نشنال اینترست گزارش داد؛

متحدان آمریکا برای مقابله با ایران یکی پس از دیگری ناپدید می‌شوند

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به منزوی شدن آمریکا در پی استراتژی‌هایی که برای مقابله با ایران اتخاذ کرده است، پرداخت.

متحدان آمریکا برای مقابله با ایران یکی پس از دیگری ناپدید می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشنال‌ اینترست در گزارشی نوشت: یکی از رمزآلود‌ترین داستان‌های آگاتا کریستی -نویسنده داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی- «سپس هیچکدام باقی نماندند» نام دارد. در این داستان افرادی که در یک مهمانی شرکت کرده‌اند یکی پس از دیگری کشته می‌شوند. سیاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران هم چنین نتیجه‌ای داشته است: متحدان آمریکا که برای محدود کردن ایران، از واشنگتن حمایت می‌کردند مانند مهمانان داستان کریستی یکی پس از دیگری ناپدید می‌شوند.

کشور‌هایی که سال‌ها حامی سیاست‌های آمریکا برای محدود کردن توانایی‌ هسته‌ای ایران بوده‌اند، امروز ناپدید شده‌اند. یکی از سه متحد آمریکا در مسئله هسته‌ای ایران عربستان سعودی است. این کشور به یکی از بازیگران اصلی استراتژی آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده است. اما عربستان در پی رسوایی‌های حاصله از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مخالف رژیم سعودی و به دلایل دیگری احتمالاً از ادامه ایفای نقشش بازمی ماند. امارات هم که یکی از متحدان بسیار نزدیک عربستان است به همین سمت خواهد رفت.

نگارنده این گزارش تذکر می‌دهد: این روند به کاهش حمایت‌های بین‌المللی از آمریکا منجر شده و دولت دونالد ترامپ به گونه‌ای خطرناک منزوی شده است. سیاست «نخست آمریکا» نباید به «آمریکای تنها» تبدیل شود. این خطر وجود دارد که آمریکا همکاری متحدان تاریخی خود را که در تحقق منافع امنیت ملی این کشور در جهان به آن کمک کرده‌اند از دست بدهد.

اما سوال این است که چه کسی چنین سرنوشتی را برای آمریکا رقم زده است؟ جواب این سوال واضح است: خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران حمایت از سیاست آمریکا را پایان داد. این توافق پس از مذاکره شش قدرت جهانی و اتحادیه اروپا با ایران حاصل شد و شورای امنیت سازمان مل متحد و اعضای سازمان ملل این توافق را به شدت تحسین می‌کنند.

نگارنده گزارش می‌نویسد: متحدان اروپایی ما هم مانند ما نگران فعالیت‌های ایران در منطقه هستند، اما به شدت با اعمال تحریم‌های ثانویه علیه این کشور مخالفند. آن‌ها تحریم‌های جدید دولت ترامپ را نقض توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند و از نظر آن‌ها این اقدام تلاش برای تاثیرگذاری بر رفتار ایران را تضعیف می‌کند. تحریم‌های جدید و آن‌هایی که در ۵ نوامبر اعمال شدند علاقه اروپا به همکاری با آمریکا برای متوقف کردن ایران را کاهش می‌دهند. مقابله روزافزون آسیا و اروپا با نفوذ آمریکا نگرانی‌های عمیقی درباره سلطه خزانه داری آمریکا و قدرت دلار در سیستم اقتصادی جهان ایجاد کرده است. متحدان اروپایی ما برای نخستین بار فعالانه تلاش می‌کنند خزانه داری آمریکا، تحریم‌ها و دلار را دور بزنند.

در پایان این گزارش آمده است: روسیه، چین و کشور‌های دیگر هم از فروپاشی اتحاد غرب و از بین رفتن سلطه آمریکا خوشحال می‌شوند. دولت ترامپ بدون حمایت بین المللی از استراتژی ایران نمی‌تواند به اهدافش در خاورمیانه دست یابد. نه اقدامات پنهانی و نه اقدامات نظامی به آمریکا برای رسیدن به اهدافش درباره ایران کمکی نمی‌کند. افزایش دشمنی و فشار شدید و یک جانبه دولت آمریکا بر ایران راه به جایی نمی‌برد. این فشار شدید مردم ایران و کشور‌های دیگر منطقه را جسور‌تر کرده است و این پویایی به نفع ما نیست. آمریکا نمی‌تواند نظام ایران را تغییر دهد و باید درباره تلاش برای تجاوز نظامی به ایران محتاط باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۲:۳۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۷
به امید خدا باطل سرنگون هست و حق پیروز ملت ایران حق هستند این انقلاب اسلامی ایران حق هست به امید خدا تمام باطل نابود وسرنگون خواهید شد وحق بر جهان حکومت خواهید کرد.
آخرین اخبار