باشگاه خبرنگاران جوان از اعتیاد آمریکا به اعمال تحریم‌ها گزارش می‌دهد؛

استکبارستیزی ملت ایران؛ پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا

۱۳ آبان ماه در قلب همه ایرانیان روز بدعهدی آمریکایی نام گرفته و ملت ایران هرساله با حضور خود در این یوم الله، استکبارستیزی خود را اعلام کرده‌ و گفته‌اند که ترسی از فریاد و غوغاسالاری‌های آمریکایی‌ها ندارند و آن را تنها یک بلوف سیاسی می‌دانند.


استکبارستیزی ملت ایران؛پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکابه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "اعتیاد به تحریم" این واژه مدتی است که وارد ادبیات مقامات کشور‌هایی شده که در طول سال‌های اخیر زیر ضربات فشار اقتصادی آمریکا قرار گرفته اند.اگرچه ده‌ها سال است که تحریم بخشی از سیاست خارجی آمریکا برای محقق کردن اهداف تاکتیکی و راهبردی این کشور تبدیل شده، اما در سال‌های اخیر یکپارچگی و بهم پیوستگی اقتصاد جهانی با اقتصاد آمریکا تاثیرگذاری این حربه را دو چندان کرده است.

ساختار یکپارچه بازار‌های مالی در دنیا و ارتباط بانک‌های جهانی با یکدیگر و در کنار این حاکمیت دلار بر تبادلات مالی بین المللی سبب شده تا ساختار نظارتی آمریکا بر مبادلات مالی جهان به شدت تقویت شود. هم اکنون نزدیک به سه هزار موسسه مالی بین المللی در دنیا از طریق سوییفت به ارسال پیام‌های مالی اقدام می‌کنند که وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس مجوز‌های ارائه تحت قانون میهن پرستی یا پاتریوت اقدام به نظارت بر آن‌ها می‌کند.

همچنین گروه اقدام مالی در مبارزه با تروریسم که اساس آن بر همکاری هفت کشور صنعتی دنیا ابزار دیگری است که به عنوان نوعی ابزار فشار بر سایر کشور‌ها برای شفاف سازی و تبادلات اطلاعات در خصوص تراکنش‌های مالی عمل می‌کند. به این ترتیب نوعی دیکتاتوری مالی و اقتصادی در دنیا ظهور کرده است که نتیجه آن چیزی جز اعتیاد به تحریم برای آمریکایی‌ها بیشتر نیست.

*ایران قربانی اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا

ایران شاید اولین کشوری باشد که این چنین قربانی تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه از سوی قدرت‌های جهانی و به خصوص آمریکا شده باشد. این فشار‌ها از همان ابتدای پیروزی انقلاب و با تصرف لانه جاسوسی آمریکا آغاز و تا دهه ۹۰ و تصویب قانون تحریم ایران و لیبی ادامه یافت.

با این حال فشار‌های تحریمی بر ایران پس از مطرح شدن پرونده هسته‌ای ایران با تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همکاری اتحادیه اروپا به شدت افزایش یافت.

استکبارستیزی ملت ایران؛ پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا

فشار‌های مالی و اقتصادی بر ایران چندین جبهه مختلف را در برمی‌گرفت. بخشی از این فشار‌ها زاییده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و بخشی دیگر نتیجه همکاری آمریکا و اروپا برای تحریم زیرساخت‌های اقتصادی ایران، به گونه‌ای که امکان هیچ گونه مبادله با خارج از ایران فراهم نباشد.

مهم‌ترین تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در حوزه نفت و بانکداری شکل گرفت. آمریکایی‌ها در ابتدا کشور‌های خریدار نفت ایران را تهدید به تحریم‌های یکجانبه و قطع ارتباط آن‌ها با اقتصاد آمریکا کردند تا به این ترتیب بتوانند نظر آن‌ها برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا جذب کنند.

در مرحله بعد آمریکا یک جدول زمانی برای کاهش خرید نفت از ایران تعیین کرد. به این ترتیب آمریکایی‌ها توانستند میزان خرید نفت ایران را تا سطح یک میلیون بشکه کاهش دهند.

در کنار این آمریکایی‌ها با تحت فشار قراردادن کشور‌های اروپایی تلاش کردند ایران را از شبکه بانکداری بین المللی از جمله سوییفت اخراج کنند. در ژانویه سال ۲۰۱۲ گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای در یک کمپین گسترده متشکل از سیاستمداران آمریکایی خواستار پایان دادن به تمام روابط با سیستم بانکی از جمله بانک مرکزی ایران شد. این گروه در تبلغات خود این گونه عنوان کرد که عضویت ایران در سوییفت تحریم‌های مالی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را نقض کرده است.

در نتیجه در فوریه سال ۲۰۱۲ کمیته بانکی سنای آمریکا به صراحت خواستار قرار گرفتن تمام بانک‌های ایرانی در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا شد. در ۱۷ مارس سال ۲۰۱۲، ۲۷ کشور عضو شورای اتحادیه اروپا و شورای مدیریت سوییفت روابط تمام بانک‌های ایرانی با این شبکه به دلیل مشارکت در نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا قطع کردند. در کنار این آمریکایی‌ها با جریمه بانک‌های بین المللی از هرگونه تراکنش به نفع اقتصاد ایران جلوگیری کردند.

بانک‌ها و مؤسسات اروپایی درسال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ حدود ۱۶ میلیارد دلار (۱۳.۸۱ میلیارد یورو) به عنوان جریمه و ۶ میلیارد دلار (۵.۱۳ میلیارد یورو) در ارتباط با نقض تحریم‌های ایران به خزانه داری آمریکا پرداخت کرده‌اند. جریمه ۹ میلیارد دلاری بانک BNP-Paribas در سال ۲۰۱۴ یکی بزرگترین جریمه‌ها در این باره است.

حتی در این میان بار دیگر سخن از این است که بانک استاندارد چاتر به زودی نزدیک به یک میلیارد دلار جریمه برای نقض بخشی از تحریم‌های ایرادر سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ پرداخت خواهد کرد.با امضای معاده برجام این امید به وجود آمد تا فشار این تحریم‌ها بر ایران کاهش یابد، اما خروج یکجانبه دولت ترامپ در اردیبهشت ماه سال جاری و بازگشت تحریم‌ها در دو نوبت ۹۰ و ۱۸۰ روزه تمام این امید‌ها برای مصالحه بر سر این ماجرا از بین رفت.

*چرا بازگشت تحریم‌ها در ۱۳ آبان یک بلوف است؟

حالا سئوال اصلی این است که این بار نیز تحریم‌ها مانند سابق اثر خواهد داشت. سخنان تحلیل‌گران اقتصادی نشان می‌دهد که چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

در حالی که ترامپ ایران را تهدید می‌کرد که صادرات نفت این کشور را در میانه ماه نوامبر به صفر خواهد ساند، با مخالفت همه جانبه کشور‌ها و شرکت‌های نفتی مجبور به اعطای معافیت تحریمی به ۸ کشور برای خرید نفت ایران شده است. این اتفاق شکستی بزرگ برای ترامپ و تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود.

در کنار این چین و روسیه به صراحت اعلام کرده‌اند که بر خلاف دور گذشته تحریم‌ها از قوانین یکجانبه آمریکایی‌ها پیروی نخواهند کرد و به تجارت قانونی خود با ایران ادامه خواهند داد. در حوزه مالی نیز تهدید‌های آمریکا سبب شده تکاپوی گسترده‌ای برای ایجاد شبکه‌های بانکی مستقل از دلار در دنیا ایجاد شود.

استکبارستیزی ملت ایران؛ پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا

هم اکنون اروپایی در حال ایجاد یک شبکه مالی مستقل برای ادامه تجارت بین ایران و اروپا بر پایه یورو است. نمونه آزمایشی این شبکه قرار است تا اوایل سال آینده میلادی بر پایه ارتباط بین بانک‌های مرکزی ایران و کشور‌های اروپایی آغاز به کار کند. در حقیقت فشار تحریمی آمریکا بر بانک‌های اروپایی سبب شده تا این اتحادیه یک واسطه مالی برای تسهیل ارتباطات بین بانک‌های مرکزی کشور‌های اروپایی و بانک مرکزی ایران برقرار کند.

در حقیقت اروپایی‌ها با بالا بردن هزینه تحریم‌ها برای آمریکایی به دنبال این هستند تا از هرگونه خطر تحریمی دوری کنند. به این ترتیب روشن که بحث تاثیرات بازگشت تحریم‌ها در ۱۳ آبان تنها یک جنگ روانی است و در واقعیت نشانی از آن نیست. اما سئوال اینجاست که در داخل واکنش‌ها نسبت به تهدیدات آمریکایی‌ها چگونه بوده است.

*ایستادگی ، پاسخ کوبنده ملت ایران به تحریم‌های همیشگی آمریکا

با وجود آن که همه مقامات داخلی و لشکری و کشوری بر این مساله تاکید دارند که اقدامات آمریکا برای اعمال تحریم‌های مجدد در سیزدهم آبان تنها بار روانی دارد و اتفاق جدیدی نیست اما شاهد هستیم برخی جریان‌های سیاسی و غربزده اصلاح‌طلب تلاش دارند تا با عادی سازی مذاکره با آمریکا این مساله را تنها راهکار حیاتی برای نجات کشور نشان دهند.این مساله در حالی صورت گرفته است که رئیس‌جمهور و حتی مقامات اصلاح‌طلب دولت نیز تاکید دارند که دولت از تهدیدات آمریکا هراسی ندارد.

روحانی با در اظهارات اخیر خود در هیات دولت با با بیان اینکه ۱۳ آبان  ماه روز بدعهدی آمریکایی‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: در ۱۳ آبان سال ۵۷ هم کشتار مردم صورت گرفت و در ایامی بود که آمریکایی‌ها آمده بودند و می‌خواستند نگذارند این انقلاب به پیروزی برسد. تلاش آمریکایی‌ها این بود که این انقلاب پیروز نشود و وقتی هم پیروز شد به صراحت گفتند که این انقلاب ۶ ماه بیشتر باقی نمی‌ماند؛ این را یکی از مقامات بلند پایه انگلیس در رسانه‌ها اعلام کرد که این یک طوفانی بود که ما نتوانستیم جلویش را بگیریم. حالا که پیروز شده این‌ها ۶ ماه بیشتر باقی نمی‌مانند. این‌ها آرزویشان این بود که طی چند ماه این انقلاب از بین برود و آن‌ها دوباره با جلال و جبروت به ایران برگردند و دوباره سلطه خودشان را در اینجا حفظ کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال ۵۸ هم آمریکایی‌ها به خاطر توطئه‌ها و مداخلاتشان دانشجویان را عصبانی کردند و باعث شد که آن حوادث پیش بیاید، گفت: همواره ۱۳ آبان روز مقصر بودن و جانی بودن آمریکا در تاریخ بوده است و امسال هم ۱۳ آبان به معنای یک ظلم جدید از طرف آمریکایی‌هاست، ولی ملت ایران در همه مواقع ایستادگی کرده و در این ۱۳ آبان نیز ایستادگی خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ‌کدام از این اقدامات را نمی‌توانند انجام دهند، خطاب به آمریکایی‌ها اظهار داشت: شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان. مردم ایران به کشورشان عشق می‌ورزند و ما می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

استکبارستیزی ملت ایران؛ پاسخی کوبنده به غوغاسالاری پوشالی آمریکا

همانگونه که رئیس‌جمهور بر این مساله تاکید کرده است؛  ۱۳ آبان ماه روز بدعهدی آمریکایی نام گرفته است و ملت ایران همواره اثبات کرده‌اند که ترسی از فریاد و غوغاسالاری‌های آمریکایی‌ها ندارند.

حضور گسترده مردم در راهپیمایی‌های هرساله نیز این مساله را بیان کرده است که مردم و دولت ایران متحد و یکپارچه دست در دست یکدیگر بر روی توان داخلی و دانش‌بنیان جوانان ایرانی تکیه کرده و اهمیتی به مانور پوشالی آمریکا در آستانه  ۱۳ آبان نمی‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، 13 آبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار