نامه سرگشاده ۱۰۰ چهره ادبی و فرهنگی جهان به سازمان ملل برای بررسی علت قتل خاشقجی

بیش از ۱۰۰ چهره ادبی و فرهنگی جهان با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل در مورد قتل روزنامه‌نگار مخالف عربستانی شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری روزنامه گاردین، بیش از 100 چهره ادبی و فرهنگی جهان در نامه ای سرگشاده خواستار تحقیقات مستقل این نهاد بین المللی در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی شدند.

این اقدام یک ماه پس از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و همزمان  با روز جهانی مقابله با جرائم علیه خبرنگاران و روزنامه نگاران صورت گرفت.

در بخشی از این نامه آمده است: قتل خشونت آمیز یک روزنامه نگار و مفسر، نقض حقوق بشر و تشدید تردیدها در مورد سرکوب مخالفان در عربستان سعودی است. رژیم سعودی در سال های اخیر چندین وکیل، نویسنده، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر را به اتهام آزادی بیان سرکوب کرده است. قتل یک روزنامه نگار در داخل یک مرکز دیپلماتیک، چیزی جز اقدام تروریستی یک دولت که صرفا روزنامه نگاران، مخالفان و منتقدان تبعیدی در سراسر جهان را تهدید می کند، نیست.

این نامه خطاب به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نوشته شده است.

تاکنون مقامات ترکیه ای که وظیفه تحقیقات در خصوص قتل خاشقجی را بر عهده داشته اند  به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد این روزنامه نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است و جسدش به مکان دیگری منتقل شده است. این در حالی است که چهره های ادبی و فرهنگی در نامه خود خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در این زمینه شده اند.

جی کی رولینگ، نویسنده مجموعه کتاب های هری پاتر و چند تن از ستارگان سینما و هالیوود از امضاکنندگان این نامه محسوب می شوند.

پیشتر، حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، فرهیختگان و روزنامه نگاران از چندین کشور اروپایی با راه انداختن پویشی محاکمه محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی را به اتهام  نقض‌های گسترده حقوق بشر در عربستان خواستار شدند.

خاشقجی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، از تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار