کشت زعفران این طلای سرخ چند سالی است در استان یزد رونق گرفته و بازارفروش خوبی برای کشاورزان در بازار‌های داخلی و خارجی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ استان یزد سال‌هاست با مشکل کم‌آبی  دست و پنجه نرم می‌کند و کشت محصولات با نیاز آبی کم یکی از راهکار‌ها برای جبران کم‌آبی استان و رونق کشاورزی در این خطه است . خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد کشت گیاه کم آبخواه زعفران در مناطق مختلف استان یزد هستیم.

کشت زعفران در استان یزد چند سالی به شکل محدود انجام شد، اما کشاورزان قانع و زحمتکش یزد از آنجا که می‌دیدند زعفران زحمت و خطرپذیری کمتری نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارد، کشت این گیاه رفته رفته رونق گرفت.

زعفران، گیاهی سازگار با اقلیم کویر/ درآمدزایی بالای طلای سرخ برای کشاورزان

افزایش سالانه ۵۰ هکتار به اراضی کشاورزی زعفران در استان یزد

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با بیان اینکه استان یزد در رتبه هفتم کشور در کشت و تولید زعفران است، گفت: ۴۲۰  هکتار از مزارع استان زیرکشت محصول زعفران است که خوشبختانه این محصول از کیفیت نسبتاً بالایی برخوردار بوده و با توجه به این که یک محصول کم‌آبخواه است، سالانه ۵۰ هکتار به اراضی کشاورزی مربوط به آن در استان افزوده می‌شود.

سجادی پور با بیان این که این محصول با توجه به بحران کم آبی و مناسب بودن خاک استان، به کشاورزان یزدی توصیه می‌شود، اظهار کرد: گیاه زعفران بازدهی هفت ساله دارد و پس از آن برای بازدهی دوباره باید پیاز آن کشت شود.

زعفران، گیاهی سازگار با اقلیم کویر/ درآمدزایی بالای طلای سرخ برای کشاورزان

وی با اشاره به این که از هر هکتار زمین کشاورزی در استان ۴.۵ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود، گفت: البته برداشت زعفران کار دشواری است، ولی با این وجود اکنون چهار هزار نفر در استان در امر تولید و برداشت زعفران فعالیت می‌کنند.

کشاورزان ، خسته از فقدان صنعت بسته‌بندی طلای سرخ در استان یزد

یدالله جوادپور مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  نبود صنایع تبدیلی در تولید زعفران را به عنوان یک خلاء اعلام کرد و گفت: بیشتر زعفران تولید استان جزو اقلام صادراتی قرار دارد، ولی متاسفانه به دلیل نیود فرآوری، بسته بندی وبازاریابی مناسب در جهان، زعفران ایران به رغم اینکه جایگاه اول تولید در جهان را دارد ، بهره کافی از این تولید در بازار‌های جهانی نمی‌برد.

جوادپور افزود: با توجه به  موضوع مهم اشتغال و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی می‌طلبد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با همراهی دولت وارد عرصه شوند و صنعت بسته‌بندی زعفران را در یزد ایجاد و رونق بخشند تا از خروج ارز جلوگیری شده و همچنین سود بیشتری نصیب کشاورزان استان شود.

زعفران، گیاهی سازگار با اقلیم کویر/ درآمدزایی بالای طلای سرخ برای کشاورزان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص صنعت بسته‌بندی و همچنین برند سازی زعفران یزد بیان کرد: بسته‌بندی زعفران به صورت محدود و در کنار بسته‌بندی سایر محصولات انجام می‌شود، اما به صورت تخصصی هنوز این صنعت در استان راه‌اندازی نشده و امیدواریم تا سال آینده مشکل فرآوری این محصول برطرف شود.

شهرستان بهاباد قطب تولید زعفران استان یزد

علی اکبر رحمتیان رئیس جهادکشاورزی شهرستان بهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  با اعلام این‌که شهرستان بهاباد با توجه به شرایط مناسب اقلیمی یکی از مناطق مستعد برای کشت محصول زعفران است، افزود: این شهرستان با سطح زیرکشت ۲۷۰ هکتار قطب تولید این محصول در استان یزد بشمار می‎‎آیدکه به طور متوسط از هر هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۵.۵ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

زعفران، گیاهی سازگار با اقلیم کویر/ درآمدزایی بالای طلای سرخ برای کشاورزان

رحمتیان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید زعفران در استان است، افزود: زعفران بهاباد از لحاظ مرغوبیت رتبه اول در کشور را دارد و بسیاری از کارشناسان کشاورزی و بازرگانی این امر را مورد تایید قرار داده‌اند.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان بهاباد بیان کرد: زعفران کاری در بهاباد به قدری مورد علاقه مردم این شهر است که حتی درباغچه‌های بسیاری از خانه‌های این شهر گل زعفران در ماه‌های مهر و آبان قابل مشاهده و عطر زعفران از خانه‌های این شهر در فضا پراکنده است. 

زعفران، گیاهی سازگار با اقلیم کویر/ درآمدزایی بالای طلای سرخ برای کشاورزان

کاهش کیفیت آب‌های موجود کشاوری در استان، عدم برداشت و کاشت به صورت مکانیزه، بالا بودن هزینه‌های کارگری و برداشت و نگهداری مزارع به علت خرد بودن سطوح، نوسان قیمت و کاهش آن در فصل تولید ، نبود صنایع فراوری و بسته بندی مناسب در استان و نبود برنامه منظم و کارآمد در صادرات  از مشکلات عمده تولید این محصول در استان یزد است.

در عین حال همت مسئولان کشور و استان را می‌طلبد تا با برنامه ریزی راه حلی برای فرآوری این محصول در استان بیندیشند و دست دلالان را از بازار زعفران کوتاه کنند تا این محصول بتواند وضعیت کشاورزان استان را بهبود بخشد و برای استان ارزش افزوده ایجاد کند.


انتهای پیام/ا

گزارش از:حجت امینی

برچسب ها: زعفران ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار