لزوم رعایت بهداشت جایگاه دام در فصل سرد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به اینکه در فصل سرد سال باید دام در داخل جایگاه مسقف نگهداری شود، رعایت بهداشت جایگاه دام از اهمیت بسیاری برخوردار است.

لزوم رعایت بهداشت جایگاه دام در فصل سردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ مجید اسدی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت : با توجه به اینکه در فصل سرد سال باید دام در داخل جایگاه مسقف نگهداری شود، توجه به ظرفیت، رطوبت بستر، تهویه، نور و رعایت بهداشت جایگاه دام از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین باید دیواره‌های داخل جایگاه با پوشش مناسب عایق شده و قابل ضدعفونی باشد، دمای داخل جایگاه نیز در حد مناسب بوده و سردی و یا گرمی بیش از حد برای سلامت دام مضر است.

اسدی تصریح کرد: دمای آب شرب دام باید در حد مناسبی باشد چرا که خوردن آب یخ زده و سرد برای سلامت دام مضر است.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به کمیت و کیفیت خوراک و تغذیه دام در فصل سرد سال، تصریح کرد: با توجه به فصل آبستنی دام که عمدتاً در فصل سرد سال دام‌ها مولد آبستن هستند، باید از علوفه پرحجم، کمتر استفاده شود و غذای مغذی و دارای حجم کمتری باشد که منجر به سقط جنین نشود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک با بیان اینکه که خوردن غذاهای پرحجم و با ارزش غذایی پایین منجر به سقط جنین‌های ناخواسته در دام خواهد شد، افزود: همچنین از خوراندن غذاهای کپک زده و دارای رطوبت بالا به دام باید پرهیز کرد.

وی بیان کرد: در مواقع ورود و خروج دام به جایگاه باید از ازدحام و فشار آوردن دام‌ها به یکدیگر جلوگیری کرد تا منجر به سقط جنین نشود.

اسدی یادآور شد: دامداران از حمام کردن دام‌ها در فصل سرد سال خودداری کرده و برای مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام از روش‌های دیگر سمپاشی مانند استفاده از سموم خطی و یا پودری استفاده کنند.

وی به دامداران توصیه کرد: جهت جلوگیری از ورود روباه ، گرگ و سگ های ولگرد به داخل محوطه نگهداری دام ها، ارتفاع دیوارهای اطراف دامداری را حداقل به میزان یک متر و نیم تا دو متر در نظر بگیرند.


انتهای پیام/س

 

اهمیت رعایت بهداشت جایگاه دام 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار