میدل ایست آی: مقامات اسرائیل از موضوع قتل خاشقجی مانند "طاعون" پرهیز می‌کنند

میدل ایست آی در مطلبی به دلایل وارد نشدن رژیم صهیونیستی در مسئله خاشقجی و خودداری این رژیم از محکوم کردن قتل وی پرداخت.

میدل ایست آی: مقامات اسرائیل از موضوع قتل خاشقجی مانند به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میدل ایست آی نوشت بن کاسپیت، مقاله نویس صهیونیست گفت: مقامات اسرائیل از موضوع قتل جمال خاشقجی "مانند طاعون" پرهیز می‌کنند.

این پایگاه اینترنتی نوشت: ماه گذشته، در حالی که دولت‌ها و رسانه‌های سراسر جهان خبر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی را در بوق و کرنا کردند، اسرائیل واکنش کمی به آن نشان داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ترس از دست دادن حمایت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، درباره قتل خاشقجی اظهارنظر خاصی نکرده است.

به نظر می‌رسید هیچ یک از سیاستمداران اسرائیلی نمی‌خواهند حرفی بزنند که تازه‌ترین شریک عرب خود، یعنی ولیعهد عربستان را برنجانند. به گفته بسیاری از تحلیلگران، بن سلمان ممکن است دستور قتل شخص برجسته‌ای مانند خاشقجی را داده باشد.

سرانجام بنیامین نتانیاهو نظر خود را درباره قتل خاشقجی بیان کرد و گفت: باید با آن برخورد شود، اما نه به قیمت بی ثباتی عربستان سعودی. وی گفت: "آنچه در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد وحشتناک بود و باید با آن برخورد شود. اما در عین حال بسیار اهمیت دارد که برای ثبات منطقه و جهان، عربستان سعودی باثبات بماند."

بنابر این گزارش، محمد بن سلمان، محور اصلی عربی در توافق ترامپ-نتانیاهو برای حل و فصل اختلاف رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است. رسانه‌های مختلف به طور گسترده‌ای درباره جزئیات پیشنهاد به تاخیر افتاده ترامپ درباره «صلح خاورمیانه» گزارش داده اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند بخش‌های افشا شده این توافق حاکی از آن است که این توافق به شدت به نفع اسرائیل است و حقوق فلسطینیان عمدتا نادیده گرفته شده است.

با وجود ماهیت مغرضانه این طرح، محمد بن سلمان به شدت تلاش کرده است آن را به مقامات فلسطینی بقبولاند. وی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به کاخ سلطنتی خود فراخواند و به او گفت اگر این پیشنهاد را نپذیرد، باید استعفا کند. 

نتانیاهو می‌داند که وارد شدن در مسئله غامض خاشقجی آخرین چیزی است که می‌خواهد انجام دهد. اگر بخت کمی وجود داشته باشد که ولیعهد عربستان بتواند از این خطر جان سالم به در ببرد، نتانیاهو نمی‌خواهد آن را خراب کند.

به علاوه، منافع اقتصادی بزرگی در خطر قرار گرفته است. در نتیجه گرم شدن روابط اسرائیل و شماری از کشور‌های حوزه خلیج فارس، ارتش اسرائیل و شرکت‌های نظارتی قرارداد‌های چند میلیارد دلاری امضا کرده اند. 

یک وزیر صهیونیست که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: "امنیت اسرائیل و تهدید ایران، در صدر برنامه‌های ما قرار دارند. در حال حاضر امور داخلی عربستان سعودی برای اسرائیل اهمیت کمتری دارد." نتانیاهو نیز روز جمعه با تکرار همین موضوع آشکارا گفت قتل خاشقجی نسبت به مسئله ایران اهمیت کمتری دارد.

از طرف دیگر، اسرائیل نمی‌تواند هیچ کشوری را برای قتل مخالفان خود محکوم کند زیرا نگران است که جهان به تل آویو یادآوری کند که خود نیز چنین می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار