خانم‌ها بخوانند؛

چند تست ساده، اما مهم که خانم‌های ۵۰ تا ۶۰ ساله باید انجام دهند

خانم‌ها برای اطمینان از سلامتی خود در دهه ۵۰ زندگی باید برخی از آزمایش‌ها را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد مهم‌ترین مسائل بهداشتی، درمانی و مهارت زندگی که خانم‌ها باید بدانند، در اختیار آنها قرار دهد.

فشارخون و چربی خونتان را اندازه بگیرید

پس از ۵۰ سالگی خانم ها دچار یائسگی می شوند و ترشح هورمون استروژن در بدنشان متوقف می شود، از این رو احتمال بروز برخی بیماری ها چون پوکی استخوان و بیماری های قلبی و عروقی در میان زنان افزایش پیدا می کند، همچنین با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری قند و چربی خون وجود دارد.

خانم ها باید سالیانه فشار خون و میزان کلسترول بدنشان را بررسی کنند، همچنین توجه داشته باشید که کاهش استروژن موجب تجمع چربی دور کمر زنان می شود و این مسئله خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

آزمایشی که سرطان روده را در مراحل اولیه نشان می دهد

پس از ۵۰ سالگی خانم ها باید حتما کولونوسکوپی انجام دهند و در صورتی که نتیجه این آزمایش سالم بود، ۱۰ سال بعد آن را تکرار کنند و اگر پولیپی دیده شد هر سه سال یکبار کولونوسکوپی را تکرار کنند.

وزن و دور کمرتان را اندازه بگیرید

باید دور کمرتان را اندازه بگیرید و اندازه آن کمتر از ۸۸ سانتی متر باشد زیرا دور کمر بالای ۸۸ نگران کننده محسوب می شود.

سلامت قلبتان را چک کنید

پس از ۵۰ سالگی برای پیشگیری از سکته قلبی باید به پزشک مراجعه کنید و از نظر قلبی چکاپ شوید.

برای این کار توصیه می شود آزمایش خون پروتئین C-Reactive را انجام دهید زیرا خطر بیماری قلبی خاموش را این آزمایش نشان می دهد، همچنین انجام الکتروکاردیوگرام کمک کننده است.

اگر سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی دارید یا هر از چند گاهی احساس درد در قفسه سینه یا تنگی نفس و گرفتگی سینه می کنید، حتما به متخصص قلب مراجعه کنید تا سلامت قلبتان را بررسی کند.

سنجش تراکم استخوان را فراموش نکنید

خانم ها پس از یائسگی باید از نظر تراکم استخوان بررسی شوند تا در صورت ابتلا به پوکی استخوان به سرعت درمان را شروع کنند و از بروز شکستگی جلوگیری شود.

مصرف سیگار و الکل، داروهای استروئیدی مثل داروهای آسم و صرع، وزن کمتر از ۵۷ کیلوگرم و سابقه خانوادگی شانس ابتلا به پوکی استخوان را بالا می برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
مردم ایران سالم هستند