تامین آب ۱۲۰۰ هکتار از اراضی با بهره برداری سد لاستیکی فرح آباد

آب مورد نیاز ۱۲۰۰ هکتار از اراضی با بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری تامین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حیدر داودیان معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران گفت: با بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری برروی رودخانه تجن کمبود آب ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و باغات منطقه تامین می‌شود.

وی با اشاره به نقش این سد در جلوگیری از تداخل آب شور دریا با شیرین رودخانه و تثبیت بستر رودخانه افزود: هرساله کشاورزان و باغداران این منطقه در ماه‌های گرم سال زمانی که رودخانه خشک و یا آبدهی آن به حداقل ممکن می‌رسد برای تامین آب با مشکل جدی مواجه شده که با تکمیل و بهره برداری این سد امکان تنظیم آب به حجم حدود ۷ میلیون متر مکعب در هر سال فراهم  و مشکلات کشاورزان  در این زمینه بر طرف خواهد شد.

داودیان سرمایه گذاری انجام شده برروی این طرح را تاکنون ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۴ درصد از عملیات اجرایی این سد انجام و در صورت تخصیص اعتبار کافی تا پایان سال عملیات اجرایی آن به اتمام و  بهره برداری از این سد  آغاز خواهد شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران با بیان مشخصات فنی این طرح از جمله لاستیک آن طول لاستیک را ۵/۳۷ متر و ضخامت آن را ۱۰ میلی متر و از نوع بادی برشمرد و افزود: هزینه اجرا، بهره برداری و نگهداری این سازه‌ها در مقایسه با سازه‌های مشابه از جمله سازه صلب (بتنی، کابیونی و خاکی)  بسیار کمتر است.

داودیان با بر شمردن مزایای اقتصادی سد‌های لاستیکی میانگین عمر مفید لاستیک اینگونه سد را حدود ۳۰ الی ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: ساختمان سد‌های لاستیکی که متشکل از بدنه سد، بستر سد و تجهیزات مهار و سیستم کنترل و بهره برداری است، از مزایای اقتصادی زیادی در مقایسه با دیگر سازه‌های تامین آب در این مناطق برخوردار بوده چرا که این سد‌ها نیاز به فونداسیون پیچیده‌ای نداشته  و پس از احداث به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند.

لازم به ذکر است؛ با تکمیل سد لاستیکی فرح آباد تعداد سد‌های لاستیکی احداث شده برروی رودخانه تجن به ۳ باب خواهد رسید.

انتهای پیام/ م

بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار