسیده‌اند. عده‌ای هنوز پا در راه دارند و برای رسیدن ثانیه‌شماری می‌کنند و آنهایی هم که مانده‌اند، حسرت جاماندن دارند.


بیشتربخوانید :زنده ماندن مراسم باشکوه پیاده روی اربعین به لطف رشادت‌های شهدا + صوت


اربعین که می‌رسد گویی قیامتی برپا می‌شود؛ قیامتی زمینی و همه را به یک هدف می‌کشاند. آنها که رفته‌اند به رسیدن دلخوشند اما آنها که مانده‌اند، در حسرت می‌سوزند و حقیقتا هم جاماندن از حسین سوختن دارد. این شور حسینی است که هرساله میلیون‌ها عاشق از هر کجای دنیا راهی سرزمین عشق می‌شوند. هرساله هستند کسانی که از این قافله جا می‌مانند اما دل‌شان آنجاست. با بالاگرفتن این شور، چند سالی است شهرهای مختلف ایران هم هم‌پای زائران اربعین راهی می‌شوند؛ اما نه به سمت کربلا. می‌روند تا داغ دل را خاموش کنند و کمی از این حسرت نرفتن و نرسیدن را کم کنند. در هر شهری، مردم آنجا به امامزاده‌ای خاص عنایت ویژه‌ای دارند و اربعین را غنیمت می‌شمارند تا در یک راهپیمایی نمادین و در ابعادی کوچک‌تر از پیاده‌روی اربعین، شرکت کنند. پس اگر از جاماندگان اربعین هستید، مطلع باشید که شما هم می‌توانید از این فیض، بهره‌ای ببرید.

تهران

اگر اهل تهران هستید یا در روز اربعین به هر دلیلی در تهران حضور دارید و از همه مهم‌تر موفق به شرکت در پیاده‌روی اربعین نشده‌اید، فرصتی برای شما مهیاست تا به این خیل جمعیت بپیوندید. در هر نقطه‌ای از پایتخت که باشید می‌توانید خودتان را به سه نقطه میدان امام‌حسین، امامزاده‌‌حسن و میدان جمهوری برسانید و از آنجا مسافت 15کیلومتری تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی را طی کنید.

از دیرباز نقل است که زیارت این امامزاده با زیارت اباعبدالله در کربلا برابری می‌کند و چه چیزی بهتر از اینکه اگر نتوانسته‌اید راهی کربلا شوید، دست‌کم زیارت شاه‌عبدالعظیم نصیب‌تان شود. هرساله علاوه‌بر زائرانی که راهی حرم شاه‌عبدالعظیم می‌شوند، موکب‌هایی در مسیر این پیاده‌روی برپا می‌شوند که مانند موکب‌هایی که در مسیر نجف تا کربلا به زوار امام حسین خدمت می‌کنند، امر خدمات‌رسانی به زائران تهرانی را انجام می‌دهند تا در ثواب زائران حسینی شریک باشند. این پیاده‌روی از ابتدای بامداد اربعین آغاز می‌شود و زائران با رساندن خود به شهرری، نمازظهر و عصر را در حرم شاه عبدالعظیم برپا می‌کنند.

اصفهان

مردم نائین، از شهرستان‌های استان اصفهان هم مانند شهرهای دیگر کشور به یاد مظلومیت حضرت زینب(س) و کاروان اسرا، مسیری 10 کیلومتری را از بقعه شهدای گمنام بافران تا بقعه شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی با پای پیاده و به شکلی نمادین طی می‌کنند تا آنها هم در ثواب پیاده‌روی زائران اربعین شریک باشند. مردم نائین که اغلب آنها را خانواده‌ها و زنان و کودکان تشکیل می‌دهند در قالب هیات‌های عزاداری با یاد شهیدان درطول مسیر علاوه‌بر پیاده‌روی، به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند.

اراک

پیاده‌روی اربعین محدود به جغرافیای خاصی نیست و همه دلدادگان حسینی را دربرمی‌گیرد. جاماندگان اراکی قافله اربعین هم در این روز در کنار مردم ایران، از میدان امام حسین(ع) این شهر تا آستان مقدس امامزاده محمدعابد پیاده‌روی می‌کنند تا با این حرکت نمادین به یاد کاروان مظلوم اسیران دشت کربلا، عزاداری و سینه‌زنی و زنجیرزنی کنند. موکب‌هایی هم که از مسیر عشق جا مانده‌اند، در طول مسیر از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

کرمان

مردم کرمان هم همگام با زائران اربعین، در این روز پیاده‌روی می‌کنند. آنها مسیر 32 کیلومتری از شهر کرمان تا امامزاده حسین در جوپار را به یاد امام‌حسین و یارانش طی می‌کنند. امامزاده حسین به همراه شاه‌عبدالعظیم حسنی وارد ایران می‌شود و بعد از اینکه حکومتی‌های آن زمان او را تعقیب می‌کنند، او به روستای جوپار در نزدیکی کرمان پناه می‌برد که در همان‌جا به شهادت می‌رسد. این امامزاده برای کرمانی‌ها مکان مقدسی است و در مناسبت‌های مذهبی با جمع‌شدن در آن به عزاداری می‌پردازند. مردم سیرجان هم در قالب کاروان پیاده‌روی حرم تا حرم، از امامزاده احمد تا امامزاده علی را پیاده‌روی می‌کنند.

شیراز

مردم شیراز هم مانند کرمانی‌ها، برنامه حرم تا حرم را اجرا می‌کنند و در روز اربعین مانند زائران کربلا که با پای پیاده به زیارت اباعبدالله رفته‌اند، از نقاط تعیین‌شده‌ای در سطح شهر به سمت حرم امامزاده‌ها حرکت می‌کنند. مردم شهرستان «فراشبند» سال‌هاست از ابتدای صبح مسیر 40کیلومتری از مبدا امامزاده سیدجعفر را تا امامزاده سیدشجاع‌الدین حسن طی می‌کنند و با جمع‌شدن در این امامزاده، به عزاداری و نوحه‌خوانی مشغول می‌شوند.

مردم شهرستان «رستم»، مسیر 35 کیلومتری تا امامزاده سیدحسن را طی می‌کنند تا ظهر به آنجا برسند. مردم «اقلید» هم مسیر 25 کیلومتری از شهدای گمنام نظام‌آباد را تا حرم امامزاده سیدمحمد می‌پیمایند. در شهرستان «آباده» هم عزاداران مسیری 22 کیلومتری را از مسجد نبی‌اکرم به سمت امامزادگان احمد و جعفر طی می‌کنند. درطول مسیر هم موکب‌ها از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند. شهرستان‌های دیگر شیراز هم به همین شکل در روز اربعین به سمت امامزاده‌ها حرکت می‌کنند تا بتوانند گوشه‌ای از ارادت خود را به سالار شهیدان ابراز کنند. یکی از اصلی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی اربعین در شیراز، حرکت مردم به سمت حرم احمد بن موسی یا شاه‌چراغ است که عاشقان اباعبدالله از سه مسیر تعیین‌شده حرکت خود را آغاز می‌کنند.

فلسفه پیاده‌روی اربعین

آنطور که در تاریخ آمده، جابربن‌عبدالله انصاری نخستین زائر امام حسین(ع) بوده که در روز اربعین سال 61 هجری از مدینه به سمت کربلا می‌رود و از آن زمان 1373 سال می‌گذرد. تاریخ گواه آن است که پیاده‌روی به سمت کربلا و محل شهادت امام‌حسین از زمان جابربن‌عبدالله انصاری مرسوم بوده و علمای دین هرساله در روز اربعین مسافتی طولانی را برای زیارت امام خود طی می‌کردند تا به کربلا برسند. از قرار معلوم، در برهه‌ای این سنت به فراموشی سپرده می‌شود اما با تلاش شیخ‌میرزا حسین نوری، یکی از علمای شیعه در قرن چهاردهم، این سنت دوباره احیا شد. او برای اولین‌بار در عید قربان پیاده‌روی از نجف تا کربلا را آغاز و شماری از دوستانش را نیز با خود همراه کرد. این پیاده‌روی سه‌ روز به طول انجامید. از آن پس شیخ‌میرزا حسین نوری تصمیم گرفت این کار را هرساله در روز اربعین تکرار کند و به این شیوه برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا برود و این‌گونه بود که این سنت از همان سال‌ها تا امروز ادامه یافته و حالا خیل جمعیت از هر نقطه‌ای از کشورهای اسلامی به‌ویژه ایران به سمت کربلا سرازیر می‌شوند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

برای راهپیمایی اربعین کجا برویم؟

برچسب ها: اربعین ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.