اکتیما بیماری مشترک انسان و دام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: بیماری اکتیمای مسری یک بیماری ویروسی است که بدلیل واگیری بالا در فصول مختلف در گوسفند و بز جوان به سبب ایجاد ضایعات جلدی و مخاطی در دستگاه گوارش موجب تلفات دامی می‌شود.

اکتیما بیماری مشترک انسان و دامبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری اکتیمای مسری یک بیماری ویروسی است که بدلیل واگیری بالا در فصول مختلف در گوسفند و بز جوان به سبب ایجاد ضایعات جلدی و مخاطی در دستگاه گوارش موجب تلفات دامی می‌گردد که جهت پیش گیری از آن در حال حاضر هیچ گونه واکسنی وجود ندارد و درمان آن نیز بدلیل ویروسی بودن امکان پذیر نیست.

وی افزود: اکتیما یک بیماری واگیردار است و عامل بیماری باعث ایجاد زخم در اطراف لب‌های دهان گوسفند می‌شود، از همین رو محلی برا تجمع مگس هاست که عاملی برای تولید میاز می‌شود و همین عامل باعث سخت شدن نحوه غذا خوردن دام و در نتیجه کاهش شدید وزن گوسفند را در پی دارد.
وی تصریح کرد: بهتر است قبل از اینکه دیگر گوسفندان هم مبتلا به این بیماری شوند دامداران سریعتر نسبت به جداسازی دام‌های بیمار اقدام کنند.

 اسدی به دامداران توصیه کرد: در صورت مواجهه با بیماری در گله نسبت به جداسازی و قرنطینه دام‌های مبتلا و نظافت و ضد عفونی اماکن و محل زندگی دام‌ها با مواد ضدعفونی کننده موثر اقدام کنند و از تماس مستقیم با دام‌های مبتلا اجتناب کنند.

انتهای پیام/ح

اکتیما بیماری مشترک بین انسان ودام را جدی بگیرید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اراز
۱۰:۱۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۸
سلام..میگم برای این مطلب آموزشی با موضوع بیماری مشترک انسان و دام بهتر نبود عکس این نباشه.اینکه تماس مستقیم بدون دستکشی محافظی با زخم و التهاب و محل بیماری داره که
آخرین اخبار