آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های تولید مبلمان در کشور است و صنعت گران این استان با تولید مبل با کیفیت توانسته اند گام‌های مهمی در تامین کالای داخلی و اشتغال زایی بردارند.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، استفاده از لوازم لوکس منزل امروزه به عنوان یکی از دغدغه‌های خانوارها به شمار می‌رود به گونه‌ای که استفاده از انواع قاب‌های عکس، فرش، ظرف‌های چینی و سفالی رنگی و چندین قلم تزئینی دیگر جزئی از الزامات زندگی روزمره شده است. اما در این میان وجود برخی مشکلات از جمله رکود بازار و نبود صادرات مانع توسعه و رونق این صنعت شده است که نیاز است مسئولان برای حل آن‌ها تدابیری بیاندیشند.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی

تولید  ۱۰درصد مبل کشور در آذربایجان شرقی

امید نراقی رئیس انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان مبل آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با اشاره به اینکه صنعت مبلمان یکی از صنایع اشتغال زا و زود بازده در کشور است که با حداقل سرمایه می‌تواند اشتغال زایی بالایی داشته باشد گفت: ۱۰ درصد تولید مبل کشور در آذربایجان شرقی صورت می‌گیرد و میزان اشتغال این صنعت در بخش تولید ۲ هزار نفر است.

وی افزود: در بخش عرضه مبلمان بیش از هزار و ۵۰۰ واحد فروشگاهی در تبریز مستقر است ودر بخش تولید مبلمان ۳۵۰ واحد تولید خوشه‌ای در استان وجود دارد که ۴۶ واحد بزرگ از سازمان صنعت معدن تجارت و بقیه از واحد‌های صنفی مجوز گرفته اند.

وی صنعت نساجی، اسفنج، صنعت یراق آلات، فلزات، بسته بندی و پلاستیک را از جمله صنایع پایین دستی صنعت مبلمان برمی شمارد.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی


نراقی با اشاره به اینکه صنعت مبلمان به صورت خوشه‌ای است و قسمت‌های مختلف مبلمان در کارگاه‌های کوچک تولید می‌شود و در نهایت در یک کارگاه انتهایی آماده می‌شود گفت: در آذربایجان شرقی قسمت‌های اولیه تولید مبل در شهر‌هایی مثل مرند، میانه و جلفا ساخته می‌شود و ساخت قسمت پایانی مبل بیشتر در تبریز متمرکز است.

وی در خصوص مواد اولیه صنعت مبلمان افزود: در سال‌های اخیر حمایت‌های دولتی در رابطه با ممنوع کردن ورود مواد اولیه و بالابردن تعرفه‌های بعضی کالا‌ها باعث شده است که ۳۵ درصد مصرف پارچه مبلمان از پارچه داخلی و ۶۵ درصد پارچه خارجی باشد.

رئیس انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان مبل آذربایجان شرقی همچنین یادآور می‌شود: اسفنجی که در تولید مبلمان استفاده می‌شود ۱۰۰ درصد تولید داخلی است.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی


تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل استان


مظفری یکی از کارشناسان مبل به  حفاظت از جنگل‌های ایران و محدودیت‌های تامین چوب در کشور، اشاره کرد و به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: یکی از عوامل و تهدید‌هایی پیش روی صنعت مبلمان در کشور موضوع چوب است به این دلیل که صنعت مبلمان مستقیما وابسته به چوب است وممنوع شدن برش چوب درختان باعث شده که از واردات بیشتر استفاده شود.

وی همچنین افزود: نبود کنترل‌های مناسب و بالا بودن میزان قیمت چوب وارداتی باعث شده چوب به صورت قاچاقی از جنگل‌ها برداشت شود.

وی با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد از چوب صنعت مبلمان مصرف داخلی است افزود: برش چوب در جنگل‌ها ممنوع شده و معلوم نیست چوب‌های مورد استفاده از کجا تامین و به صورت قاچاقی برش می‌شود.

 

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی


وی چوب وارداتی را از معضلات اصلی صنعت مبلمان عنوان کرد و گفت: چوبی که از خارج کشور وارد می‌شود و به تولیدکنندگان در ایران عرضه می‌شود در مقایسه با قیمت جهانی ۲ تا ۲.۵ برابر گران‌تر است به عنوان مثال قیمت چوب جهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است، ولی به تولید کننده نزدیک به ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که مشخص نیست چرا هزینه جابجایی و واردات را تولید کننده باید پرداخت کند.

مظفری،نبود ساماندهی ورود مواد اولیه، طراحی مبلمان، تکنولوژی و ماشین آلات فرسوده را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد.

کارشناس صنعت مبل ادامه داد: در حال حاضر واردات مبل به کشور کاهش یافته است و در خصوص صادرات نیز مشکل اساسی وجود دارد چرا که بالا بودن قیمت تمام شده مبلمان تولیدی در کشور باعث شده است صادرات این محصول با مشکل مواجه شود.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی


صنعت مبلمان مهمترین شاخه صنعتی مولد اشتغال و سرمایه در کشور


سید اصغر حسینی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در حال حاضر صنعت تولید مبلمان و مصنوعات چوبی به یکی از مهمترین شاخه‌های صنعتی مولد اشتغال و سرمایه در کشور تبدیل شده است که رشد و توسعه این صنعت، می‌تواند به عنوان موتور توسعه بخش عظیمی از صنایع مرتبط و وابسته در کشور عمل کند.

 وی تصریح کرد: صنعت مبلمان و مصنوعات چوب از دهه‌های گذشته همواره به عنوان یکی از مصادیق صنایع زنجیره‌ای زودبازده که می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی کشور شود از سوی نهاد‌های اقتصادی پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: این صنعت ضمن تحقق بخش مهمی از استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری به نحو چشمگیر باعث ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می‌شود و تحقق این امر به میزان حمایت از این صنعت بستگی دارد.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی


وی ادامه داد: در حل حاضر ۳۴۰ واحد تولیدی صنفی و صنعتی با اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در استان در حال فعالیت هستند.


معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم چنین در خصوص اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای حل مشکلات صنایع مبل استان و رونق این صنعت اشاره کرد و گفت: این سازمان برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی، تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی صنایع چوبی در حال حاضر اقدام به معرفی این واحد‌ها به بانک‌های عامل کرده است و ارائه تسهیلات اعم از تسهیلات بانکی و گمرکی برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات، خطوط تولید و تامین مواد اولیه تسهیلات ارائه می‌کند.

سید اصغر حسینی افزود: ایجاد بستر لازم برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و برگزاری جلسات مستمر برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی از دیگر اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی

رکود بازار مبل استان آذربایجان شرقی


حمید فیضی یکی از تولید کنندگان مبل استان نیز که بیشتر در زمینه تولید میز و صندلی رستوران‌ها فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: به دلیل رکود بازار و مشکلات فروش با حداقل ظرفیت به تولید ادامه می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۸ نفر در کارگاه او مشغول به فعالیت هستند و مشکلات فروش باعث شده تعدیل نیرو انجام شود.

صنعت مبلمان در سراسر جهان به عنوان یکی از سودده ترین صنایع کوچک و زودبازده شناخته می شود. ارزش تولیدات جهانی این صنعت در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۳۷ میلیارد دلار و ارزش تجارت بین المللی آن ۱۴۷میلیارد دلار بوده است سهم آسیا از این بازار جهانی ۳۰ درصد است که ۲۰ درصد از این میزان متعلق به کشور چین است و تنها ۲ درصد از سهم بازار، متعلق به کشورمان است.

 

آذربایجان شرقی قطب تولید مبل درکشور/ تامین چوب مرغوب چالشی در صنعت مبل درآذربایجان شرقی

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تولید ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.