باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

علم و ایمان؛ مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قدرت/ حیرت غربی‌ها از پیشرفت‌های علمی کشور

پیش از انقلاب کشور با عقب ماندگی‌های شدید در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری مواجه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اهمیت کسب علم و دانش بر کسی پوشیده نیست و همه ادیان آسمانی بر این موضوع تاکید کرده‌اند؛ در این بین دین مبین اسلام بیش از هر آیینی دیگر به علم بها داده و انسان‌ها را به کسب دانش فراخوانده است.

ده‌ها آیه در قرآن کریم و صد‌ها حدیث در سخنان ارزشمند اهل بیت علیهم السلام در بیان اهمیت و جایگاه علم و سرزنش جهل و نادانی وجود دارد. به طور مثال پیامبر (ص) می‌فرمایند: خیر دنیا و آخرت با دانش است و شر دنیا و آخرت با نادانی.

علم و ایمان؛ مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قدرت/ حیرت غربی‌ها از پیشرفت‌های علمی کشور/ رنسانس و نوزایی علم در اروپا مدیون ترجمه‌های دانشمندان ایرانی است

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت علم

رهبر انقلاب درباره اهمیت علم می‌فرمایند: "اگر مقتدر نباشیم مقتدران عالم بر روی ما تاثیر می‌گذارند، پس باید قدرت پیدا کرد، این قدرت بلاشک در ابزار‌های نظامی و حتی در قدرت پیشرفت و تولید فناوری هم نیست و آنچه که در درجه اول در ایجاد یک قدرت مهم است، یکی علم و یکی ایمان است.

ایشان افزودند: علم مایه قدرت و دانش مایه اقتدار، همچنین ثروت آفرین، قدرت نظامی آفرین و قدرت سیاسی آفرین است. حضرت علی ع در روایتی می‌فرماید: العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه، علم قدرت است و ۲ طرف دارد؛ اگر علم داشته باشی می‌توانی سخن برتر را بگویی و اگر علم نداشته باشی کسی که علم دارد دست برتر را بر شما خواهد داشت و در مقدرات و سرنوشت شما دخالت می‌کند.

سیاست بنیادی نظام اسلامی

رهبر معظم انقلاب بیان کردند: سیاست پیشرفت علمی با شتاب بالا یک سیاست بنیادی برای نظام است و گذر از دشواری ها، عبور از خطرگاه‌ها و لغزش گاه‌ها در ایران اسلامی اگر به ۲ یا ۳ رکن و مقدمه نیاز داشته باشد یکی از آن‌ها پیشرفت علمی است. کشور همه سطوح مورد نیاز در علم و فناوری را نمی‌تواند خود تهیه کند و باید از دیگران هم کمک بگیرد، اما این کمک گرفتن از دیگران به صورت دست دراز کردن به سمت آن‌ها نیست و به صورت معامله پایاپای و برابر انتقال علم و فناوری است. "

جبران سریع عقب ماندگی‌ها با پیروزی انقلاب اسلامی ایران

در دوران پیش از انقلاب عقب ماندگی‌های علمی و فناوری ایران برای مردم کشور بسیار آزاردهنده بود، اما انقلاب اسلامی برای غلبه بر این عقب ماندگی‌ها دست به کار شد. هر چند ایران با عقب ماندگی‌های شدید در حوزه آموزش عالی و کمبود نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده مواجه بود، به طوری که تا چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی پزشکانی از کشور‌های جهان سوم در ایران به طبابت مشغول بودند، اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در کمتر از یک دهه این کمبود نیروی انسانی متخصص برطرف شد، علاوه بر این ایجاد و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی توسط آموزش عالی کشور و تاسیس نهضت سوادآموزی جان تازه‌ای به تولید علم در کشور بخشید.

نقش مهم دانشمندان و متفکران اسلامی در پیشرفت‌های علمی

در زمینه پیشرفت‌های علمی کشور نمی‌توان نقش دانشمندان و متفکران اسلامی را نادیده گرفت؛ دانشمندانی که در حوزه‌های مختلف علمی از جمله فیزیک، نجوم، ریاضیات و علوم تجربی کار‌های مهم و بزرگی انجام دادند. از سال ۹۰ همایشی با عنوان نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در پیشبرد علوم تجربی در حال برگزاری است که درباره جزئیات آن با عبدالحسن بصیره، عضو اتحادیه معلمان فیزیک ایران و بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه کردستان گفت وگو کردیم.

علم و ایمان؛ مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قدرت/ حیرت غربی‌ها از پیشرفت‌های علمی کشور

عبدالحسین بصیره عضو اتحادیه معلمان فیزیک ایران و بازنشسته گروه فیزیک دانشگاه کردستان در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره این همایش گفت: سال ۹۰ در اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان فیزیک برای اولین بار در ایران این ایده مطرح شد تا علاوه بر همایش ۴ روزه آموزش فیزیک که هر ساله در شهریور ماه و توسط اتحادیه معلمان فیزیک برگزار می‌شود، هر ساله یک همایش یک روزه تحت عنوان نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در پیشبرد علوم تجربی برگزار شود.

