آکسفام: سیاست لندن در قبال یمن غیرمنسجم و غیرمسئولانه است

سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام اعلام کرد حمایت تسلیحاتی انگلیس از عربستان با کمک‌های بشردوستانه لندن به یمن تناقض دارد.

سیاست لندن درخصوص یمن غیرمنسجم و غیرمسئولانه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، سازمان بین المللی امدادرسانی آکسفام اعلام کرد ائتلاف عربستان سعودی بار‌ها پروژه‌های بشردوستانه یمن که از سوی این سازمان حمایت مالی می‌شوند را بمباران کرده است. آکسفام از انگلیس برای امتناع از توقف حمایت تسلیحاتی از ریاض انتقاد کرد.

ائتلاف عربستان یک تاسیسات پزشکی که برای مقابله با وبا حیاتی بود را در ماه ژوئن در استان حجه بمباران کرد. این در حالیست که بیش از ۱۲ بار مکان این تاسیسات درمانی به ائتلاف سعودی اطلاع داده شده بود. جنگنده‌های عربستان در ماه آوریل هم منبع آبی را هدف قرار دادند که دست کم ۶ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد. تجاوز بی رحمانه عربستان به یمن اوضاع انسانی در این کشور را به بدترین فاجعه بشری در قرن ۲۱ تبدیل کرده است.

اطلاعات مربوط به بمباران این تاسیسات در حین جلسه قانونگذاران انگلیس که با هدف ارزیابی تاثیر فروش تسلیحات این کشور به عربستان بر جنگ یمن برگزار شد، برملا شد. آکسفام در این جلسه اعلام کرد تاسیسات این سازمان توسط ائتلاف سعودی بمباران می‌شوند. کمک‌های بشردوستانه انگلیس در حالی در اختیار یمن قرار می‌گیرد که بمب‌های لندن هر هفته باعث کشته شدن افراد بیشماری می‌شوند.

«تونی پیرس» مدافع آکسفام در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «سیاست لندن در خصوص یمن غیرمسئولانه و غیرمنسجم است». او گفت فروش سلاح‌های انگلیس به ریاض مواد غذایی بسیار کمی که برای یمنی‌ها باقی مانده، خانه هایشان، بیمارستان‌ها و حتی برنامه‌های بشردوستانه‌ای که با مالیات مردم انگلیس در یمن راه اندازی شده است را نابود می‌کند.

دولت انگلیس به دلیل ادامه حمایت از عربستان سعودی و افزایش آمار کشته‌های غیرنظامیان در یمن با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. اما از آنجاییکه انگلیس در سه سال گذشته درآمد هنگفتی از فروش سلاح به عربستان داشته همواره در برابر این انتقادات مقاومت کرده است.

بر اساس آمار‌های رسمی سازمان ملل از آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در مارس ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده اند. با این حال آمار‌های پروژه ACLED که مربوط به جمع آوری اطلاعات درباره خشونت سیاسی در کشور‌های در حال توسعه است رقم دیگری را نشان می‌دهد. براساس آمار این پروژه دست کم ۵۶ هزار نفر جانشان را در یمن از دست داده اند. این بحران باعث شده حدود دو-سوم جمعیت ۲۷ میلیون نفری یمن در پی محاصره هوایی و دریایی آن توسط عربستان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه وابسته شوند.

یونیسف هم در هفته جاری اعلام کرد بحران یمن بیش از هفت میلیون نفر را که با خطرات جدی قحطی روبرو هستند تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش یونیسف از سال ۲۰۱۵، ۶ هزار کودک کشته شده اند یا صدمات جدی دیده اند. شرایط این کشور با شیوع وبا، سرخک و ویروس فلج اطفال وخیم‌تر هم شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان ، انگلیس ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار