رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز؛

برنامه هفته وقف در شهرستان مهریز اعلام شد

رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز برنامه‌های هفته وقف در این شهرستان را تشریح کرد.

سید مهدی سیدی رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛گفت: با توجه به اینکه هفته وقف از ۱۵ آبان ماه شروع می‌شود برنامه‌های هفته وقف در شهرستان مهریز را اعلام کرد.

 سیدی ضمن تبریک فرارسیدن هفته وقف گفت: هر کس که می‌تواند با وقف سنگ آخر بنای تشابه به اهل بیت علیه السلام را بگذارد و لبیک عاشقانه بگوید اداره اوقاف از او حمایت می‌کند.

وی افزود: تجلیل از واقفین مهریزی، نشست صنفی روحانیون، هیئت امنا و خادمین مساجد نواخته شدن زنگ وقف ، احسان در مدارس، افتتاحیه کلاس‌های سبک زندگی به رنگ خدا از برنامه‌های هفته وقف در سال جاری است.

سیدی گفت: کلاس‌های سبک زندگی به رنگ خدا با موضوع خانواده و ازدواج، فرزند پروری و مشاوره قبل از ازدواج با حضور ۹ استاد به مدت سه ماه همزمان در سراسر استان یزد برگزار می‌شود.

وی گفت : اگر یک نفر بخواهد به تنهایی چیزی را شاید برایش مشکل باشد، اما می‌تواند با وقف مشارکتی هر کسی یک مبلغی ناچیز را برای منظور خاصی اختصاص دهد مانند توانمندسازی مدارس که می‌تواند با کمک انجمن اولیا و مربیان یک مدرسه انجام شود.

سیدی افزود: در یک سال وقفه برگزاری مراسم سال تحویل با عنوان طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شهرستان مهریز با حضور دو مبلغ از استان انجام شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح نشاط معنوی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با حضور ۳۲۹ و ۲۵ نفر در قالب کلاس‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و مذهبی برگزار شد.

سیدی گفت: برگزاری طرح جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه برگزاری کلاس‌های طرح تربیت حافظان قرآن کریم با حضور ۵۰۰ نفر شرکت کننده انجام شد.

رئیس اداره اوقاف افزود: در محرم امسال همایشی با موضوع احلی من العسل، رهروان زینبی، شیر خوارگان حسینی، خیمه‌های معرفت شام غریبان در سراسری شهرستان مهریز برگزار شد.

سیدی با بیان اینکه هیئت‌های امور اوقافی و حقوقی و ثبتی موقوفات هستند افزود: مجتمع تجاری  اتمام پروژه تکمیل اطلاعات پایه به روز رسانی سامانه ثبتی و اخذ سند مالکیت ۲۳۷ فقره از پلاک‌های رقبات موقوفه در سامانه جامع موقوفات بقاع متبرکه، احداث بازارچه سنتی در جوار امامزاده سید ضیاءالدین با همکاری شهرداری و نظارت میراث فرهنگی انجام شد.

وی گفت: معرفی سه موقوفه به بنیاد توسعه و عمران موقوفات برای سرمایه گذاری در این زمین‌ها که یک مورد آن در بلوار هفتم تیر و دو موقوفه در بلوار شهید زارع زاده است.

سیدی با اشاره به درآمد‌های یک ساله این اداره گفت: در محرم امسال مبلغ ۱۵ میلیون تومان در ماه مبارک رمضان به عید غدیر و ۲۵ میلیون تومان از اجرای نیات واقفین بدست آمده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز گفت: هزینه‌های عمرانی و جاری مساجد به مبلغ ۷۲ میلیون تومان نگهداری و احیای موقوفات ۲۶ میلیون تومان انجام شد.

سیدی با اشاره به هزینه‌های صورت گرفته از محل درآمد و نذورات بقاع متبرکه ادامه داد: مبلغ ۶۰ میلیون تومان برای توسعه فرهنگی امامزاده سید غیاث الدین، مبلغ ۱۹ میلیون تومان بابت توسعه و عمرانی امامزاده سید شمس الدین علیه السلام در روستای بنادک سادات و مبلغ ۴۵ میلیون تومان هزینه عمرانی مسجد قمر بنی هاشم در روستای گردکوه انجام شد.

وی گفت: اعتبارات دولتی در سال وقفی ۱۰۸ میلیون تومان جهت توسعه عمرانی مساجد حسینیه‌های بقاع شهرستان مهریز اختصاص یافت.

سیدی با اشاره به مشکلاتی در شهرستان مهریز وجود دارد افزود: همشهریان برای تنظیم سند اجاره و پرداخت هزینه ملک وقفی به اداره اوقاف مراجعه کنند و بعضی از شهروندان اسناد وقفی حال به صورت سهودی یا عمدی در منازل نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد: و قف نامه‌های که در منازل است اگر در سیستم اوقاف ثبت نشود قابل اجرای نیست و شاید تبدیل به ملک شخصی شود و وقف از بین می‌برد به همین جهت باید به اداره اوقاف تحویل داده شود تا اقدامات لازم انجام شود.

رتبه اول شهرستان مهریز در توسعه عمرانی وقف‌ها در استان یزد

سیدی گفت: امسال ۵ فقره وقف در شهرستان مهریز انجام شده است و این شهرستان در توسعه عمرانی وقف‌ها در میان شهرستان‌های استان یزد رتبه اول را کسب نموده است.

وی ادامه داد: دو نوع وقف عام و خاص وجود دارد وقف عام عامل منفعه است مانند روضه ها، اطعام و افطاری وقف خاص برای فرزان واقفه است اداره اوقاف دخالتی این امور ندارد بعضی از افراد به دلیل عدم تکفیفاین دو گونه وقف‌ها اجازه دخالت اداره اوقاف در وقفی که متولی آن نیستند نمی‌دهند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز افزود: وقف‌های مورد نیاز در این برهه از زمان وقف‌های فرهنگی، قرآنی وقف در امور جوانان اعم از اشتغال، تحصیل، مسایل بهداشت و تحقیقاتی پژوهشی است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: سازمان اوقاف ، وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.