وی افزود: منظور از دانشمندان ایرانی اسلامی دانشمندانی است که در دوران شکوفایی علم و دوران طلایی تمدن اسلامی یعنی در سده‌های ۲ تا ۵ و ۶ هجری کار‌های بدیع علمی در حوزه فیزیک، نجوم، ریاضیات و علوم تجربی انجام دادند.

عضو اتحادیه معلمان فیزیک ایران بیان کرد: اولین تا هفتمین همایش به ترتیب از سوی انجمن علمی آموزشی فارس، انجمن علمی آموزشی تهران، دانشگاه آزاد لنجان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، انجمن علمی آموزشی فیزیک رشت و دانشگاه فنی حرفه‌ای برگزار شد.

بصیره گفت: جوانان باید از خودباختگی و تصور اینکه تمام علم از غرب (اروپا و آمریکا) و غرب بنیان همه علوم است و همچنین تمام پیشرفت تمدن بشریت مدیون غرب است دوری کنند زیرا علم قومیت و ملیت نمی‌شناسد و ممکن است از جانب یک قوم یا ملت ارائه شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه به جز تعداد معدودی از تاریخ نگاران غربی، بقیه جانب انصاف را رعایت نکرده و اذعان نمی‌کنند بخش عمده‌ای از رنسانس و نوزایی علم در اروپا مدیون ترجمه‌هایی است که توسط دانشمندان ایرانی و مسلمان در سده‌های ۱۱ و ۱۲ میلادی انجام شده است.

پیشرفت‌های سریع ایران در حوزه علم و فناوری

براساس گزارش محافل بین المللی سرعت پیشرفت علمی ایران ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است و این نشان دهنده سرعت بالای ایران در پیشرفت‌های علمی و کم کردن فاصله خود با کشور‌های پیشرفته جهان دارد. پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر غربی‌ها را به شدت حیرت زده و نگران کرده به طوری که باعث تشدید فشار‌های آنان بر ایران به بهانه‌های مختلف برای جلوگیری از پیشرفت ایران شده است.

برخی از پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

- پیشرفت‌ها در حوزه علم و دانشگاه: ارتقای جایگاه علمی ایران در جهان و کسب رتبه ۱۷ جهان از نظر تعداد دانشگاه در رتبه بندی تایمز، افزایش چشمگیر تعداد مقالات علمی و اختراعات و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی نوید از این پیشرفت می‌دهد.

-دستیابی به دانش ساخت ماهواره و پرتاب آن: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده است در میان کشور‌های صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره در دنیا قرار بگیرد و با ارسال موجود زنده به فضا در سال‌های ۹۱ و ۹۲ یک گام به اعزام انسان به فضا نزدیک‌تر شود.

علم و ایمان؛ مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قدرت/ حیرت غربی‌ها از پیشرفت‌های علمی کشور/ رنسانس و نوزایی علم در اروپا مدیون ترجمه‌های دانشمندان ایرانی است

- دستاورد‌های پزشکی کشور: خودکفایی ایران در زمینه پزشکی و تولید دارو‌های جدید یکی دیگر از موفقیت‌ها در زمینه تولید علم و فناوری بعد از انقلاب است. همچنین تولید دارو‌های مقابله با ایدز، درمان زخم پای دیابتی و درمان کم خونی بیمارات تالاسمی برای نخستین بار در جهان از دستاورد‌های دارویی کشور است.

-دستاورد‌های ارزشمند ایران در حوزه نانو: پیشرفت ایران در حوزه نانو چشمگیر بوده به طوری که با تولید ۸ هزار و ۷۹۱ مقاله رتبه چهارم در حوزه نانو را به خود اختصاص داده، همچنین سرمایه گذاری‌های برای تربیت نیروی انسانی و ایجاد مراکز تحقیقاتی جدید را آغاز کرده است.

علم و ایمان؛ مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قدرت/ حیرت غربی‌ها از پیشرفت‌های علمی کشور/ رنسانس و نوزایی علم در اروپا مدیون ترجمه‌های دانشمندان ایرانی است

- جایگاه والای ایران در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی: محققان ایرانی در این زمینه موفق به انجام تحقیقات مهمی شده اند و توانسته اند از سلول‌های بنیادی در پیوند‌های مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند و ایران جز ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی قرار بگیرد.

- ورود ایران به باشگاه هسته‌ای جهان به رغم تمام تحریم‌ها و تهدیدها: ایران در حوزه فناوری هسته‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بزرگی را برداشته و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. این پیشرفت‌ها باعث شد در سال ۲۰۱۳ بریتیش پترولیوم با معرفی ۲۹ کشور تولید کننده انرژی هسته‌ای جهان از رتبه ۲۸ ایران میان تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۱۳ خبر داد.

ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دست خالی و با اتکا به امکانات و سرمایه‌های کشور توانسته به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند و جایگاه علمی خوبی در دنیا برای خود رقم بزند، علی رغم این که دشمنان این کشور از جمله آمریکا سعی دارند با اعمال تحریم و تهدید علیه ایران مانع از پیشرفت ما در حوزه‌های مختلف شوند، ولی با عنایت خداوند و بصیرت مردم و مسئولین تاکنون نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و ایران امروز آن قدر قدرتمند شده است که از این پس نیز کسی نمی‌تواند برایش مشکل ایجاد کند و مانع از پیشرفت و ترقی آن شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار