کاش مهارت «نه شنیدن» را بلد بودی!

نه گفتن و نه شنیدن، والدین باید این دو مهارت مهم را در فرزندان خود پرورش دهند. توان نه گفتن و ابراز مخالفت با آن چه که صحیح نیست یا بر خلاف میل ماست، برای حفظ سلامت روان انسان بسیار اهمیت دارد.

کاش مهارت «نه شنیدن» را بلد بودی!به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «داریوش فرضیایی» معروف به «عمو پورنگ» در جدیدترین مصاحبه اش با شبکه «شما» درباره دلایل مجرد ماندنش تا امروز که 45 ساله شده، گفته: «برای اولین بار است که می خواهم در این باره صحبت کنم. من قبل از 21 سالگی و قبل از این که پورنگ بشوم، سه بار خواستگاری رفتم و هر سه بار هم با جواب منفی رو به رو شدم. دلیل جواب منفی شان هم بیشتر مادیات بود. یکی از آن ها دوست خواهرم بود و این قدر با خواهرم رابطه خوبی داشت که 100 درصد مطمئن بودم که او هم من را می خواهد اما او در پاسخ به خواهرم در این باره گفته بود که داریوش برای من عزیز است ولی من می خواهم با پسر دیگری ازدواج کنم...» به همین بهانه نگاهی می کنیم به مهارت های بسیار مهم نه گفتن، نه شنیدن و توصیه هایی برای بحرانی نشدن زندگی بعد از شنیدن چند جواب منفی در جلسات خواستگاری.

آموزش مهارت های نه گفتن و نه شنیدن در کودکی
نه گفتن و نه شنیدن، والدین باید این دو مهارت مهم را در فرزندان خود پرورش دهند. توان نه گفتن و ابراز مخالفت با آن چه که صحیح نیست یا بر خلاف میل ماست، برای حفظ سلامت روان انسان بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد در رودربایستی قرار گرفته و مسائلی را می پذیرند که خود می دانند اشتباه است مانند استفاده از موادمخدر در جمع دوستان از ترس طرد شدن یا پذیرش ازدواج با خواستگاری سمج از سر دلسوزی که مبادا بلایی سر خود بیاورد. والدین باید از کودکی به فرزندان خود حق انتخاب بدهند تا مهارت نه گفتن در آن ها ایجاد شود. فردی که با این مهارت آشنا نباشد، با دردسرهای زیادی در زندگی مواجه خواهد شد. درباره نه شنیدن هم نقش دوران کودکی بسیار مهم است. دو نکته پرورش عزت نفس و از سوی دیگر موافقت نکردن افراطی با درخواست های کودک می تواند مهارت نه شنیدن را تقویت کند.
کمکی که پورنگ به خودش نکرد!
وقتی خواستگاری بی سرانجام تمام می شود، به ویژه وقتی که روی مثبت بودن جواب طرف مقابل حساب باز کرده اید، احساس بدی به سراغ تان می آید. حق هم دارید، ترجیح همه آدم ها این است که مورد تأیید قرار بگیرند ولی باور کنید که این آخر دنیا نیست. این همان نکته ای است که باید داریوش فرضیایی عزیز، دقیقا بعد از شنیدن جواب رد از دوست خواهرش به آن توجه می کرد و خودش را نجات می داد.
دنبال چرایی جواب منفی نباشیم
در بحث پیشنهاد ازدواج باید این را هم به یاد داشته باشیم که نه گفتن، دلیل محکمه پسندی نمی خواهد بلکه بله گفتن و پذیرش یک عمر زندگی مشترک با فرد مقابل احتیاج به دلایل محکم و منطقی دارد. به همین دلیل، توصیه می شود که اگر خواستگاری جواب منفی دریافت کرد، بهتر است دنبال چرایی آن نباشد چون حتی اگر دلیلی وجود داشته باشد؛ احتمال دارد که شخصی باشد. مانند عمو پورنگ که دختر مد نظرش، به پسر دیگری علاقه داشته است.
شنیدن جواب منفی را بحران ساز نکنید
معمولا افراد جواب منفی را معادل با عیب و ایراد داشتن خود فرض می کنند در حالی که ممکن است دلایل زیادی در این تصمیم گیری دخیل باشند. از سوی دیگر، باید حق انتخاب برای طرف مقابل هم قائل شد. زمانی که ما پیشنهادی می دهیم، طرف مقابل حق دارد که بپذیرد یا خیر. پس قبل از شنیدن جواب او بهتر است خیال پردازی نکنیم و در رویا زندگی مشترکی مملو از خوشبختی را متصور نشویم.
وقتی به هم کفو بودن اهمیت نمی دهیم
عمو پورنگ در این مصاحبه گفته که هر سه بار پیش از 21 سالگی خواستگاری رفته و دلیل طرف های مقابل هم مادیات بوده و البته مرتبه اجتماعی شان هم بالاتر بوده است. از همین چند عبارت کوتاه، تا حدودی می توان نتیجه گرفت که هیجان جوانی، مهم ترین عامل پیشنهاد ازدواج او بوده و جواب منفی گرفتن دور از ذهن نبوده است. در این جا نقش خانواده برای متقاعد کردن فرد بسیار مهم است. بسیار بهتر بود که جناب فرضیایی بعدها که به بلوغ اجتماعی-روانی دست یافت، بار دیگر به فکر ازدواج می افتاد. در پایان قابل ذکر است که مهارت کنار آمدن با شکست عشقی هم بسیار مهم است که در مقاله های متعددی در همین صفحه به آن ها پرداخته شده و از طریق آرشیو سایت روزنامه خراسان در دسترس است. (به طور مثال مطلب «پاسخ های روان شناسانه به پنج سوال رایج درباره شکست عاطفی» در تاریخ یک مهر 97 چاپ شده است.

منبع:روزنامه خراسان

انتهای پیام/

کاش مهارت «نه شنیدن» را بلد بودی!

برچسب ها: ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
هیحان جوانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
از کحا می دونید که علت پیشنهاد ازدواج عمو پورنگ هیجان اجتماعی بوده!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
از کحا می دونید که علت پیشنهاد ازدواج عمو پورنگ هیجان اجتماعی بوده!؟