مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 +تصاویر

شرکت اپل و سامسونگ در سال 2018 به فاصله یک ماه از گوشی‌های پرچمدار خود رونمایی کردند که در این گزارش به مقایسه کیفیت دوربین این دو گوشی می‌پردازیم.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی که LG جسورانه به دنبال شکستن مرز‌ها و نصب هر نوع دوربینی برای V40 ThinQ است، Apple و Samsung در یک دوئل نزدیک، محافظه‌کارانه به دنبال تکمیل دوربین‌های دوگانه خود هستند. همانطور که در این نسل از تلفن‌های هوشمند شاهد بودیم، پیکربندی این دو شرکت هرگز مانند هم نبوده، سال گذشته دو محصول این شرکت در بخش دوربین از نظر سخت‌افزاری شبیه به هم بودند ولی مدل‌های iPhone XS از سنسور بزرگ 1/2.55 همراه با فوکوس خودکار با پیکسل دوگانه در دوربین اصلی استفاده کردند.

 تنها چیزی که در دوربین اصلی بین این دو مدل متفاوت است، محل قرار گرفتن دوربین است که در Note9 دوربین‌ها در وسط و در XS Max به همان حال معمول در کناره گوشی قرار دارد. در بخش دوربین سلفی، سامسونگ برای Note9 به وضوح بهتر عمل کرده، سخت‌افزار دوربین جلو در آن بهتر، لنز آن باز‌تر است و تصاویر روشن‌تری ثبت می‌کند. همچنین فاصله کانونی عریض‌تر، سنسور بزرگ‌تر و پیکسل‌ها با کیفیت و تعداد بیشتری هستند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

نگاهی دقیق‌تر

iPhone 7 Plus در سال 2016 عرضه شد و اولین گوشی با دوربین ثانویه شرکت اپل لقب گرفت. این شرکت از شما می‌خواست تصاویر پرتره با زمینه بلور (تار) بگیرید و با استفاده از هردو دوربین اصلی و تله‌فوتو بهترین عملکرد آن را مشاهده کنید. این سومین نسل این دوربین‌هاست که در مدل‌های XS و Max دیده می‌شود.

در این حال سامسونگ برای اولین بار در Note8 از دوربین ثانویه استفاده کرد و همان طراحی آیفون را برای جای دوربین‌ها در پشت گوشی تکرار کرد. گر‌چه دوربین تله‌فوتو گلکسی از آیفون الهام گرفته شده ولی وقتی بحث دوربین اصلی به میان می‌آید، اوضاع متفاوت است. سامسونگ در Galaxy S7 از سنسور‌ پیکسل دوگانه استفاده کرد و از آن زمان به بعد سایر تولید کنندگان تلفن هوشمند از جمله اپل نیز از این ایده برای ارتقاء دوربین محصولات خود استفاده کردند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

Note9 از یک نوع سنسور ½.55 به‌ همراه پیکسل 1.4 میکرومتری استفاده کرده که هرکدام به فوکوس خودکار مجهز شده‌اند. تصویرگر در پشت دو لنز 26 میلی‌متری جای‌گرفته و دهانه لنز‌ها در حالت نور کافی f/2.5 و شرایط نور کم به f/1.5 تغییر می‌کند. همچنین لنزها تثبیت شده هستند.

همین وضعیت در iPhone وجود دارد. البته به جای دهانه لنز قابل تغییر از f/1.8 ثابت استفاده شده اما بقیه موارد یکسان هستند، همان اندازه سنسور و پیکسل، همان فاصله کانونی موثر، فوکوس خودکار دو پیکسلی و همان تثبیت کننده‌ تصویر. به نظر می‌رسد تله‌فوتو هر دو مدل یکسان است، حداقل از نظر مشخصات این‌طور به نظر می‌آیند؛ 12 مگاپیکسل، سنسور کوچکتر 1/3.4 به همراه 1.0 میکرومتر پیکسل از ویژگی‌های شاخص آنها است. میدان دید لنز‌ها معادل 52 میلی‌متر در 35 میلی‌متر در شرایط دوربین (بنابراین به طور موثری در مقایسه با ماژول اصلی زوم 2 برابری دارد)، دارای دیافراگم f/2.4 تثبیت شده برای هر دو مدل است.

تفاوت دیگر بین XS Max و Note9 در آن است که آیفون از فلش LED چهارگانه و سامسونگ از یک LED فلش استفاده می‌کند. به‌ طور کلی هر دو مدل تصاویر بسیار خوبی می‌اندازند که بدون نویز، شفاف و با کیفیت هستند. سامسونگ تصاویر را در فریم‌های مختلف تهیه کرده، آن‌ها را تحلیل و با هم ترکیب می‌کند. این‌کار با HDR (تن بالا) در تنظیمات ضمنی این محصول است.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

کیفیت تصویر برداری در روز

در شرایط نوری خوب، Note9 و XS Max هر دو بهترین تصاویری که از یک گوشی هوشمند انتظار دارید را ثبت می‌کنند. تا آنجایی که دوربین 12mp اجازه دهد تصاویر شفاف هستند و جزئیات در تصویر به خوبی دیده می‌شوند. در نوت 9 زمانی که نویز در تصویر کاهش پیدا می‌کند کادر آمادگی برای تصویر برداری ظاهر می‌شود، در آیفون مانند Note9 عملا تصاویر بدون نویز بودند. باید بگوییم ما به دیدن نویز در تصاویری که از گوشی‌های سامسونگ نیستند عادت کرده‌ایم، اما در محصول اخیر آیفون هم به تصاویر بدون نویز برخواهیم خورد.

همانطور که مشخص است این دو شرکت عملکرد متفاوتی برای تولید رنگ دارند، سامسونگ طبق معمول تلاش برای ساخت تصاویر زنده تر و شاداب تر دارد به‌ ویژه رنگ‌های گرم به سبز تمایل دارند. در عین حال اپل تلاش زیادی برای شادابی رنگ‌ها نمی‌کند و سعی می‌کند تصاویرش به حالت واقعی نزدیک‌تر باشد. اتفاقی که مخصوصا در پاییز باعث خسته کننده شدن تصاویر می‌شود.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

در حالی که رنگ‌ها قابل بحث هستند اما دامنه پویا ویژگی‌ها، قابلیت اندازه‌گیری بیشتری دارد و عملکرد آیفون در آن بهتر است. ما مدتی است به این حقیقت رسیده‌ایم که تصویر خوب حاصل یک پردازش خوب است؛ در همین خصوص سخت‌افزار قوی و پردازش آیفون در نقاط برجسته و هایلایت‌ها عملکرد بهتری دارد. تصویری از یک مجسمه حلزون و یک هتل از فاصله نسبتا زیاد گرفته شده، یک قسمت از آن تصویر بریده شده و نتیجه حاصل آن است که رنگ‌ها در تصویر Note9 به سفیدی تمایل دارند و در آیفون واقعی ‌تر هستند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

بزرگنمایی

تخصص دوربین تله‌فوتو اپل تصاویر پرتره است اما این به معنی ناکارآمدی در بزرگنمایی نیست. دو برابر بزرگنمایی در Xs Mas عملکرد بهتری نسبت به Note9 داشته است (حتی اگر برتری خفیف باشد). هر دو دوربین سطح یکسانی از جزئیات را در بزرگنمایی‌ها به نمایش گذاشتند، دوربین تله‌فوتو در آیفون کنتراست-ماکرو بهتری ارائه داد و جزئیات تصاویر شارپ و واضح بود اما کمی نویز هم در تصاویر دیده می‌شد. نکته مورد توجه این است که تمام این تفاوت‌ها و ضعف‌ها واقعا جزئی هستند و به طور کلی ایرادی به تصاویر وارد نیست و نمی‌توان دوربینی را از دیگری برتر دانست.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

کیفیت تصویر برداری در شب(نور کم)

زمانی که نور کم می‌شود صحبت در مورد مشخصه‌ها سخت‌تر می‌شود.در مورد تصویر برداری در غروب، ما متوجه شدیم که تصاویر آیفون عموما کمی تاریک‌تر هستند. سطح رنگ، نور در حال حرکت و ثابت متفاوت است، در این حالت می‌توان گفت بهتر است منبع نور خارج از کادر باشد که این موضوع باعث می‌شود سایه‌ها بیش‌از حد تاریک شوند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

 

تصاویر آیفون در نقاط اشباع نور، تاریک‌تر است، در حالی که Galaxy نور را کامل‌تر نشان می‌دهد. بهتر است در شب از دوربین تله‌فوتو استفاده نکنید، سنسور کوچک‌تر، پیکسل واحد و دهانه باریک نمی‌تواند نور شب را با کیفیت نشان دهد. در هنگام زوم هم می‌دانیم که قطعه‌ مورد نظر از تصویر برش داده شده و به ما نشان داده می‌شود.

در حالت نور کم زوم 2 برابر در حالت 1:1 واقعا نتیجه جالبی به همراه ندارد. یک راه گریز در هر دو مدل برای گرفتن تصاویر پرتره (فوکوس زنده در سامسونگ) در تاریکی وجود دارد. از آنجایی که هر دو حالت پرتره از ماژول لنز بلند استفاده می‌کنند، شما می‌توانید مطمئن باشید حالت پیش‌فرض روی دوربین اصلی نباشد. در این شرایط وقتی حالت پرتره را انتخاب نکنید، الگوریتم‌های جداسازی اجازه زوم در حالت تاریک را به شما می‌دهند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

پرتره

اجازه دهید در این حالت از تنظیمات پیش‌فرض موجود در تلفن‌های همراه استفاده کنیم. اپل به جای تشخیص دقیق صورت، حالتی بیضی شکل را روی صورت ایزوله کرده و آن را کانون عکس قرار می‌دهد. در ادامه به تدریج باقی عکس را تار می‌کند و پرتره را تشکیل می‌دهد. در این حالت مرز دقیق صورت و پس زمینه تشخیص داده نمی‌شود. به طور کلی این روش برای انسان‌ها، کمی بهتر از روش سامسونگ است، مخصوصا وقتی سوژه مو‌های کوتاهی داشته باشد. گرچه تشخیص مرز صورت با پس زمینه در Note 9 هم خوب است.

رنگ پوست و دامنه پویا در آیفون بهتر است. در پرتره سامسونگ هم نتیجه‌ خوبی مشاهده شده است، رنگ پوست انسان بازتر، صاف‌تر و بدون لکه است که مقداری از رنگ طبیعی تصویر دور می‌شود. همچنین در Note 9 کانون مرکزی و پس زمینه کاملا از هم جدا به نظر می‌رسند. اپل همچنین در نمایش نور پس‌زمینه نیز دست بالا را دارد. نور در پس‌زمینه iPhone متقاعد کننده‌تر است و دایره نور جلوه زیباتری نسبت به Galaxy دارد. البته فاصله نور و اشیاء نسبت به محل دوربین باید متناسب باشد اما با کمی تلاش به هاله‌های نور خوبی در پس‌زمینه می‌رسید.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

سلفی

با نگاه کلی به مشخصات به نظر می‌رسد دوربین جلوی سامسونگ به شدت با کیفیت طراحی شده، اما این لزوما همه ماجرا نیست. دوربین جلو یکی از بخش‌هایی است که برتری در آن مشهود است، ما همچنان فکر می‌کنیم لنز معادل 25mm برای سلفی بهتر از 35mm است. لنز 25mm سامسونگ نمای عریض‌تر ودلپذیرتری را از صورت انسان ارائه می‌دهد.

بار دیگر آیفون رنگ طبیعی تری از پوست انسان نمایش می‌دهد، با گرمی اضافه‌ای که در گلکسی وجود ندارد، رنگ‌ها به سمت صورتی مایل هستند در حالی که در آیفون رنگ‌ پوست زردتر به نظر می‌رسد. همچنین HDR هوشمند اپل نمایش خوبی از صورت انسان دارد و به خوبی اجزای صورت را پوشش می‌دهد. با لنز سلفی طولانی‌تر نقطه ضعف آیفون تبدیل به مزیت آن شد که در سلفی‌های پرتره قابل مشاهده است.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

فیلم برداری

هر دو گوشی قادر به فیلم برداری 4K با 60 فریم در ثانیه هستند، البته بدیهی است که کیفیت 30 فریم در ثانیه نیز موجود باشد. در فیلم‌برداری 1080p نیز 30 و 60 فریم در ثانیه موجود است ضمن اینکه آیفون 24 فریم در ثانیه را هم پشتیبانی می‌کند.

عملکرد این دو مدل در فیلم‌برداری در نور روز شبیه به هم است. جزئیات در فیلم‌برداری 4K آیفون بهتر است در حالی که گلکسی در 1080p فیلم با کیفیت‌تری ضبط می‌کند. در آیفون رنگ‌ها گرم‌تر هستند و اشباع بیشتری دارند، البته این اصلا به این معنا نیست که رنگ‌ها در گلکسی خسته کننده هستند. دامنه پویا در آزمایش‌ها یکسان بودند.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

در حالت فیلم‌برداری هم اختلاف مشهود است، برتری دوربین تله‌فوتو آیفون نسبت به Note9 در نور خوب، تصاویر شفاف‌تر و جزئیات دقیق‌تر است. اما در کیفیت 1080p سامسونگ بهتر کار کرده و در 30 فریم در ثانیه حتی از آیفون هم بهتر است. در حالت نورکم نیز آزمایش‌هایی انجام شده که آیفون عملکرد بهتری در جزئیات و نقاط برجسته داشته است. همچنین منابع نور در آیفون رنگ طبیعی‌تری دارد.

مقایسه گوشی‌های iPhone XS Max و Galaxy Note 9 به لحاظ کیفیت دوربین +تصاویر

جمع‌بندی

این دو مدل خیلی شبیه به هم عمل کردند، تعجبی نداشت که هر دو دوربین همواره تصاویر و فیلم‌های بسیار با کیفیت، با کمترین نویز، جزئیات بالا و فوکوس سریع داشته باشند. رنگ‌بندی شاید مهم‌ترین تفاوت در تصاویر گرفته شده با این دو دوربین بود، بعضی رنگ‌های شاداب Note9 را ترجیح می‌دهند و بعضی به تصاویر طبیعی XS Max علاقه دارند. بعضی آسمان سینمایی سامسونگ را می‌خواهند و بعضی آسمان واقعی‌تر آیفون را طلب می‌کنند.

تفاوت دیگر در دامنه پویا تصاویر بود، نوع استفاده از HDR در این دو شرکت متفاوت است، اپل بهتر کار کرده و HDR خود را هوشمند ساخته، بنابر این در نقاط برجسته و سایه‌ها، کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد اما سامسونگ از نوع ساده و سطح رنگ بالا  HDR استفاده کرده و کمی در این مورد از رقیب خود عقب مانده است. همچنین دوربین تله‌فوتو iPhone عملکردی بهتر دارد البته اختلاف فاحش نیست اما خروجی تصویر را متفاوت‌تر می‌کند. از طرفی در فیلم‌برداری دوربین 4K آیفون بهتر بود و اگر قصد زوم در هنگام فیلم‌برداری دارید، XS Max انتخاب بهتری است.

برتری‌های سخت‌افزاری Note9 به معنای برتری تصویر آن نیست، هرچند در بحث سخت‌افزار، لنز آیفون عملکرد بهتری می‌توانست داشته باشد. به طور کلی هر دو تلفن‌ هوشمند بسیار با کیفیت، با قابلیت‌های بالا و البته گران هستند، ضمنا گفتنی است که برای انتخاب مدل صرفا کیفیت دوربین‌ها را مد نظر قرار ندید، همه جوانب را در نظر داشته باشید.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.