آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

در روز اربعین یا همان چهلمین روز شهادت، امام حسین (ع) و یارانش همه کشور غرق در ماتم و عزا می‌شود و مردم سراسر ایران به عزاداری و برگزاری مراسمات مذهبی می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ با فرارسیدن ایام اربعین و از اوایل ماه صفر عاشقان حضرت با عزیمت به کشورعراق و شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

مردم گلستان نیز همچون مردم دیگر نقاط کشور در چنین روزی با حضور در راه پیمایی، راه اندازی دسته‌های سینه زنی، برپایی موکب و پخت نذری در سوگ امام حسین (ع) و یاران با وفایش به عزاداری می‌پردازند.
 
آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

تجمع جاماندگان اربعین

عاشقان حضرت در جای جای گلستان با راه اندازی دسته‌های عزاداری و سینه زنی و ذکر مصیبت بر مظلومیت شهیدان دشت کربلا اشک می‌ریزند.

برپایی تجمع "جاماندگان اربعین" نیز از دیگر مراسمات مردم گلستان است که در آن عاشقانی که نتوانسته اند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند در محل امام زادگان تجمع و تا بقعه متبرک دیگری به پیاده روی همراه با عزاداری می‌پردازند.

حجت الاسلام حسن مهاجر نیشابوری رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرگان  در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان گفت: به منظور ایجاد همدلی با رهپویان امام حسین (ع) در روز اربعین امسال این تجمع بزرگ به صورت متمرکز و با عنوان «جاماندگان اربعین» در میدان وحدت گرگان برگزار و به سمت امام زاده عبدالله (ع) این شهر حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین و اینگونه تجمعات نشان از وحدت و همدلی ارادتمندان به امام حسین (ع) دارد وبا نمایش آن به جهانیان تمام نقشه‌های دشمنان خنثی می‌شود.

حجت الاسلام حسن مهاجر نیشابوری افزود: برگزاری ایستگاه صلواتی و خدمات رسانی به مردم، برگزاری عزاداری، سخنرانی، اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان‌های امام زاده عبدالله (ع) از دیگر برنامه‌های این تجمع عظیم است.
 
آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

حضور اقوام مختلف در این مراسمات

عشق به امام حسین (ع) زن و مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و هرکس با هر قوم و ملیتی در مراسم عزاداری آن حضرت حضور پیدا می‌کند.
 
در گلستان هم مردم از اقوام مختلف مانند ترکمن، بلوچ، سیستانی همه یکدل در این مراسمات حضور دارند.
 
خانم ترکمنی که به همراه فرزندش در دسته عزاداری حضور داشت گفت: امام حسین (ع) برای ما نیز بسیار محترم است و من هرساله به همراه فرزندانم در این مراسم حضور پیدا می‌کنیم و برخی از اعضای خانواده ام نیز برای راهپیمایی اربعین به کربلا سفر کردند.
 
آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

سفر کاروان‌های زیارتی به مشهد مقدس

از دیگر برنامه‌های گلستانی‌ها در این ایام سفر به مشهد مقدس در قالب کاروان‌های زیارتی است آن‌ها برای عرض تسلیت به امام رضا (ع) و برگزاری عزاداری و نوحه سرایی در حرم این امام شریف عازم مشهد مقدس می‌شوند.

برخی از این کاروان‌ها با پای پیاده به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

مرد میانسالی که عازم این سفر بود گفت: سه سال است همراه کاروان با پای پیاده به عشق اهل بیت (ع) در ایام اربعین برای زیارت امام رضا (ع) عازم مشهد مقدس می‌شوم.

وی ادامه داد: خستگی و سختی راه در مقابل سختی که اسرای کربلا کشیدند بسیار ناچیز است ولذت این سفر معنوی وصف نشدنی است.
 
آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

برپایی نمایش آیینی

در بسیاری از روستا‌های استان نیز گروه‌های نمایش آیینی، با شبیه خوانی و تعزیه، مصائب اهل بیت پس از عاشورا را به زبان هنر به تصویر می‌کشند و اینچنین ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.
 
آداب و سنن مردم گلستان در اربعین امام حسین (ع) و یاران با وفایش

برپایی موکب و پخت نذری

در ایام اربعین موکب‌هایی در سطح شهر برپا و ارادتمندان به اهل بیت با طبخ غذا‌های نذری مانند شله زرد و حلیم از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

برپاکننده یکی از این موکب‌ها گفت: توفیق سفر و شرکت در پیاده روی اربعین را نداشتم، اما امسال به لطف خدا با برپایی این موکب، ۱۰ شب پذیرای عاشقان اهل بیت بوده ام.

خانمی که مشغول توزیع نذری در یکی از این موکب‌ها در سطح شهر گرگان به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: دو سال است در ایام اربعین به همراه چند خانم دیگر در موکب حضور داریم و به عشق امام حسین (ع) با پخت حلیم از عزاداران پذیرایی میکنیم.

امام حسین (ع) و عشق به آن حضرت در اعماق وجود تمام مسلمانان جهان وجود دارد و تا زمانی که جهان برپا است عاشقانش با برگزاری چنین مراسماتی ارادت و وحدت خود در برابر ظلم را به جهانیان نشان خواهند داد.
 
گزارش از فاطمه حمزه
 
انتهای پیام/م
برچسب ها: اربعین ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.