القدس العربی گزارش داد؛

خالد بن طلال استخوانی در گلوی محمد بن سلمان

القدس العربی نوشت «خالد بن طلال» عموزاده «محمد بن سلمان» به استخوانی در گلوی ولیعهد سعودی تبدیل شده است.

خالد بن طلال استخوانی در گلوی محمد بن سلمانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی، ملک سلمان شخصا برادرزاده اش خالد بن طلال را آزاد کرد. او از جمله شاهزادگان مهمی بود که به رغم دوستی با محمد بن سلمان، در برابر او ایستاد. احمد بن عبدالعزیز (برادر ملک سلمان) چند روز قبل از بازگشت از لندن به ریاض و نیز غربی‌ها، خواستار آزادی او شده بودند.

خالد بن طلال عضو هیئت بیعت بود و بعد از بیماری پدرش نماینده او شد. خالد با برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق مخالفت کرد و سپس از هیئت بیعت کنار رفت. محمد بن سلمان جرئت نکرد آن زمان او را بازداشت کند به ویژه آن که هنوز در دستگاه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی تغییراتی ایجاد نکرده بود.

بعد از اقدام محمد بن سلمان در بازداشت تعدادی از شاهزادگان، تاجران و افسران، خالد بن طلال تنها کسی بود که صدای خود را علیه محمد بن سلمان بلند کرد هرچند بین آن دو رابطه دوستی محکمی برقرار بود. خالد به بن سلمان گفته بود اگر کسانی که در هتل ریتز کارلتون بازداشت کرده است در اختلاس و فساد مالی نقش داشته‌اند، باید آنها را به دستگاه قضایی ارجاع دهد و اموال مصادره شده را با شفافیت کامل به بیت‌المال بازگرداند.

این رفتار خالد باعث خشم ولیعهد شد و او را بازداشت کرد. بن سلمان همزمان یکی از فرزندان خالد را که در خدمت سربازی بود، به خط مقدم جنگ در یمن فرستاد.

خالد در طول مدت بازداشت از ژانویه گذشته تا جمعه گذشته که آزاد شد، از مواضع خود کوتاه نیامد و بر خلاف برادرش ولید بن طلال رفتار کرد. ولید ابتدا مقاومت کرد اما بعد در ازای دریافت اجازه سفر به خارج از کشور، برابر محمد بن سلمان کوتاه آمد و کار به جایی رسید که در گفتگو با تلویزیون آمریکایی فاکس نیوز از ولیعهد دفاع کرد. گذشته از این او در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض به محافظ شخصی بن سلمان تبدیل شد چنان که تمسخر مردم را در شبکه اجتماعی تصویری یوتیوب به دنبال داشت. اما همه شاهد بودند که خالد بعد از آزادی از چاپلوسی محمد بن سلمان یا تمجید از او خودداری کرد.

ساره لیا ویتسن، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر درباره مصاحبه ولید بن طلال گفت: ولید بن طلال در اظهار نظر آزاد نیست و مجری فاکس نیوز باید شرایط دشوار او را در نظر می‌گرفت.

احمد بن عبدالعزیز اصرار دارد خالد به هیئت بعیت بازگردد چون او قادر است در دیگر شاهزادگانی که از قدرت ولیعهد می ترسند، روحیه شجاعت بدمد. خالد با این حال ترجیح می دهد از سیاست دور بماند و همه تلاش خود را برای آزادی همه شاهزادگان، مبلغان و فعالان در بند یا برگزاری محاکمه علنی آنها در صورتی که مرتکب جرم شده‌اند، به کار گیرد.

برخی معتقدند بن سلمان زیر بار آزاد کردن خالد نمی رفت اما بعد از تحولاتی که در پی متهم شدن وی به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی رخ داد، ناچار شد خالد را آزاد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار