معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد؛

مهاجرت روستاییان از علل اصلی حاشیه نشینی در بیرجند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت:هم اکنون در شهر بیرجند و روستاهای اطراف آن با حاشیه نشینی و جمعیت های ناهمگون مواجه هستیم که از علل اصلی آن مهاجرت روستاییان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛حجت الاسلام وحدانی نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در دومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌ های ناکارآمد شهری استان گفت:هم اکنون در شهر بیرجند و روستاهای اطراف آن با حاشیه نشینی و جمعیت های ناهمگون مواجه هستیم که از علل اصلی آن مهاجرت روستاییان است.

 وی افزود: اگر امکاناتی که در اختیار روستاها قرار داده می شود، همراه با ایجاد اشتغال و توسعه باشد، بی شک با مهاجرات روستاییان به شهرها مواجه نخواهیم شد.

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: بیش از 120 روستای مهاجر فرست در خراسان جنوبی شناسایی شد که باید برای کنترل و کاهش مهاجرت اقدامات تأثیرگذار و مطلوبی در این روستاها انجام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: باید در روستاهایی از استان که در معرض مهاجرت شدید هستند، مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک و حرفه آموزی و آموزش صنایع دستی دنبال شود و حرفه آموزی روستاییان نقش مهمی در تقویت اقتصاد محلی و کاهش مهاجرت آنان دارد.

وی گفت: مهاجرت روستاییان علاوه بر ایجاد معضلات اجتماعی در حاشیه شهرها، موجب دخل و تصرف در اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی مختلف نیز می شود که باید دستگاه های متولی با نصب علائم و ایجاد موانع فیزیکی از جمله فنس کشی از تصرف زمین های ملی جلوگیری کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا با اشاره به اینکه تخلیه روستاهای نواحی مرزی استان مشکلات امنیتی را در آینده برای استان ایجاد خواهد کرد،افزود: براساس اقدامات نظارتی در برخی روستاهای استان با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم که این رشد منفی نامتعارف غیر از مرگ و میر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: دستگاه های عضو کارگروه تمامی تلاش خود را در راستای توانمندی روستاییان به کار گیرند تا با ارائه خدمات گوناگون به آنان، روند مهاجرت کاهش یابد.

وی از دستگاه های متولی خواست علاوه بر آموزش حرفه آموزی به روستاییان زمینه فروش تولیدات آنها را با راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرها به خصوص مرکز استان ایجاد کنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا خشکسالی و نبود اشتغال را از علت های اصلی مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها ذکر کرد و گفت: مهاجرت باید کنترل شود و فرد روستایی عزت مندانه در روستا بماند، زمانی که روستاییان دارای امکانات و درآمد کافی باشند، دل به مهاجرت به شهرها نمی بندند.
انتهای پیام/غ

خشکسالی و نبود اشتغال عامل اصلی مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

برچسب ها: دادگستری ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.