خانم‌ها بخوانند؛

علائمی که از یائسگی در خانم‌ها خبر می‌دهند

خانم‌ها در ۴۵ تا ۵۵ سالگی دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و علائم یائسگی در زنان بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد مهم‌ترین مسائل بهداشتی، درمانی و مهارت زندگی که خانم‌ها باید بدانند، در اختیار آنها قرار دهد.

با افزایش سن دوران جدیدی از نظر جسمی و روحی در افراد شکل می گیرد، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی هر کدام ویژگی های خاصی دارند و با رشد جسم تغییرات جسمی و خلقی رخ می دهد.

میانسالی و دهه 40 و 50 زندگی در خانم ها برحه ای از زندگی است که بدن دچار تغییرات هورمونی می شود و به دلیل کاهش ترشح هورمون هایی چون استروژن و پروژسترون از تخمدان خانم ها یائسه می شوند.

یائسگی عوارضی به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به بی خوابی، افسردگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه اشاره کرد.

در ابتدای شروع یائسگی خانم ها دچار عارضه هایی چون پرمویی بدن، جوش، عصبانیت، تغییرات فشار خون، زودرنجی، بی حوصلگی، سوء هاضمه، گرگرفتگی یا احساس سرما، عادت ماهانه نامرتب، ریزش مو، خشکی، افزایش دع ادرار، کوچک شده سینه ها و بی خوابی یا بدخوابی در خانم ها دیده می شود البته همه این علائم در یک نفر بروز نمی کند و بسته به شرایط جسمی و روحی برخی از این علائم بروز می کند.

به دلیل اینکه در یائسگی تخمک گذاری دیگر انجام نمی شود، علائم مردانه مثل پرمویی بروز می کند و باعث افزایش رشد موهای بدن و ضخیم شدن آنها می شود.

عوارض پیش از یائسگی حادتر از این دوران است و کاهش استروژن در ابتدای این دوران و تطابق بدن با شرایط جدید عارضه هایی ایجاد می کند که برای برخی خانم ها تحمل این عوارض دشوار است و بسیاری در شروع یائسگی از تغییرات جسمی و خلقی و عوارض یائسگی گلایه دارند و تلاش می کنند با مراجعه به پزشک این علائم را کاهش دهند یا با تزریق یا مصرف دارو یائسگی را به تعویق بیندازد که در مواردی این کار خود عارضه های منفی به دنبال دارد.

یکی از عارضه هایی که پس از یائسگی خانم ها دچار آن می شوند پوکی استخوان است به همین دلیل به خانم ها توصیه می کنند که پس از یائسگی به متخصصان غدد مراجعه کنند و سنجش تراکم استخوان انجام دهند.

 سن یائسگی در کشورهای مختلف متفاوت است و در  ایران س یائسگی بین 45 تا 55 سالگی تخمین زده می شود و تخمک گذاری بین 40 تا 45 سالگی به پایان می رسد به همین دلیل بارداری در این سن بسیار کم اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار