گزارش/

سفیر دانایی به مناطق محروم می رود

اتوبوس سفیر دانایی، کتاب‌خانه‌ای سیار است که کودکان را در مناطق محروم از دنیای عجیب کتاب بهره‌مند می‌سازد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کودکان زیادی روزانه وقت خود را با تبلت و بازی‌های رایانه‌ای می گذرانند و اگر خانواده وقتی برای خواندن کتاب‌های داستانی برای کودک تعیین نکند، قطعا با دنیای کتاب بیگانه خواهند شد.

کتاب‌خانه‌های عمومی در سطح شهر‌ها فرصتی برای مطالعه و گذراندن وقت با کتاب را برای مردم فراهم می‌کند. اکثرکتابخانه‌ها فضایی را مخصوص کودکان در نظرگرفته تا کودکان هم در کنار کتاب از برنامه‌های تفریحی استفاده کنند. مرتب و به روز شدن کتاب‌ها در کتابخانه‌ها خصوصا در زمینه کودکان امری مهم است و باید توجه بسیار به آن داشت.

کتابخانه‌ها نقش مهمی در علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی دارند و از طرفی کتابداران باید علاوه بر داشتن دانش در این زمینه، در زمینه نحوه برخورد با کودکان و تشویق آنها به کتابداری مهارت داشته باشند و زمانی را برای معرفی و آشنایی کودکان با کتاب اختصاص دهند.

کتابخانه‌های بسیاری در کشور فضایی را مخصوص کودکان در نظرگرفته، اما فقط این نام را یدک می‌کشند و می‌توان آن را انباری از کتاب‌های قدیمی دانست که جذابیتی برای کودکان ندارد و اگر کودکی برای گرفتن کتاب به آنها مراجعه کند آن کودک را می‌توان از آن دسته کودکانی درنظرگرفت که مدرسه و خانواده توانسته آن را تا حدی به کتاب علاقه‌مند سازد. کتاب‌خانه باید به تنهایی محیطی را برای کودک فراهم کند که بتواند او را به دنیای زیبای کتاب جذب کند.

باغ کتاب تهران فضایی کاملا مخصوص برای کودکان درنظرگرفته که روزانه شاهد حضور تعداد زیادی از کودکان و دانش آموزان و نوجوانان هستیم. این فضا مخصوص کودکانی است که در تهران زندگی می‌کنند و دانش آموزان در شهر‌های دیگر شاید فقط نام و عکسی از آن را دیده باشند. در شهر‌های بزرگ کشور هم کم و بیش شاهد ایجاد محیط و فضا‌های مخصوص کودکان هستیم ولی نه به اندازه و امکانات باغ کتاب، ولی درهرصورت کودکان را از مطالعه و آشنا سازی با کتاب بی نصیب نخواهد گذاشت. در این جا بهتر است بپرسیم که سهم کودکان در مناطق محروم از کتاب و کتاب‌خانه چیست؟

در این میان هستند کسانی که برای این امر تلاش فراوان انجام می‌دهند از جمله این تلاش‌ها به برپایی اتوبوس سفیر دانایی می‌توان اشاره کرد. اتوبوس سفیر دانایی به صورت ماهانه و یا در مناسبت‌های ملی و مذهبی، دانش آموزان یک مدرسه شهری را با خود همراه کرده و با حضور در روستا‌های فاقد کتابخانه به معرفی کتاب برای کودکان و حتی خانواده‌ها در روستا می‌پردازد. در این میان هم کتابداران کتاب‌خانه سیار ساعاتی را با مادران و معرفی کتاب به آنها اختصاص می‌دهند.

برنامه کتابخانه سیار سفیر دانایی این است که کودکان و دانش آموزان را با کتاب‌هایی با موضوعات مختلف آشنا و تعدادی از کتاب‌ها را برای آنها قصه خوانی می کنند تا کودکان مناطق محروم هم از لذت دنیای زیبای کتاب بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کتابخانه سیار در مناطق محروم

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار