آیا میدانستید؛ زبان بدنتان بیشتر از آی کیوتان کاربرد دارد؟!

زبان بدن همان زبان بی زبانی و یا ارتباطات غیرکلامی است که در صورت اطلاع پیدا کردن از معانی آن می توانید محیط پیرامونتان را فتح نمایید.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانستن مفاهیم مربوط به زبان بدن و معانی آن برای بسیاری از افراد آزاردهنده است چرا که به راحتی می‌توانند متوجه شوند که فرد مقابلشان دروغ می‌گوید و یا خیر، اما از طرفی دانستن این مفاهیم می‌تواند بسیار شیرین و هیجان انگیز باشد و این زمانی هیجان انگیزتر می‌شود که شما متوجه شوید زبان بدنتان از آی کیو و یا مغز و یا هوشتان بیشتر کاربرد دارد!

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی زبان بدن و کاربرد آن بپردازد، پس این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آیا میدانستید؛ زبان بدنتان بیشتر از آی کیوتان کاربرد دارد؟!

زبان بدن چیست؟

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتار‌های فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی کند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتار‌ها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژست‌ها (حالتها، اطوارها، اَداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

مازیارمیر محقق زبان بدن تعریف جامعی در کتاب زبان بدن ایرانی ارائه نموده است او می‌گوید:


این مطلب را از دست ندهید: چگونه با زبان بدن اعتماد دیگران را به خود جلب کنیم؟


زبان بدن همان زبان بی زبانی و یا ارتباطات غیرکلامی است. به کلیه ژست‌ها حالت‌ها و رفتار‌های حرکتی کلی و جزئی و حتی ژست و فیگور سخن گفتن بدون کلام و صدا ارتباطات غیرکلامی و یا تن گفتار و یا زبان تن و یا زبان بدن اطلاق می‌گردد.

اگر شما بتوانید ذهن افراد دیگر را بخوانید و آنچه را که آن‌ها واقعاً نیاز دارند و می‌خواهند، درک کنید بی‌شک ارتباطات فردی و اجتماعی شما بسیار آسان و مؤثر خواهد شد، زیرا با استفاده از این دانش قادر خواهید بود در هر زمان بر طرف دیگر تأثیر بگذارید یا حداقل بتوانید درک کنید که او واقعاً دربارهٔ شما چه فکر می‌کند؟ اما از نظر علمی، ما نمی‌توانیم ذهن دیگران را بخوانیم.

در واقع اگر کسی این‌طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانهٔ «ذهن‌خوانی» شده باشد که یکی از شایعترین نشانه‌های اختلال تفکر است. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن (تن‌گفتار) دیگران است که این دانش با ذهن‌خوانی فرق دارد.

آیا میدانستید؛ زبان بدنتان بیشتر از آی کیوتان کاربرد دارد؟!

چرا زبان بدن شما از آی‌کیوی‌تان کاربرد بیشتری دارد؟

وقتی صحبت از موفقیت می‌شود، فکر می‌کنیم افرادی که از موهبت هوش برخوردارند با سرعت پیش می‌روند و ما به گرد پایشان هم نمی‌رسیم، اما ایمی کادی (Amy Cuddy) روان‌شناس اجتماعی بر این باور است که زبان بدن از آی‌کیو هم اهمیت بیشتری دارد.


این مطلب را از دست ندهید: عادت‌های بدی که در ذهن دیگران وجهه بدی از شما می‌سازند


در ادامه داستانی را برای شما شرح می‌دهیم که کاربرد فراوانی در دریافت این موضوع دارد.

مغز کادی در ۱۹ سالگی در حادثه‌ی رانندگی آسیب دید و باعث شد ۳۰ نمره از آی‌کیوی او کم شود. سطح آی‌کیوی او قبل از تصادف نزدیک به نابغه‌ها بود، اما بعد از تصادف به حد متوسط نزول کرد.

به‌عنوان کسی که هویتش حول محور هوشش شکل گرفته بود، این نزول قابل توجهِ هوش کادی، باعث شد احساس ناتوانی و کمبود اعتماد به نفس کند. اما علی‌رغم آسیبی که به مغزش وارد شده بود، کم‌کم تحصیلات دانشگاهی را گذراند و حتی در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی پرینستون هم پذیرفته شد.


این مطلب را از دست ندهید: ۸ عادت رایج در روانشناسی زبان بدن که اسرار درونتان را فاش می‌کند!+ تصاویر


وقتی در پرینستون مشغول تحصیل بود، آن‌قدر تقلا کرد تا بالاخره متوجه شود عدم اعتماد به نفس است که او را از پیشرفت باز می‌دارد، نه کمبود توانایی ذهنی. این امر بیشتر در مکالمات پیچیده، سخنرانی‌ها و سایر لحظات پرفشار و بسیار مهم خود را نشان می‌داد.

این کشف، باعث شد کادی که در آن موقع روان‌شناس هاروارد بود، پژوهش‌های خود را به اثر زبان بدن روی اعتماد به نفس، تأثیرگذاری و در نهایت موفقیت اختصاص دهد. بزرگ‌ترین یافته‌های او بر تأثیرات قدرتمند زبان بدن مثبت تمرکز دارند. زبان بدن مثبت شامل مواردی مانند ارتباط چشمی مناسب، مشارکت و گوش دادن فعالانه و حرکات هدفمند است که پیام مورد نظرتان را برجسته‌تر می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که زبان بدن مثبتی دارند، محبوب‌تر، شایسته‌تر، متقاعدکننده‌تر و از لحاظ هیجانی باهوش‌تر هستند.

آیا میدانستید؛ زبان بدنتان بیشتر از آی کیوتان کاربرد دارد؟!

زبان بدن مثبت چطور کار می‌کند؟

زبان بدن مثبت، نگرش شما را تغییر می‌دهد

کادی متوجه شد که تنظیم مداوم زبان بدن در جهت مثبت‌تر شدن، طرز نگرش را هم بهبود می‌بخشد، زیرا تأثیر فوق‌العاده‌ای روی هورمون‌ها دارد.

سطح هورمون تستوسترون را بالا می‌برد

وقتی به تستوسترون فکر می‌کنید، ذهن‌تان سریع به‌سمتِ ورزش و مسابقه می‌رود، اما اهمیت تستوسترون در حوزه‌های دیگری به‌جز ورزش هم مشهود است.


بیشتر بخوانید: اهمیت زبان بدن در ملاقات‌های دیپلماتیک


چه مرد باشید و چه زن، تستوسترون موجب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و باعث می‌شود دیگران شما را دارای شخصیتی ارزشمند و مثبت ببینند.

تحقیقات نشان می‌دهند که زبان بدن مثبت سطح تستوسترون را تا ۲۰ درصد بالاتر می‌برد.

کورتیزول را کاهش می‌دهد

کورتیزول هورمون استرسی است که مانع عملکرد مناسب شده و در بلندمدت اثرات منفی بر سلامتی می‌گذارد. کاهش سطح کورتیزول، استرس را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود واضح‌تر فکر کنید، به‌ویژه در موقعیت‌های دشوار و چالش‌برانگیز. تحقیقات نشان می‌دهند که زبان بدن مثبت سطح کورتیزول را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

ترکیب قدرتمندی می‌سازد

در عین حالی که کاهشِ کورتیزول یا افزایشِ تستوسترون به خودیِ خود عالی هستند، اما هر دو با هم ترکیب فوق‌العاده‌ای را می‌سازند که معمولا در کسانی دیده می‌شود که صاحب قدرت هستند. این ترکیب، اعتمادبه‌نفس و وضوحی ذهنی می‌سازد که برای برخورد با ضرب‌الاجل‌ها، تصمیم‌های دشوار و حجم زیاد کار، بسیار ایدئال است. کسانی که به‌طور طبیعی تستوسترون بالا و کورتیزول پایینی دارند، معروف به پیشرفت تحت فشار هستند. البته شما می‌توانید از زبان بدن مثبت برای حرکت در این مسیر استفاده کنید، حتی اگر به طور طبیعی این اتفاق نیفتد.

شما را محبوب‌تر می‌کند

در مطالعه‌ای از دانشگاه تافتس، افراد تحت آزمایش کلیپ‌های بدون صدایی از پزشکانی که در حال رسیدگی به بیماران‌شان بودند، تماشا کردند. این افراد فقط با تماشای زبان بدنِ پزشکان توانستند حدس بزنند که بیماران از کدام پزشک شکایت می‌کردند. زبان بدن عامل بسیار مهمی در چگونگی درک به‌وجود آمده از شماست و می‌تواند مهم‌تر از لحن صدا یا حتی آن چیزی باشد که بر زبان می‌آورید. یادگیریِ استفاده از زبان بدن مثبت محبوبیت شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دیگران بیشتر از همیشه شما را دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند.


این مطلب را از دست ندهید: آیا از روی زبان بدن می توان به وضعیت رابطه عاطفی پی برد؟


آیا میدانستید؛ زبان بدنتان بیشتر از آی کیوتان کاربرد دارد؟!

شایستگی را منتقل می‌کند

در مطالعه‌ای که در دانشگاه پرینستون انجام شد، محققان متوجه شدند که کلیپی یک ثانیه‌ای از نامزد‌های سناتوری یا فرمانداری، کافی بود تا افراد بتوانند به‌درستی پیش‌بینی کنند کدام نامزد انتخاب می‌شود. اگرچه شاید این امر اعتماد شما را به فرآیند رای‌گیری افزایش ندهد، نشان می‌دهد که درکِ شایستگی پایه‌های محکمی در زبان بدن دارد.

ابزار قدرتمندی در مذاکره (حتی به طور مجازی) است

جای تردید نیست که زبان بدن نقش مهمی در توانایی شما برای متقاعد کردن دیگران نسبت به شیوه‌ی تفکرتان دارد.


بیشتر بدانید: شخصیت خود را از روی این ۱۱ نشانه کوچک بشناسید


محققانی که در زمینه‌ی ارتباطات مجازی تحقیق می‌کنند، متوجه شده‌اند که زبان بدن در جلسات ویدئویی نقش مهمی در نتیجه‌ی مذاکرات ایفا می‌کند.

هوش هیجانی شما را بهبود می‌بخشد

توانایی شما در انتقال مؤثر هیجانات و ایده‌هایتان برای هوش هیجانی بسیار مهم است. کسانی که زبان بدن‌شان منفی است، تأثیری مخرب و مسری روی اطرافیان خود دارند. تلاش در جهت بهبود زبان بدن، تأثیر بسیاری روی افزایش هوش هیجانی شما دارد.

جمع‌بندی

ما اغلب زبان بدن را نتیجه‌ی طرز نگرش و احساس خود می‌دانیم. این درست است، اما روان‌شناسان ثابت کرده‌اند که بر عکسِ این هم درست است؛ تغییر زبان بدن می‌تواند طرز نگرش را تغییر دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: زبان بدن ، آی کیو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار